Jump to content

Bærbar VHF til under 2000, hva er å anbefale?


Nidelv-28

Recommended Posts

Hei

 

Nå sier du ikke noe om hvilke behov du har, men etter min mening er dette den beste bærbare til prisen du indikerer, Icom IC-M33, denne får du til 1 195.- hos Seatronic.

 

Der kan du også kjøpe en Cobra til under tusenlappen, men Icom har generelt høyere kvalitet i tillegg til at denne modellen er vanntett og flyter. Det gjør den til en god allrounder.

Link to post
Share on other sites

Du kan vurdere å kjøpe fra England. Du får Icom M35 med 12v ladekabel, frakt, moms og fortollingsgebyr for ca 2050kr mot 3300kr fra seatronic. M35 er oppfølgeren til M33 som kommer på 2300 med frakt fra seatronic.

 

Icom M35

 

Eventuelt Icom M71Pro som har større batteri, bedre vanntetthet, men som ikke flyter.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle egentlig ha meg en rimelig en, men så tenkte jeg pokker også... sikkerheten er jo viktigst og så ble det HX851E http://www.maritim.no/sikkerhet/vhf-ais/standard-horizon-handholdt-vhf-hx851e

Det var jo ikke engang noe å spare på å bestille fra utlandet.. så det er jo på en måte positivt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg bestilte en HX851E fra Maritim 05. mai men den var ikke på lager selv om det stod/står 1 stk i lagerbeholdning.

Har ikke mottatt den ennå.

Derimot ble kredittkortet belastet med en gang. Er det vanlig praksis dersom leveringstid er mere eller mindre ukjent?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: pakken kom i dag :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Var på utkikk etter en bærbar vhf for maritim og en for 2-meter amatørband.

Kjøpte en Wouxun dualband lite håndapparat. Programmérbar med PC.

Dermed fikk jeg de viktigste VHF-kanalene, amatørkanalene på 2-meter og jammen var ikke 75-cm med også :flag_bp: :flag_bp:

Dobbel VFO og inngang for extern strøm og antenne.

Og stasen kostet meg ikke mere enn 1600 kroner netto :cheers_wine:

 

Men, den er ikke 100% vanntett og flyter ikke, men i lomma og i dekket båt / bil er den helt grei.

 

Ja, og det var med 2 stk 1700mAh batterier, bæreveske og lader for 12 og 230 volt...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nye VHFer begge to. Bare husk at en må ha konsesjon og MMSI-nummer for å kunne utnytte DSC-funksjonen i apparatet. Uten MMSI-nummer er dette bare en litt dyrere normal håndholdt VHF.

 

Dette er ikke helt sant, en bærbar VHF er på 2-5 watt mens en stasjonær er på 25. Rekker mange mange ganger lengre.

 

Forresten så har biltema en bærbar vhf til rundt 800 kroner. Noen som har testet den?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Handholdt-VHF/

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor enkelte absolutt skal spare en båtlapp på sikkerhetsutstyr ombord. Å ha en håndholdt VHF som har under 5 watt effekt, og som ikke tåler å gå i sjøen? DSC er praktisk, men det viktigste er tross alt at apparatet virker NÅR du må ha det, og at det rekker så langt at noen kan høre deg. Greit nok at hovedapparatet er bra, men hva hjelper det når båten står i brann og er strømløs?

 

Noen her som ville hoppet i en fallskjerm til 795,-???

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...