Jump to content

Suzuki DT25C - Kjørt uten (nok) kjøling?


Eppa

Recommended Posts

I går var dagen da alt gikk galt. På båtfronten sjøsatte jeg landstedsbåten hvor jeg har en Suzuki DT25C motor fra 1999/2000. Motoren startet opp uten problem og båten lå ved bryggen med motoren på tomgang i ca. 10-15. minutt. Merket ingenting unormalt. Har var jeg muligens ikke nok oppmerksom og sjekket ikke om kjølevannet var som normalt. Men motorlyden var som vanlig :blush:

 

Tok så en tur ut for å trekke noen fiskeredskaper som stod i sjøen. Disse var satt ut med en annen båt forrige helg. Etter ca. 5-10 minutt hørte jeg en unormal lyd fra motoren. Vanskelig å beskrive, men en litt sånn tørr kvinende lyd. Ikke særlig høy, men den var der. Da burde jeg nok ha stoppet motoren, men ville jo gjerne til land så jeg fortsatte. Etter 3-5 minutt økte lyden vesentlig. Jeg satte da motoren i fri umiddelbart, men motoren stoppet tvert før jeg rakk å gjøre det. Og det var det. Rodde båten til land og ventet til motoren var kald. Ved forsiktig forsøk på å starte nå kommer det kun en tørr lyd som metall mot metall. Dårlig forklart sikkert men det var nå slik jeg følte det.

 

Frykter nå at det er et skikkelig motorhavari på grunn av manglende/for liten kjøling.

 

Hva sier de motorkyndige her inne. Er det noe håp for motoren? Er det noe som kan repareres for en fornuftig pris, eller er det bare å skrote motoren? Eller kan problemet være noe annet enn manglende kjøling?

 

Dette var kjedelig!!! :headbang::headbang::headbang:

Redigert av Eppa (see edit history)
Link to post

jeg mener de skal være alarm på kjølingen på denne motor.

alarm for kjøling og for lite olje.

1.manglende smøring?

2.kjøling

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Motoren har integrert oljetank. Denne er nesten full. Det går en alarm når tanken har ca. 0,5 liter igjen.

Om det er alarm ved manglende kjøling vet jeg ikke, men ved ettertanke kan nok det stemme. Husker en gang jeg hadde glemt å låse motoren slik at den vippet opp under bakking. Da kom det umiddelbart en alarm.

 

Men det var ikke noen som helst alarm nå. Det var vel mest magefølelsen min som tilsier at det var kjølingen. Sjekket ikke den tynne vannstrålen. Bare at det kom vann ut med eksosen. Altså ut det store hullet høyt oppe på stammen.

 

Men uansett om det er kjølingen eller smøringen som er årsaken. Er dette ille? noe håp?

Link to post

er redd det blir rimeligere å finne en annen motor enn å ta dette på verksted.

 

Jeg setter også en knapp på olje her.

tenker det står i bruksanvisningen din at du skal kjøre første tanken med oljeblanding hvis motor har stått mer enn 3 mnd.

mens du bruker den tanken skal du kontrollere at oil injection virker ved å se at det minker på tanken

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kjenner igjen beskrivelsen fra 2takter som ble skjert pga en kombinasjon av de overnevnte mulighetene: temp og smøring.

 

Stiller meg uansett blandt dem som tror det var olja som laget problemer hos deg.

Det du kan gjøre først er å ta ut pluggene å se hvordan de ser ut, legg gjerne ut bilde.

 

Pluggene blir meget hvite hvis det blir for varmt. Finnes skjema med bilder av plugger til 2t som viser hvilken tilstand motoren har. Da er oppskrifta å kjøre med pådrag og benytte stoppknappen uten å dra av gass. Blir vell omtrent det du har gjort nå.

 

Hvis du ikke har mye peiling på motor, så kan det nok være greit å bare selge den du har som rep objekt å finne en passende brukt. Overhaling kan bli dyrt, men ville spurt på pris hos den lokale mekkeren først.

 

Lykke til.

Link to post

Har samme motor men i 30 hp, den har alarm for olje, trykk på vann og temp på motor iallefall så vil tro den fikk forlite olje siden ingen sensor sa ifra.

 

Har hatt varmskjæring tidligere i min ungdom og da merket jeg ingenting før motor lugget litt og trtall rett etter ble lavere før motor brått døde... og varmen oste av motoren....

Den løsnet etter å ha blitt kald, startet opp igjen og sjekket vannet på strålen som virket bra... dro båten opp i plan igjen og sjekket strålen som var ok men gikk ikke langt før den sto igjen... padlet da inn til nærmeste havn...

 

Etter sjekk av impeller så den hel ut men med nøyere sjekk så hadde den løsnet mellom stål som ligger mot aksel og gummien så den ga vanntrykk nok til strålen men ikke nok til å kjøle motoren....

 

Hadde dette skjedd på din burde den varslet og senket turtall automatisk pga tempsensor... min dt30c kutter gassen ved sensorutløsning...

 

Er det mindre olje kan det bli en bankelyd/kaklelyd i sylinder da den blir veldig varm og plutselig smeller det og motoren står... gjort dette på motor tidligere da noen hadde blandet feil oljeprosent..... :headbang:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Henter båten hjem i helgen regner jeg med. Tar den til et verksted for vurdering og prisoverslag på reperasjon.

 

Hvis det er oljen som er problemet hvordan kan dette ha skjedd når det er innebygget og full oljetank? Er det noe som kan tette seg til der? Det har aldri skjedd de ti første årene jeg har hatt motoren.

 

Går det ann å si noe om hvilken årsak som forårsaker størst/minst skade. På grunn av for liten kjøling eller manglende smøring. Og hva er i så fall forskjellen på skaden. Er det samme skade med forskjellig årsak eller er det forskjell på hva som blir ødelagt?

 

Som dere skjønner er jeg ikke motormekaniker :rolleyes:

Link to post
Svart (redigert)

I dag er jeg glad! :cheers_wine:

 

Reiste inn til hytten for å hente hjem båt og motor, men ville først sjekke om det var noe håp.

Tok ut pluggene og så at disse så ok ut. Fylte så en liten teskje med totakts olje i hver sylinder. I tillegg brukte jeg en tynn ståltråd og staket opp i utløpet for kontrollstrålen. Merket at det var noe der som beveget seg litt.

 

Var spent som bare tusan når jeg skulle forsøke å starte. Startet faktisk umiddelbart. De første to- tre sekundene synets jeg at lyden var litt skummel, men det ga seg. Men så stoppet motoren brått.

 

Hadde lagt merke til at kontrollstrålen var rimelig slapp. Staket opp og startet opp igjen. Mens motoren nå var i gang staket jeg opp i utløpet for kontrollstrålen jevnlig og strålen ble stadig kraftigere. Så at det kom ut små saltklumper/steiner eller hva det var.

 

Tilslutt var kontrollstrålen jevn og kraftig og nå kan jeg ikke merke noe problem lenger. Motoren går jevnt og uten ulyder.

 

Yrs, yes, yes!!!

Redigert av Eppa (see edit history)
Link to post

Ikke uvanlig at store saltflak løsner på motorer som ikke har vært kjørt tilstrekkelig med ferskvann ved sesongsslutt. Må stake mange ganger!

Hvis motoren er veldig varm når du stopper og ikke kjører en stund med litt høyere turtall en tomgang så er muligheten for å bygge større saltkrystaller/flak til stede.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...