eXpence Startet 4.November.2004 Link til dette innlegget Startet 4.November.2004 Har fått en godt forsikringtilbud fra selskapet "Duborgh" - faktisk så bra at de vanlige "store" (If.. Gjenstidige, Vesta etc) ikke er i nærheten av samme pris (hjem, 2xbil og ikke minst - BÅT), Det skiller faktisk ca .35%!! Derfor: Er det noen som har erfaring med dette selskapet, og da spesiellt mhp. skadesaker på båt? Enhver kommentar positiv eller negativ til dette selskapet mottas med takk :) /U Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 4.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 For dem som husker Zürich forsikring - dette er samme "folkene" og konseptet. DUBORGH skadeforsikring Tidligere jobbet vi for Zurich forsikring, men da Zurich sin norske virksomhet ble solgt til Vesta fant vi tiden moden for å selge forsikringer under vårt eget brand - DUBORGH skadeforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Jeg hadde Zurich i sin tid og var meget godt fornøyd. Endelig et selskap med personlig kontakt og ikke disse irriterende telefonmaskinene og du "rykker stading frem..." Sorgen var stor da Vesta overtok og premien på hele pakke med hus, biler, båt og hytte gikk opp med over 50%. Ser samme folkene som var i Zurich her og dette borger bra. Vi bytte ved første mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Idefix Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Jeg slutter meg også til denne rosende omtalen. Har selv fulgt med fra Zürich og over til Duborgh. Har vært, og er veldig fornøyd med at det finnes et selskap som honorerer de som tar vare på tingene sine, og ikke måtte dele risikoen med de som ikke er så nøye. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Jeg har nå sendt en henvendelse til DUBORGH med forespørsel om tilbud. Ser at de bruker Inter Hannover som forsikringsgiver. Min fagforening har i mange år brukt If.. Dette er nå slutt, og de skal heretter samarbeide nettopp med Inter Hannover. Skal bli spennende å se hvordan mitt tilbud fra Duborgh blir, kontra tilbudet via fagforening. Har selv brukt Vesta de siste årene, og har allerede fått et bra tilbud gjennom DnB nettbank. Det vil vel si Vital. Bra tilbud, bortsett fra på båten. De vil tydeligvis ikke forsikre båter. Og nå venter jeg i spenning på nye tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Jeg har også sendt forespørsel på forsikring av ny Bavaria 46 seilbåt og fikk til svar at de ikke var gunstige på seilbåter i den prisklassen - (og jeg som trodde Bavaria var billig) I tillegg må man minst forsikre tre ting: hus + båt/MC/bil etc. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Ronald Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Er selv kunde i Vesta, og ba om tilbud fra Duborgh ved hovedforfall her i høst. Duborgh var lett å komme i kontakt med, og gav et ryddig tilbud. Total premie for min del hos Vesta var ca. 14.000, Duborg endte på ca. 14.800 . Innbo hjemme, Hytte (bygning & innbo), 2 biler, snekke, jolle og en GH14. Duborgh var gunstigere på bilene, men dyrere på snekka mi (som jeg av en eller annen grunn (tror jeg) har sjelden god pris på hos Vesta). Litt dyrere var også Duborgh på hytta. Jeg fortalte Vesta at jeg vurderte å skifte, og sa at spesielt bilene var dyrere enn hos konkurenten. Vesta kom da tilbake med nedjusterte bilpriser, og jeg havnet til slutt på ca. 12.800. Beholdt altså Vesta. Det skal tas med i sakens anledning at Vesta-avtalen en gang var underlagt noen fagforeningsrabatter, og jeg tror fortsatt noe av disse rabattene "henger igjen" i min avtale. Jeg ser altså ikke bort fra at Duborgh ville vært gusntigst også for meg dersom jeg hadde hatt standard Vesta-betingelser. Merk imidlertid at Duborgh i sitt tilbud har lagt inn en slags "totalrabatt" / bonus (tror det var 15% i mitt tilfelle) som er hensyntatt i premiebeløpene som presenteres. De forbeholder seg retten til å redusere eller fjerne denne rabatten etter sin egen vurdering. Det KAN altså bety at de f.eks. om et år sier at denne får du ikke lenger, enten fordi du har vært for dyr for dem, eller kanskje uten at det begrunnes særlig nærmere i det hele tatt? Eks: Du bulker bilen, og få f.eks. 20%bonustap på bilpremien. I tillegg kan du altså få ytterligere et bonustap som slår inn for alle forsikringene dine. Sier ikke at det blir et problem, men det kan være lurt å være oppmerksom på akkurat det når man sammeligner direkte med andre.... Ronald. PS! Har du langsomgående snekke med dieselmotor i overvåket havn, så tror jeg faktisk Vesta kanskje er prisgunstigst av alle. Men det er jo oftest mer enn båten som skal forsikres... Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 ......... men dyrere på snekka mi (som jeg av en eller annen grunn (tror jeg) har sjelden god pris på hos Vesta).Jeg synes også jeg har meget lav premie på båten hos Vesta. Betaler ca kr 1700, mens det via DnB (Vital) ville komme på nesten kr 9000 Men forøvrig ville jeg spare betydelige summer på både villa og bil gjennom DnB nettbank i forhold til Vesta Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Angående Vesta: De ligger lavt på båtforsikringer - det er et bevisst valg de har tatt sa de da jeg spurte. Jeg fikk tilbud på 9900 kroner på å forsikre Bitteliten III der. Dette var til og med billigere en, Quality Broker som jeg valgte. For ett år siden sjekket jeg "hele pakka" på en rekke selskaper. Da hadde vi en Nidelv 690 Sport. Også her var Vesta veldig mye billigere enn alle andre. MEN de krever at du har hus og bil der også - og de var dyrere enn andre på dette - slik at totalen ble at Vesta var dyrere enn et annet norsk selskap. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Også her var Vesta veldig mye billigere enn alle andre. MEN de krever at du har hus og bil der også -Nja,..... krever de ikke bare tre ulike forsikringer. Mente å ha lest dette, men tar kanskje feil Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 5.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Takk for svar, vil nok velge Duborgh jeg og, men det er greit å vite hvordan de oppfører seg ift. skader og erstatningsoppgjør... Hadde forresten selv Zurich mens de fantes. Selv har jeg ikke hatt bruk for forsikring noen gang, men når den dagen kommer er det greit å vite hva man har valgt. I etterkant har jeg blitt fortalt av bekjente innen båtbransjen at Zurich ikke var de enkleste å ha med å gjøre ifm oppgjør. Og er det noen som kjenner de ulike selskapene er det vel de som reparerer for dem... Blant annet risikerte fikk man å få skjønnmessig fratrekk (iht. hva selskapet mente) for differanse i verdi på deler som måtte erstattes med nye. F.eks. undervannshus på påhengser som hadde gått på grunn... Om et 8 år gammel undervannshus blir ødelagt blir vel ikke motoren veldig mye mer verd om man setter på nytt undervannshus - et slikt må den jo ha i alle fall... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.November.2004 Link til dette innlegget Svart 5.November.2004 Blant annet risikerte fikk man å få skjønnmessig fratrekk (iht. hva selskapet mente) for differanse i verdi på deler som måtte erstattes med nye. F.eks. undervannshus på påhengser som hadde gått på grunn... Om et 8 år gammel undervannshus blir ødelagt blir vel ikke motoren veldig mye mer verd om man setter på nytt undervannshus - et slikt må den jo ha i alle fall... Aldersfradrag som dette er noe de aller fleste norske forsikringsselskaper gjennomfører - også om det er totalhavari. Du får det som det vil koste å anskaffe en tilsvarende båt - og forsikringssummen er øvre grense på det du kan få utbetalt. Erstattes en slitt del med en ny kan du risikere å ikke få dekket hele reparasjonskostnaden fordi en ny del som ikke er slitt har større verdi enn den brukte delen som ble byttet ut. SKal du ha forsikring der du får utbetalt det båten er forsikret for må du bruke utelandsk forsikring - f.eks. gjennom Quality Broker, men også de kan praktisere aldersfradrag ved delskade på enkelte ting (som seil, utenbordsmotor og personlige effekter) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Jeg fikk svar på min