Jump to content

Askeladden 475 - lengde på styrekabel

Mastiff

Recommended Posts

Jeg trenger en styrekabel, men problemet er at fruen må innom Maritim og kjøpe den. Og motoren må løftes av for å få ut kabelen, noe som ikke er noe problem når jeg er hjemme, for jeg kan bruke traktoren. Men jeg sitter på hytta, så det blir litt vrient å gjøre det på 13 mils avstand... Hvordan finner man lettest ut hvor lang kabel det skal være på denne båten? Blir det å ringe til produsenten, hvis de ennå lager typen (de gikk vel konk for en stund...), eller er det noen veldig flinke verksteder man kan ringe for å få vite sånt? Tips mottas med takk!

er kabelen stukket gjennom riggen på motoren? eller i riggrør i brønn? er den i rig på motor, så måler du fra senter på speil, pluss lengde fra speil fram til styreposisjon, pluss lengde fra rekke til ratt. pluss 30,5 cm tillegg for rigg, minus 10 cm for hvær 90graders bend. så deler du dette på 30,5, og runder opp til nermeste hele fot.

se link til katalog, der står framgangsmåte på side 13.

http://webserver.flak.no/vbilder/B%C3%A5tutstyr2011.pdf

Jeg trenger en styrekabel, men problemet er at fruen må innom Maritim og kjøpe den. Og motoren må løftes av for å få ut kabelen, noe som ikke er noe problem når jeg er hjemme, for jeg kan bruke traktoren. Men jeg sitter på hytta, så det blir litt vrient å gjøre det på 13 mils avstand... Hvordan finner man lettest ut hvor lang kabel det skal være på denne båten? Blir det å ringe til produsenten, hvis de ennå lager typen (de gikk vel konk for en stund...), eller er det noen veldig flinke verksteder man kan ringe for å få vite sånt? Tips mottas med takk!

Askeladden lever i beste velgående, og 475 modellen selger fremdeles som varmt hvetebrød. Ta en telefon til fabrikken eller en forhandler/verksted, så får du nok de opplysningene du trenger.

Takk for svar!

Christoffer, du kan jo selv prøve å instruere ei kone over telefonen i en sånn måleoperasjon... :discuss:

LM605, da ringer jeg litt rundt for å dobbeltsjekke.

GlennIversen, det virker som du er bedre til å google enn meg! Jeg fant ikke noe selv...

Edit: Det stemte bra det. Måtte ta noen telefoner, for forhandlerne hadde ikke noe på det. Men en hyggelig dame på Askeladden sentralt snuste i systemene og fant ut at de bruker 13 fot. Men det gjør vel ikke noe om jeg legger på en fot og heller legger den i litt større bue inni skroget for å slippe at den er stram, som GlennIversen nevner?

Redigert av Mastiff (see edit history)
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...