Jump to content

Forskjell på Volvo Penta TAMD40A og TAMD40B

Nidelv-28

Recommended Posts

• 5 år senere...

Jeg har nylig kjøpt en Huwa 26 fot med en VP TAMD40 med aksling, turbo og intercooler ifølge selger. Jeg er ikke motorkyndig overhodet dessverre, så om dette med turbo og intercooler stemmer, aner jeg ikke. Jeg blir litt forvirret mht. hestekrefter på denne motoren. I kontrakten og også i tidligere papirer står det 124HK på denne maskinen, en 6-sylindret sådan. Men overalt hvor jeg googler og leser om TAMD40, så har den alt fra 130HK opp til som nevnt her 158HK.

Er det noen som er helt sikker på detaljene omkring denne motoren? En ting til; - når jeg veksler mellom forover og akterover på maskinen under manøvering, kommer der et ganske kraftig slag og rykk i hele båten? Er dette vanlig, eller er det er tegn på at giret holder på å ta kvelden?

TAMD står for Turbo, Aftercooler, Marine Diesel. Hvis motoren ikke har intercooler heter den bare TMD. Uten at jeg er sikker tror jeg TMD 40 yter 124 hk eller deromkring og slenger du på aftercooler får du 158/165.

Når det gjelder smell i girkassa ved inn og utkobling har jeg det samme selv. På min forrige båt hadde jeg hydraulisk girkasse og der var det mer smooth innkobling, mens den jeg har nå er mekanisk og da blir det mer smell.

Unormalt høyt "smell" i v p transmisjoner har ofte årsak i for høyt tomgangsturtall eller for stor klaring på vertikalaksel i giret. Klaring på vertikalaksel skal normalt være ca 0,3 mm, men noen gir ble levert med opp til 0,9 mm klaring som nye for å sikre tilstrekkelig kraft til innkobling av kon i skålen. (grunnet sluringsproblemer)

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Fikk ikke skrevet ferdig. Klaring på vertikalaksel er enkel å kontrollere ved å ta av øvre lokk og bruke en bladsøker mellom justeringsmutter på toppen av aksel og anleggsflaten på øvre tannhjul. Dersom klaring er mer enn 0,9 mm, ligger vanligvis årsak i nedre trustskive på akselen. Blir klaringen for stor er det risiko for at låseringer i nedre trustskive kan falle ut med girhavari som følge. Har dessverre sett dette noen ganger. Ved behov for justering, bør nedre trustskive med låseringer byttes og justeringsmutter (leveres i 3 forskjellige tykkelser) evt byttes for å gi en klaring mellom 0,3 og 0,5 mm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...