henvendelse til Duborgh i dag. En hyggelig fyr som ringte meg og fikk noen utfyllende opplysninger. Noen få minutter etterpå fikk jeg mail med tilbud. Det var ikke fullt så hyggelig. Han gav en god pris på villa og bil, godt under det jeg har i Vesta i dag. Reiseforsikring lå på samme nivå, men båten gav han så høy premie at jeg havnet omtrent på nivå med Vesta i totalpremie. Nå vil vel sannsynligvis Vesta legge på litt på neste års premie, men likevel...... Båten i Vesta for 2004: kr 1668,- egenandel kr 20 000 Båten i Duborgh for 2005: kr 4064,- egenandel kr 15 000 (kr 3825 med egenandel 25 000) Dette var skuffende Tillegg: Jolla (10 fot gummi m/8hk) i Duborgh for 2005: kr 98,- Vesta tar kr 481,- for denne i inneværende år. Det er ikke lett å bli klok på forsikring Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Aldersfradrag som dette er noe de aller fleste norske forsikringsselskaper gjennomfører - også om det er totalhavari. Du får det som det vil koste å anskaffe en tilsvarende båt - og forsikringssummen er øvre grense på det du kan få utbetalt. Erstattes en slitt del med en ny kan du risikere å ikke få dekket hele reparasjonskostnaden fordi en ny del som ikke er slitt har større verdi enn den brukte delen som ble byttet ut. SKal du ha forsikring der du får utbetalt det båten er forsikret for må du bruke utelandsk forsikring - f.eks. gjennom Quality Broker, men også de kan praktisere aldersfradrag ved delskade på enkelte ting (som seil, utenbordsmotor og personlige effekter) Pantaenius, hvor jeg har forsikret båten min, praktiserer ikke aldersfradrag. Her et par utdrag fra forsikringsbestemmelsene: § 9. FORSIKRINGSSUMMEN = FESTE TAXE 1. Forsikringssummen er nyværdi (genkøbspris for tilsvarende nye genstande). Forsikringssummen (feste taxe), som den fremgår af policen, er den af parterne aftalte og accepterede. 2. Selskabet kan ikke påberåbe sig underforsikring. 3. Erstatningen for partiel skade skal opgøres som værdien af retablering uden fradrag af værdiforringelse ved brug. Her et annet utdrag fra sidene deres om hvorfor man skal velge dem: "Nyt for gammelt Partielle skader dækkes med et beløb, der max. svarer til den faste sum. Der ydes fuld dækning for udgifter til nye skibsdele, der kræves i forbindelse med reparation." Sitér dette innlegget Link to post
jongb Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 ALDRI MER DUBORGH!! Vi var også av de som gikk over fra Zurich til Duborg. Forsikringene der er rimeligere enn de fleste andre selskaper. Men da uhellet var ute, ble våre erfaringer med Duborgh særdeles dårlige. Først ble jeg pårygget av en annen bil mens jeg stod parkert. Dette skulle være en klar sak, da skademelding ble fylt ut på stedet. Riktignok prøvde motpart å legge skyld på meg, men jeg regnet med at dette tok forsikringselskapet seg av. Det kom stadige bortforklaringer fra selskapet om hvorfor saken ikke ble løst, og 10 måneder (!!!) etter at uhellet skjedde sa vi opp alle forsikringer i selskapet. Da fikk vi brev datert samme dag som oppsigelsen skjedde om at saken endte meg skylddeling... De fant vel ikke noen grunn til å gjøre ferdig saken etter at forsikringen var sagt opp. Like før forsikringene ble sagt opp, slet båten vår seg i høststormen. Da fikk vi høre at egenandel var 10 000 kr, selv om det i kontrakten vi har står 4000 kroner. Dette ble forklart med at egenandelen var høyere fordi båten hadde slitt seg. Så man kan trygt si at Duborgh er et selskap jeg aldri kommer til å ha noe mer med å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 ALDRI MER DUBORGH!! Like før forsikringene ble sagt opp, slet båten vår seg i høststormen. Da fikk vi høre at egenandel var 10 000 kr, selv om det i kontrakten vi har står 4000 kroner. Dette ble forklart med at egenandelen var høyere fordi båten hadde slitt seg. Så man kan trygt si at Duborgh er et selskap jeg aldri kommer til å ha noe mer med å gjøre! <{POST_SNAPBACK}> Dette høres merkelig ut. Det må da stå i vilkårene? Har du sjekket? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.