Jump to content

Kjøp av kartplotter fra USA gir begrenset bruk

Brumm

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en kombinert kartplotter/ekkolodd til skjærgårdsjeepen. Jeg vil gjerne ha Humminbird siden dette merket har hurtigbrakett. Pris er viktig og jeg vil ha kart fra Navionics Ekkoloddet behøver kun å vise dybde under kjølen for min del. Båten skal brukes mest av ungdommer på lokale småturer.

Jeg sjekket litt rundt på nettet og på eBay fant jeg en 5 tommers Humminbird 587 Ci HD som tilfredsstilte behovene mine. Denne vil komme på NOK 3 350 inkl moms og frakt. Kart kommer i tillegg med kr 800. Kjempedeal spør du meg. I Norge koster en lignende modell ca kr 5 500.

For å være sikker kontaktet jeg Humminbird i USA og spurte om denne vil fungere med kart for Norge. De svarte at ja, kartene vil fungere, men plottere kjøpt i USA er satt opp med annen software enn de som selges i f eks Norge. Målenhetene vil gå i feet, mph og Fahreheit. Og da funker det dårlig synes jeg. Knop regner jeg derimot er på plass.

Så det er ikke bare bare å spare penger. Men kanskje noen her på BP har andre erfaringer med dette. Hva med kjøp fra england?

587cihd.gif

Redigert av Brumm (see edit history)

Jeg kjøper elektronikk stortsett fra Storbritannia. Ikke den store forskjellen til USA og du få Europamodeller, europeisk Garanti, etc. etc.

Prøv www.marinesuperstore.com eller www.cactusnav.com

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har ganske nylig kjøpt Garmin 4012 plottere fra USA. Alle europeiske funksjoner, inkludert valg av enheter som fart avstand, dybder, språk osv var valgbare fra menyen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da er det mulg at Humminbird er ekstra sære mot utenlandske konsumenter for å beskytte sine europeiske agenturer mot salgslekkasjer til billigere land.

For de som gidder å lese det, her er begrunnelsen fra Humminbird. Høres jo fornuftig ut for forretningsstanden.

" Thank you for contacting Humminbird. We appreciate your interest in our products.

Yes sir, the 587ci is compatible with the Navionics Gold and Hotmaps cards therefore

it will work, however please reference the following referencing interrnational verses

domestic modals.Thank you for contacting Humminbird Customer Service.

Humminbird products purchased from a US retailer or e-tailer will read in

English only menus and measure in feet, Fahrenheit and mph. Product with menus

in other languages and metric measurements can only be purchased through an

authorized retailer in your country or region. While you may find that the

pricing from US suppliers to be more attractive than your local dealer, there

are several reasons for this:

1. US warranty is one year on most products (excludes some Smartcast products

with six month warranty). Products purchased from your local dealer will carry

a warranty required by your country or regions government. This additional

warranty period adds cost to the product. Products purchased from the US will

only carry the warranty honored in the US. If you should require warranty or

out of warranty service, you are responsible for freight charges to and from

our factory in Eufaula, AL USA .

2. Products purchased from your local dealer should include an operations

manual with your countries legal language which must be produced by the local

authorized distributor. This adds cost to the product.

3. Products purchased from your local dealer will contain menus with your

local language and metric measurements. Our international products currently

support 21 languages so please contact your local dealer to see if your

preferred language is supported. This also adds development costs to the

products.

4. Products purchased from your local dealer adhere to local or regional

certification requirements which are not needed in the US and add costs to the

development of products. Examples would be CE in Europe and CTick in

Australia.

5. Some products have frequency operating requirements which are specific to

your country or region. These same frequencies are not legal in the US

therefore not sold by US retailers or e-tailers. Using US approved products in

your country or region may result in fines or legal action. Examples: VHF

radios and all Smartcast products.

If you purchase a product in the US we do not convert this product for you in

our factory nor at the local distributor. Products with GPS functions do not

allow for time zones to be set outside of the US time zones. This will affect

your ability to acquire satellites. In addition we do not send software to

update the product.

If you would like the contact information for your local authorized

distributor to purchase products that meet your needs, please reply to this

email with your location and we will be glad to provide you with the details

for your local distributor.

