Jump to content

Kjøp av kartplotter fra USA gir begrenset bruk

Brumm

Recommended Posts

Har handlet garmin plotter selv fra USA.. ingen forskjell i bruksområde på disse!! den første jeg handlet streiket plutselig.. Jeg tok kontakt med selger i usa (WMJ) og de sa at jeg bare kunne kontakte Garmin UK.. gjorde så og fikk da et "oppdragsnummer" som jeg merket pakken med og sendte den med posten norge..(370 nok) 1 uke etter sending hjemmenifra så sto UPS på døren med flett ny plotter :flag_bp:

Altså ingen problem med hverken kjøp,bruk, eller reklamasjon.

5212 er en USA modell ja.. med ferdig lagret kartdata.. men funker like godt med norskt kart.. WMJ marine har alle modeller og rask service.. WMJ MARINE

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

• 5 måneder senere...

Ser at det er mange som har litt peiling her.

Jeg kan få en Lowrance Elite-5 Gold kartplotter + ekkolodd til halve prisen av hva den koster her. Men forstår jeg dere rett når den ikke er brukbar her i landet. Den er med kart fra USA og Canada.

Bør jeg be familien om og kjøpe noe annet.

Har et Lowrance x65 ekkolodd og det kan stilles om til metrisk.

mvh

Rsakse

Det ser for meg ut for at produsentene her har valgt feil politikk.

De lager noen helt urimelige sperrer for brukerne, som ikke henger på greip.

Hva velger dem som drar på langtur ? Surt å sitte med en GPS som kun virker i EU

når man er på andre siden av jorda. Og hva gjør en amerikansk seiler som får trøbbel

med plotteren under besøk i Norge ? Han kan jo ikke ringe Belanor ?

Det er vel heller tvilsomt at kineserne vil gjøre det samme.

Det ville være ille for salget om plotterne deres kun virker i Kina ?

Nei - de vil selge til hele verden og har derfor ingen slike sperrer.

Jeg tror at produsentene tislutt bare må svelge en sur pille og oppheve sperrer

og akseptere at prisene må utjevnes på verdensbasis.

Geir :seeya:

PS.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Etter det jeg har fått med meg har Lowrance (og kanskje også noen andre) en serie som er begrenset på funksjonalitet utenfor USA fordi de da kan selges vesentlig rimeligere i det markedet. Det vil alltid være utfordringer knyttet til prising i forskjellige markeder, valutasvingninger og paralellimport. Helt greit for meg at noen produsenter velger å lage billigmodeller som har begrensinger så lenge vi brukere får nødvendig info. Har kjøpt en Garmin 5212 nå som er en USA-modell så får vi se om det virker. SD-brikke med Bluechart G2 Vision har jeg fra før så det innebygde kartet trenger jeg ikke. Kosta 10 lapper så får vi se om det var verdt pengene :cool:

Det finnes andre merker som er laget for bruk i hele verden.

Jeg har selv en SiTex, de nye fåes med 7, 11 eller 15" skjerm og har meny på 15 forskjellige språk.

Kart type er C-Map Wide, som er meget bra. Koster fra ca $ 900.00 (7" skjerm).

http://www.ebay.com/itm/SITEX-EC11-10-4-/360357678487?hash=item53e6fdcd97&item=360357678487&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr

Verdt å sjekk ut disse om man skal kjøpe fra USA og vil ha noe som er bra.

SiTex er eiet av Koden som lager elektronikk for større skip.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Da har jeg vært i kontakt med ProNav ang.Lowrance. De var hyggelige og prate med. Og de mente at plotteren/ekkoloddet jeg hadde tenkt meg ikke hadde begrensninger.(lite og bllig) Det ville funke uansett, men det ville blinke en melding på skjermen. Det er jo kjedelig. De kan også være behjelplige med oppgradering til EU firmware. Pris ble ikke nevnt.

DieselDahl alle Garmin jeg har sett på i USA vil funke uten problemer i hele verden. de ligger inne med et basekart av verden.

Så jeg kjøper vel en Garmin jeg også.

Så jeg kjøper vel en Garmin jeg også.

Fornuftig valg spør du meg. Ikke fordi Garmin nødvendigvis er så mye bedre enn allt annet, men simpelten fordi vi ikke bør finne oss i å bli manipulert på den måten av et norskt forhandlernett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...