Nidelv-28 Startet 28.April.2011 Link til dette innlegget Startet 28.April.2011 Hei Kan noen fortelle meg forskjellen(e) mellom VP TAMD40A og TAMD40B Skiller det noen HK der?? ..evnt hva annet skiller de? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Hørt noe om at A motoren var beregnet på drev og B motoren for aksling. A = 165 hk og B = 158 hk. Hadde en TAMD 40 B i en Nidelv 28. Mener den var på 158 hk... Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Tamd 40 a har 158 hk ble produsert fra 1980 til 1985 Tamd 40 b har 165 hk ble produsert fra 1983 til 1986 Drevmodellen betegnes som aqad men er samme motorem ellers Litt annen topp på b typen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 (redigert) Tamd 40 b har 165 hk ble produsert fra 1983 til 1986 Båten jeg hadde var en 83 modell så da stemmer vel det sikkert godt. Redigert 28.April.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Nilsen Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Jeg har nylig kjøpt en Huwa 26 fot med en VP TAMD40 med aksling, turbo og intercooler ifølge selger. Jeg er ikke motorkyndig overhodet dessverre, så om dette med turbo og intercooler stemmer, aner jeg ikke. Jeg blir litt forvirret mht. hestekrefter på denne motoren. I kontrakten og også i tidligere papirer står det 124HK på denne maskinen, en 6-sylindret sådan. Men overalt hvor jeg googler og leser om TAMD40, så har den alt fra 130HK opp til som nevnt her 158HK. Er det noen som er helt sikker på detaljene omkring denne motoren? En ting til; - når jeg veksler mellom forover og akterover på maskinen under manøvering, kommer der et ganske kraftig slag og rykk i hele båten? Er dette vanlig, eller er det er tegn på at giret holder på å ta kvelden? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 TAMD står for Turbo, Aftercooler, Marine Diesel. Hvis motoren ikke har intercooler heter den bare TMD. Uten at jeg er sikker tror jeg TMD 40 yter 124 hk eller deromkring og slenger du på aftercooler får du 158/165. Når det gjelder smell i girkassa ved inn og utkobling har jeg det samme selv. På min forrige båt hadde jeg hydraulisk girkasse og der var det mer smooth innkobling, mens den jeg har nå er mekanisk og da blir det mer smell. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Unormalt høyt "smell" i v p transmisjoner har ofte årsak i for høyt tomgangsturtall eller for stor klaring på vertikalaksel i giret. Klaring på vertikalaksel skal normalt være ca 0,3 mm, men noen gir ble levert med opp til 0,9 mm klaring som nye for å sikre tilstrekkelig kraft til innkobling av kon i skålen. (grunnet sluringsproblemer) Redigert 12.Juni.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Fikk ikke skrevet ferdig. Klaring på vertikalaksel er enkel å kontrollere ved å ta av øvre lokk og bruke en bladsøker mellom justeringsmutter på toppen av aksel og anleggsflaten på øvre tannhjul. Dersom klaring er mer enn 0,9 mm, ligger vanligvis årsak i nedre trustskive på akselen. Blir klaringen for stor er det risiko for at låseringer i nedre trustskive kan falle ut med girhavari som følge. Har dessverre sett dette noen ganger. Ved behov for justering, bør nedre trustskive med låseringer byttes og justeringsmutter (leveres i 3 forskjellige tykkelser) evt byttes for å gi en klaring mellom 0,3 og 0,5 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.