KOB Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Ved Kragerø ville jeg valgt Portør eller Vestre Rauane. Ta gjerne med Risør, men gå ikke glipp av Lyngør. Du kan legge deg ved Bukkholmene/Håkesund (men her det ofte mye båter og mye trafikk). Området på utsiden av Sandøya (helt ute på kysten, et stykke syd for Lyngør) er et eldorado. Utenfor Grimstad er det mange flotte steder. Merdø utenfor Arendal er flott. I Blindleia er Medholmen et godt alternativ hvis det ikke blåser for mye. Da ligger du langt ute, og bare kort vei fra Brekkestø. Ulvøysund like før Kvåsfjorden og Kristiansand er også flott. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bph Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 En fin plass er Borøykilen, på vest sia av Lille Lauvholmen er det fint å ligge med seilbåt. Det kan se grumsete ut på kartet men anbefaler losskisse, i Den Norske Los. Har ligget på syd siden av Lille Lauvholmen med Gaia (76 fot) så stor båt går fint der. Og har du muligheten bør du dra innom Svenner (men du har vel utforsket den plassen allerede)? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 I sommer / høst har vi tilbragt mye tid i søgne skjærgården. Kan anbefale dette området i den "værste" ferietiden. Ikke det samme trykket der som det er i Blindleia. [glow=Green,2,300]GeV [/glow] Helt enig! Og innfødte må du lytte til Leia fra Høllen og vestover må bare oppleves. Foruten dette området er mine favoritter: - Skjærgården utenfor Kragerø - Lyngør - Randesund!(ved Kr.sand) - Mandal Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.November.2004 Link til dette innlegget Svart 20.November.2004 Henter denne frem igjen! Vil bare oppmuntre Gunga til ikke å snu ved Kristiansand men ta turen i alle fall til Mandal. Da vil jeg anbefale Harmarksfjorden (pass på i innløpet etter lumske skjær :headbang: ) og alle havnene rundt øya Hille like vest for Mandal. I Lindesnes Kommune er det også mange fine uthavner. Skjærgårdstjenesen har gjort en stor jobb med å bygge brygger og dasser der og mange nye steder er blitt tilrettelagt til neste år. Hmm... Gunga skulle ha 5 steder og dette var jo bare 2. Gjestehavnen i Mandal er blitt bygd ut med litt bedre brygger enn før. En tur innom der er ikke dumt. Ellers synes jeg det er ganske fint i noen av fjordene innenfor Blindleia. Fint dersom man ikke finner plass i selve leia i høysesongen eller vil ha et avbrekk. Flostaleden er også flott men der blir det jo værre med seilbåt. Blir det noe tid til overs er Farsundsskjærgården vel verdt et besøk! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.November.2004 Link til dette innlegget Svart 20.November.2004 Nå sier jo ikke Gunga noe om hva slags havneforhold han vil ha. Er det gjstehavner? naturhavner eller ligger du lke gjerne på svai? Selv foretrekker jeg å ligge på svai hvis været er bra, og jeg finner en fin plass Er været dårlig, vil jeg helst ha en brygge å ligge ved. Et sted jeg endelig fikk anleding til å prøve ut i sommer er Nordmannsvik rett vest for Homborsund. Her lå vi på svai helt alene. Stille og fredlig, og har man jolle er det et flott område å utforske. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2004 Nå sier jo ikke Gunga noe om hva slags havneforhold han vil ha. Er det gjstehavner? naturhavner eller ligger du lke gjerne på svai? Det spelar ingen roll....... jag vill veta vilka 5 plasser jag absolut ikke bör missa under en ukes segling på Sørlandet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 21.November.2004 Link til dette innlegget Svart 21.November.2004 Det spelar ingen roll....... jag vill veta vilka 5 plasser jag absolut ikke bör missa under en ukes segling på Sørlandet! Hei Gunga Jeg er godt kjent på sørlandet, men å plukke ut "5 plasser du absolut ikke bör missa" har jeg problemer med. Kan faktisk ikke komme på noen steder av typen "absolut ikke bör missa". bortsett fra kanskje Jomfruland, men Jomfruland er liksom ikke skikkelig på sørlandet. da Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 21.November.2004 Link til dette innlegget Svart 21.November.2004 Det ser ikke ut som noen av dere har oppdaget det flotte stykke mellom Mandal og Lindesnes. Kjenner plassene der veldig godt, da vi har hatt min oldefars(Bertinius) sitt hus fra 1963 so, som hytte. Dette er et av de eldste i egnen. Velkommen . Skjærgården rundt Åvik, hvor vi er, må jeg bare beskrive som meeeget flott, litt snauvokst, og med åpent hav rett ut. Velkommen innom Åvik, med den mer omtalte Svinør 50 meter fra, og forøvrig lyhavn før du runder "neset". God båtsommer 2005 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Det ser ikke ut som noen av dere har oppdaget det flotte stykke mellom Mandal og Lindesnes. Joda...Det området har jeg oppdaget. Hille og havnene vest på denne øya som Mevraodden og Grunnesund er fine havner. Videre Tjaum, Svinør, Imsa, Finnøysundet og ikke minst Vaare. Er man kjent på Vaare (noe jeg desverre ikke er) så er det utrolig mange fine plasser å snike seg inn. I dette området i Lindesnes har det som sagt blitt gjort mye i forbindelse med skjærgårdsparken de siste årene. Det er bygget brygger, griller og utedasser i naturstein. Det er jo et litt røffere klima på disse kanter enn øst for Mandal. Blir lett litt mer vind og blåst, men likevel anbefales det å ta turen! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 (redigert) Ryvingen fyr i Mandal er åpent for turister og overnatting hele sommeren. Anbefaler en kveld der. Ta med ei kald ei og sett deg på "gangveien" rundt toppen av fyrtårnet når det skumrer. Redigert 8.Desember.2004 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.