Mamsen Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 (redigert) Jeg har blitt fortalt at båten skal gå lettere opp i plan med en stålpropell. Har en KAD32 med DP290 drev, utveksling 1,95:1 og et oppgitt max turtall på 3800. Er det noen som kan fortelle meg hvilken type stålpropell jeg eventuelt bør velge. Er det så enkelt at jeg skal ha C5? Ved riktig valg av stålpropell, stemmer det at jeg vil få båten lettere opp i plan. Jeg har en Nor-Dan 780 og med 4 stk. velfødde personer pluss skipshunden, sliter jeg litt med å komme i plan. Noen som har erfaringer, gode råd eller tips? Redigert 28.April.2011 av Springer28 (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Rygge Båtforening Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980 Link to post
hermansen Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Hei. Jeg hadde et tilsvarende scenario tidligere. Hadde en Balt Cruiser 750 (25 fot) med KAD32 og ALU propell (husker ikke størrelsen). Båt og motor veide ca 2.5 tonn. Med 2 voksne og 2 barn fungerte alt ok. Med 4 voksne og 4 barn, gikk det litt senere opp i plan. Jeg sjekket opp bytte til stål. Fikk beskjed at jeg skulle gå ned en størrelse. For deg skulle det bety C4 (fra A5). Nå byttet ikke jeg fordi det kostet ganske mye og forhandler rådet meg ikke til å gjøre det. En stålpropell ville gi meg (med KAD32) ca 1 knop høyere toppfart og noe raskere aksellerasjon. Det som er viktig er at selv om båten vil få raskere aksellerasjon, er det ikke sikkert det går raskere opp i plan. Det vil være avhengig av hvor motoren jobber (turtallsmessig). Hvis motoren ikke arbeider i sitt optimale området (best dreiemoment) vil ikke en stålpropell hjelpe noe særlig. Oppsumert: Det som forhandler sa til meg var at stål får du mest nytte av med motorer med høyt dreiemoment og mye HK. KAD32 har hverken nok dreiemoment eller nok HK til å utnytte en stålpropell. I følge samme forhandler må du opp i KAD44/KAD300 (av den gamle serien) før stål virkelig kom til nytte (KAD44 ble levert med både ALU og STÅL, mens KAD300 krevde STÅL). Men dersom du er plaget av kavitasjon med ALU, vil bytte til STÅL være til stor nytte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Stålpropeller flexer mindre og det kan derfor stemme med et hakk mindre stigning ved overgang til stål fra alu. Forøvrig virker det som du har for liten motor...... Hvilken toppfart får du og hvilket turtall har du da? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Kan du ikke prøve å låne et sett C4 da, mange som har båten på land enda. For de 3 båtene jeg kjenner med KAD og DPE stemmer tommelfinger regelen med en størrelse ned godt. Min VP gurru sier at KAD 44 og 300 SKAL ha stål, konen hakker løs på lavere turtall enn 1100omdr. Dat skal finnes en service melding på det. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 I følge VP propellerguide skal A5 ha toppfart mellom 28-31 knop og C4 mellom 29-32 knop. Om du ikke oppnår fullt turtall(eller 28-31 knop med nåværende propell) bør du kanskje vurdere en mindre propell(A4). Fra det jeg har hørt og lest er det ikke noe automatikk i at stålpropeller nødvendigvis gir bedre ytelse for alle motor/drev/båt kombinasjoner. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
DieselDahl Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Det med toppfart ift propellstigning har også med hvilken utveksling du har, lett å se feil i tabellen Sitér dette innlegget Link to post
Mamsen Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Hei og takk for innspill og svært god informasjon. I utgangspunktet så kan det virke som om min båt er en smule "undermotoriert". Til mitt vanlige bruk går det helt fint, og jeg skjønner jo nå at det ikke bare er å skifte til stålpropell for å få bedre ytelse. Toppfarten på båten er ca. 29-30 knop, og husker jeg ikke feil fra i fjor høst så var dette på ca. 3800-3900 omdreininger. Dermed skulle det vel passe bra med C4 hvis jeg skulle ta skrittet og prøve stålpropell. Skal ikke sjøsette før 13. mai, så jeg får vurdere hva jeg gjør fram til da. Har forøvrig slipt ned alt bunnstoff i år. Det var ruglete og skallet av på enkelte steder. Kanskje kan dette bidra til å få båten lettere i plan og evt. øke farten med en knop eller to. Kan jo alltids håpe. :-) Sitér dette innlegget Medlem av Rygge Båtforening Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980 Link to post
dieselfan Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Håper du poster hvordan det gikk, test med nystoffa båt er alltid interesant Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.