Good Boating and Fishing!

Juanita

Har ikke kjenskap til Humminbird, men kjøpte en Garmin modell fra USA. Der er det bare å gå inn i meny å velge om en vil ha meter eller fot.

Ser at du får Garmin 521 med ekkolodd fra noe over 600 USD på nett. I tillegg kan du laste ned gratis bruksanvisning på norsk. Kan jo være greit noen ganger.. :confused:

Om det er billig eller ikke har jeg ingen formening om. Kan jo være at prisene er enda lavere på ebay.

Redigert av Hansi (see edit history)

Jeg kjøpte toppmodellen til Humminbird for mange år siden. En lekker sak med kombinert ekkolodd og plotter i nydelige gråtoner. Kjøpte Navionics brikke lokalt og fikk ingen problemer med GPS posisjon etc. Det var ikke en eneste dybdemeter å finne. Derimot fot og diverse sjøulk begrep som jeg ikke har veldig mange mage referanser til :rolleyes: Derimot så fantes både miles og knop. Og knop er jo en kjekk måle enhet på sjøen. Virket fint i seks år til jeg ovelot plotter og båt til ny eier. Virker sikkert enda. Dengang var prisen langt under halvparten av kjøp her på berget. Savnet aldri europeiske enheter. Laget meg en liten tabell i excel med fot til meter og farenheit til celcius der jeg kjapt kunne få et overblikk. Laminerte denne inn i plast og hadde tilgjengelig på dashbordet. Tut og kjør om prisen er hoved argumentet. :thumbsup:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Fullt mulig å ordne seg løsninger hvis man ønsker å få prisen ned!

Hva synes folket om dette kjøpet?

http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/garmin/kombi-instrument,-kartekko/garmin-gpsmap-421s,-4-skjerm.aspx

Bakdelen er selvølgelig liten skjerm, men noe må en jo gi avkall på om en skal gå for noe i den nedre prisklassen! Plotter og ekkolodd til under 3400,-

og kjøpe plotter etc fra fks usa er ikke bare dans på roser

greit og spare noen kroner men service får du ikke her hjemme

kjøpte en garmin 525s plotter/lodd og jeg tok kontakt med service stedet dems avinor tror jeg det heter

og der fikk jeg klar beskjed at di ikke ville se eller hjelpe med service e.l så lenge det var kjøpt i usa

jeg sa jeg kunne betale siden det var snakk om evnt et internbatteri eller no som ikke er bra/mister innstillingene når jeg kobler fra strøm / tar det med

så neste gang kjøper jeg vertfall i en lokal butikk så man kan bruke garanti/service

og kjøpe plotter etc fra fks usa er ikke bare dans på roser

kjøpte en garmin 525s plotter/lodd og jeg tok kontakt med service stedet dems avinor tror jeg det heter

og der fikk jeg klar beskjed at di ikke ville se eller hjelpe med service e.l så lenge det var kjøpt i usa

jeg sa jeg kunne betale siden det var snakk om evnt et internbatteri eller no som ikke er bra/mister innstillingene når jeg kobler fra strøm / tar det med

så neste gang kjøper jeg vertfall i en lokal butikk så man kan bruke garanti/service

Så forskjellige erfaringer kan vi ha: Jeg fikk problemer med min 4012 plotter(som også er kjøpt fra USA ) etter oppgradering av kartet: Sendte mail til Garmin Norge (tidl. Bellanor) og fikk henvisning til Bergen Maritim Elektro, som oppdaterte softwaren, og deretter fungerte alt ok. Betaling "God tur og ha en strlende sommer".

BONITA I

Merkelig, forstår jeg ikke helt. I den forrige Yamarinen monterte jeg en Garmin 525 kjøpt i USA på ebay. Båt / plotter ble solgt i fjor. Ny eier var uheldig og mistet plotter i bakken slik at glass ble knust. Fikk fikset plotter uten problem og til en lav kostnad. Samtidig ble programvare oppdatert uten kostnad. Tydelig at det er forskjellige erfaringer ute og går. :confused:

Vil ikke din lokale forhandler i Norge komme med et godt tilbud hvis han står overfor valget om å miste kunden til egenimport?

