Mastiff Startet 27.April.2011 Link til dette innlegget Startet 27.April.2011 Jeg trenger en styrekabel, men problemet er at fruen må innom Maritim og kjøpe den. Og motoren må løftes av for å få ut kabelen, noe som ikke er noe problem når jeg er hjemme, for jeg kan bruke traktoren. Men jeg sitter på hytta, så det blir litt vrient å gjøre det på 13 mils avstand... Hvordan finner man lettest ut hvor lang kabel det skal være på denne båten? Blir det å ringe til produsenten, hvis de ennå lager typen (de gikk vel konk for en stund...), eller er det noen veldig flinke verksteder man kan ringe for å få vite sånt? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Christoffer79 Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 er kabelen stukket gjennom riggen på motoren? eller i riggrør i brønn? er den i rig på motor, så måler du fra senter på speil, pluss lengde fra speil fram til styreposisjon, pluss lengde fra rekke til ratt. pluss 30,5 cm tillegg for rigg, minus 10 cm for hvær 90graders bend. så deler du dette på 30,5, og runder opp til nermeste hele fot. se link til katalog, der står framgangsmåte på side 13. http://webserver.flak.no/vbilder/B%C3%A5tutstyr2011.pdf Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Jeg trenger en styrekabel, men problemet er at fruen må innom Maritim og kjøpe den. Og motoren må løftes av for å få ut kabelen, noe som ikke er noe problem når jeg er hjemme, for jeg kan bruke traktoren. Men jeg sitter på hytta, så det blir litt vrient å gjøre det på 13 mils avstand... Hvordan finner man lettest ut hvor lang kabel det skal være på denne båten? Blir det å ringe til produsenten, hvis de ennå lager typen (de gikk vel konk for en stund...), eller er det noen veldig flinke verksteder man kan ringe for å få vite sånt? Tips mottas med takk! Askeladden lever i beste velgående, og 475 modellen selger fremdeles som varmt hvetebrød. Ta en telefon til fabrikken eller en forhandler/verksted, så får du nok de opplysningene du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 13-14 fot 13 er ganske akkurat og blir kanskje litt stram men 14fot går greit. Dette er målene oppgitt hvis du googler litt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Mastiff Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 (redigert) Takk for svar! Christoffer, du kan jo selv prøve å instruere ei kone over telefonen i en sånn måleoperasjon... LM605, da ringer jeg litt rundt for å dobbeltsjekke. GlennIversen, det virker som du er bedre til å google enn meg! Jeg fant ikke noe selv... Edit: Det stemte bra det. Måtte ta noen telefoner, for forhandlerne hadde ikke noe på det. Men en hyggelig dame på Askeladden sentralt snuste i systemene og fant ut at de bruker 13 fot. Men det gjør vel ikke noe om jeg legger på en fot og heller legger den i litt større bue inni skroget for å slippe at den er stram, som GlennIversen nevner? Redigert 28.April.2011 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cliffme Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Er det 6mm eller 8mm som brukes? Må bestille vaier til min 475... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Spør du meg, så aner jeg ikke. Båten ble hakkemat for to år siden, jeg har noe helt annet nå... Sitér dette innlegget Link to post
cliffme Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Fasit er hvertfall: Motoren må av båten for at du klarer bytte. Vaier er M66 (8mm vaier), 14fot lengde. Har du utstyr for å holde motoren så er bytte unnagjort på 1time. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.