Jump to content

Lotus, spørsmål ang. propellberegning


Ben

Recommended Posts

Har hatt stor glede av av regnearket Propking.xls som du anbefalte for en

tid tilbake. Finner også at det beregner ganske bra  på min båt(Storø 34)

Har idag 2 stk  17 x 18 som gir ca 13 kn ved 3800, som også utregningene sier.

De som kjenner båten godt, mener farten skal ligge på 14 kn ved 3800, og da

får jeg enten 17 x 19 el 18 x 19. Det kan vel heller ikke være så hakkanes galt?

Men jeg har 2 spørmål. Jeg vet at programmet er beregnet for fortrengerskrog.

Er det noen måte å legge inn en formel som eliminerer skroghastigheten (8,22kn)

og advarselen som dukker opp, når jeg legger inn tall som er større enn denne?

Det er en kolonne som heter "C" for hull. Hva refererer denne til? Planingsterskel?  

 

Ben

Link to post

Hei.

 

Programmet er beregnet for alle typer skrog og vil gi riktig resultat såfremt man klarer å sette inn riktig skrogkonstant C

 

Skroggonstanten C angir et tall som forteller hvor lett skroget går i vannet. Vi snakker her om skrog som har en større eller mindre grad av planing. Har man ikke et deplasmeskrog, så har man et planende skrog. Spørsmålet er bare hvor planende det er. For din Storø 34 vil jeg anta at en konstant rundt 160 vil være passende. Nå er vi inne på det vanskeligste ved alle slike propellberegningsprogram. Det å sette riktig skrogkonstant er kjernen i all propellberegning. Det er også det vanskeligste som finnes og det eneste programmet ikke kan hjelpe deg med. Jo høyere tall, jo raskere skrog.

 

Det er vanskelig å si om propellene dine er riktige, da du ikke oppgir girutveksling. Med en knop fra eller til er heller ikke propellene det første man endrer på.

 

Regel nr. 1 er at du skal ha en propell som gjør at motoren klarer å oppnå sitt maxturtall ved lastet båt.

 

Regel nr. 2 sier at hvis regel nr. 1 er oppfylt, så er nødvendigvis ikke propellen riktig likevel fordi diameter, bladareal  og stigning skal stå i forhold til hverandre.

 

Med den farten du oppgir, antar jeg at du fortsatt her de opprinnelige volvomotorene i. 120 hester omtrent? I såfall er de nok litt slitne nå. Eller har du TAMD31 siden du sier maxturtall på 3800? I såfall burde du klare mer enn 13 knop.

 

Ikke bry deg om teoretisk maks skroghastighet for en deplasmebåt. Det gjelder bare deplasmebåter og ikke deg.

 

Deretter må du ta propelldiameterene med en klype salt. Diameterene er beregnet ut i fra et teoretisk optimalt bladareal på 33%, mens enkelte propeller har et bladareal på over 70%. Det betyr at man kan gå ned på diameter uten å redusere effektivt bladareal. Noen ganger er det nyttig å starte i andre enden med en propell som har vist seg optimal og så regne seg tilbake. Synd man ikke kan oppgi en prosent for bladareal direkte i programmet. Her får man nå en stor feilkilde, da bladarealet er mye større enn forutsatt. Dette programmet vil derfor alltid beregne for stor diameter.

 

Du har en glimrende båt. Den går like fint i vannet uansett hastighet. Optimale motorer for denne båten vil være 2 x Yanmar 4LHA-DTP, 184 hester. Dette pga både plass og at du da aldri behøver å presse motorene. Men dette koster over 400.000 med gir og er uaktuelt for de fleste.

 

En populær motor å putte inn er pent brukte Volvo TAMD40B-165 hester. Du får dem fra 50-80.000  hvis noe slikt skulle være aktuelt. Det blir imidlertid særdeles trangt i motorrommet både i høyde og i bredde. Da gjør din Storø over 25 knop og går fortsatt nydelig i vannet.

 

Er du en av de som har mahognyskrog? Eller er båten din fra et sted på 70-tallet?

Et tips. Baugpartiet under metalldekselet på toppen er utsatt for råte. Sjekk også  hjørnene av akterspeilet. Men det vet du sikkert hvis du har hatt båten en stund.

 

Lotus

Link to post

Takk Skal du ha Lotus.

 

Det var faktisk programmet du anbfalte, som fikk meg til å regne og divdere.

Kjempeinteressant,dette vil jeg lære mere om.

Helt korekt, har fremdeles 2x MD32 som klarer 4000 med godt halvfulle diesel og

vanntanker. Men det er et forskrekkelig leven, så det tørr jeg ikke mer.

Derfor satt jeg 3800, som jeg tørr i korte tidsrom.

Båten ble kjøpt fordi familiehytta ble solgt,er nok litt på hyttelivet ennå, og litt

tilbakeholden med store investeringer i båten. 2x brukte tamd 31 hadde dog ikke

vært dumt. Har en kjenning som har 40 motorene, der er det virkelig trangt. Trangt

nok hos meg. Slangemenneske har jeg aldri vært, yngre blir jeg heller ikke.

Jotakk, fukt og svære blærer møtte meg ifjor vår. Fikk tørket, oljet og malt. Ser

mye bedre ut iår. Akterkabinen tror jeg, jeg har kontrollen på.

Anbefaler stråleovn eller 500 watts halogenlampe til tørking. Mye lettere å styre

varmen der du vil ha den.

 

Mvh

Ben

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg prøvde regnearket med Excel 2003. Der jeg med Excel 2000 trengte omlag 200 hester for å få ønsket fart, trenger jeg nå over 600 hester. Siden programmet er laget for Excel 2000, ser det ut som det blir noe rart i enkelte formler når man bruker 2003 versjonen. Aner ikke hvorfor.

Det virket glimrende før. Dobbeltsjekket med den gamle versjonen av propking som lå på PC'en. Samme trøbbel ved bruk av Excel 2003.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...