Min lokale forhandler ga meg Norges beste pris på min plotter, og jeg "truet" ham ikke engang med egenimport, bare ba pent om en hyggelig pris.

En pris er kun hva selgeren tror at markedet er villig til å betale.

Pruting er ikke frekt, men en betimelig forhandling.

I Norge later det til at vi ennå har "veiledende pris" i hodet.

han skrev t.o.m at jeg måtte evnt sende det til usa der jeg hadde handlet det :lipseal::confused:

Det er vel andre som har gjort det og uten at det har medført noe problem? Hvis jeg har en reklamasjonssak så er det i allefall selger jeg automatisk tenker på som rette sted å henvende meg, og så er det opp til dem å si hvem, hva og hvor jeg skal henvende meg, eller sende varen, for å få dette reparert.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 måneder senere...

Hiver meg litt... på denne tråden jeg også.

Etter mye forsking på nett fant jeg at Humminbird 597CI HD DI COMBO var et godt kjøp på mange måter.

Kjøpte den fra USA og installerte den i båten i går.

Kjøpte også Navionivs XL9 45XG SD brikke og fyret opp sullamitten.

Så flott ut det. Viste meterdybde i selve kartet til og med.

Gikk inn for å justere fot->meter, distanse fra miles->nautical miles, fart fra mph->knop, tidssone fra -5 timer->+1 og temperatur fra Fahrenheit->Celsius

Da oppdager man jo at dette ikke er mulig bortsett fra distanse og fart.

Registrerer deretter min enhet med serienummer på www.humminbird.com for å få tak i ny software. Fant etter registrering av modelle/serienummer på min profil hos dem at følgende kunne lastes ned:

1. HumminbirdPC (version 4.1.1)

2. 597CI HD DI (version 5.590)

Laster ned ny versjon og flytter .bin filen til et SD kort og fyrer opp. Oppdatering gikk lynkjapt og greit. Men, fortsatt ingen europeiske valg. Den oppdateringen gikk vist på følgende: "Description:6/30/2011 12:00:00 AM - v5.590 Corrects the course lag problem when turning"

Sender da følgende e-post til service@humminbird.com:

--------------

Hi! Just received my 597 HD DI COMBO today here in Norway.

I purchased it from thedigitaloasis.com in the US.

I find that there is no setting for meters, only feet in the settings. I have just updated the unit to software v.5.590 successfully, but still no meters settings.

Is there a special version of the software to get correct settings for Norway?

I would really much like to use this delightfull unit over here in Norway, but the unit seems more adapted to US formats.

What are my options to get this to work. Is there something I do wrong?

Kind Regards Roger Hoel

Serial of unit is as follows(registered on You're site) 11051xxx-xxxx

--------------

Fikk dette til svar:

--------------

Dear Mr. Hoel,

Thank you for contacting Humminbird. We appreciate your interest in our products.

Humminbird products purchased from a US retailer or e-tailer will read in

English only menus and measure in feet, Fahrenheit and mph. Product with menus

in other languages and metric measurements can only be purchased through an

authorized retailer in your country or region.

If you purchase a product in the US we do not convert this product for you in

our factory nor at the local distributor. Products with GPS functions do not

allow for time zones to be set outside of the US time zones. This will affect

your ability to acquire satellites. In addition we do not send software to

update the product.

The Chart Detail Level under the Chart Tab should be set on MMC/SD card only or on ALL to show depth contours, fishing areas, underwater wrecks, tides and currents in add it to the Basic and Navigation.

Also make sure that Spot Soundings is chosen as Visible to display the depth measurements on the chart.

Good Boating and Fishing!

LaShawn

---------------

Etter en del forskning viser det seg at det jeg leste på forhånd i brukermanualen om endring av enheter til f.eks. meter kun gjelder "international" modeller.

Greia mi er at denne plotteren ikke er å oppdrive i Norge. I Norge heter modellen 596CXI... osv. men Sleipner har ikke 596CXI HD DI COMBO i produktkatalogen sin.

Valget falt på denne da det jeg ikke klarte å finne noe bedre produkt med slik oppløsning/styrke på loddet (Down Imaging), men samtidig med plotter.

PS: Pris for den modellen jeg bestilte finnes her:

http://www.thedigitaloasis.com/HUMMINBIRD-FISHFINDER-597CI-HD-DI-COMBO-DOWN-IMAGING-COMBO_p_3839.html

Vanvittig billig. Sjekk priser i UK og Danmark/Sverige og se at denne koster godt over 10.000,- der.

Det sier veldig mye om hvorfor de beskytter local dealers... Greit at man kan argumentere med ekstra kostnader for manual, oversetting menyer, garanti osv, men dette bør ikke overstige 12% tillegg etter min erfaring med garanti og andre kostnader.

Skal sjøsette i dag og se hva som skjer med funksjonalitet. Har laget meg et lite regneark med 2 striper med fot->meter og Fahrenheit til Celsius som jeg har laminert, just for the hell of it... Tidssonen er jeg ikke så opptatt av da jeg har klokke på mobilen, og mister jeg den(er jeg jaggu forsikra for det og) har jeg vanntett dykkerklokke på armen. :crazy:

Har sendt følgende tårevåte/rumpeslikkende e-post tilbake til humminbird i USA:

--------------

Hi again!

Referring to the mail history below.

Thank You very much for the fast reply! I really appreciate it.

Though I am very surprised to read the answer I received.

The main reason for my purchase in the US was that the model 597 HD DI COMBO where not accessible in Norway at any retailer nor the distributor.

I found after many weeks investigating and comparing products that the best one clearly was this model.

I could not find any source anywhere that there was a special version for Norway. Hence the European settings…

I actually read the whole user manual before making my decision. I found there that the settings included meters, km/h and so on.

I have today also installed the system on the boat and inserted my Navionics XL9 45XG SD card. This map worked!

I also found that the system presented me with meters in the map.

I was able to get GPS 3D fix also. Took some time, but it worked. The map worked and the location was spot on. Though some dancing around. That was maybe due to the fact that I was under a roof, on the hard and in the dock.  Have planed to launch and test tomorrow.

I am really sad to read the fact that this product, not available in Norway from any source I have found, except to import one self, has no way technically to be supported/software upgraded in Europe. It kind of makes the units 2. hand value like zero. And there is no way I can return the unit since I already have installed it before receiving this e-mail. I feel so unhappy and afraid right now. I paid over $700 dollars for the unit in good faith that it should work fine over here. I found no information on You’re site that it was a special model for Norway.

I have a hard time accepting this fact in 2011. The English language is not the challenge for me, only the time zone, feet/meters. Over here we use the Nautical miles for distance (OK, supported), Knots for speed (OK, supported) and Celsius for temp (Only Fahrenheit in the software version I have).

So the only challenge I see here, as far as I am humbly able to grasp, is the settings for depth in meters, temp. in Celsius and the correct time zone.

Isn’t there anything you can, please, do to help out a not so lucky chap over here in little Norway.

I just fell for the information on you’re site and several promotion videos found on youtube. When I did not find this product available anywhere in Norway I ordered it in the US.

I have found after investigating more right now that it is actually available in Sweden with Swedish menus and manuals, so the software is out there.

The model name is not the same but it is called 597 CXI HD DI COMBO. Is this the same unit/hardware?

So, please, I am begging, on my knees, please: Is there any way we can find a solution to this incompatibility? I’ll be happy with Swedish if that is a possibility.

I daily work with bios upgrades on servers, so I surely will manage to do an upgrade of firmware or install/change whatever it takes. I am by the way a officially authorized electronic service engineer in Norway.

Please?

---------------

Denne ble sendt for å gjøre et forsøk på å få tak i softwareoppdatering som sikkert løser dette. Vedder på at 697CI og 597CXI er samme hardware. Alt er jo software i dag, ikke sant. Software er nok forskjellen på hele denne serien vil jeg tro.

Stønn. :headbang:

Lang post dette her, og status på test i dag eller i morgen vil følge!

----------------------

RogerThat1

Man skal hore mye før øra detter av...

Så vidt jeg kjenner til så er dette en sak som stort sett kun Humminbird driver i dag.... Jeg oppdaget dette da jeg så etter ekkolodd for rundt 10-11 år siden.... Det at Humminbird fra USA ikke kan stilles om til metriske enheter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...