pete Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Carlingswitcher og sikringer, drar ikke prisen raskt opp mot det samme som et BEP- panel? Er det kvalitetsgreier som er vesentlig billigere ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Carlingswitcher og sikringer, drar ikke prisen raskt opp mot det samme som et BEP- panel? Er det kvalitetsgreier som er vesentlig billigere ? Eller over. Koster vel mellom 70 og 100 spenn pr bryter tror jeg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pete Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Ja, nettopp. Har sett på et sånt BEP panel med 8 brytere, 1640 blanke norske. Har vurdert alle de andre løsningene. Skal jeg skifte i båten, og det skal jeg, så går jeg for BEP, det virker å være bra saker. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 SVB har disse PHILIPPI panelene da. Ser bra ut.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Athene Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 www.dansea.dk har også mange flotte paneler,- Philippi og et par andre fabrikat. Jeg har falt for Philippi og skal igang med å skifte ut alt det elektriske ombord. Etter 18 år er mye av ledningsnettet så "råttent" at det ikke er brukelig lenger. Har bl.a oppdaget at mange av kablene er så irret under isolasjonen at det knapt er forbindelse mellom kordelene. Selv 6-7m inn fra enden av ledningen var det så mye irr at jeg slet med å få skjøtet kabelen igjen. Dette var trolig standard RKUB-kabel av den typen som selges til bilelektro. Skulle så gjerne fått tak i fortinnet kabel. Da hadde det holdt ut min livstid, men den er vanskelig å få tak i og koster skjorta.... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Samme erfaring jeg har med mitt el-anlegg, 26 år og grønt! Jeg skifter med tilsvarende kabel av samme kvalitet(RKUB), rett og slett pga. kostnad. Om slik kabel må byttes etter 15-25 år er det greit for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 måler og måler, og inser så småningen at det må bli enkeltstående brytere, og ikke hele bryterpaneler. Trenger plass til X brytere, og det blir bare plass til Y brytere ved valg av ferdige paneler. Ønsker meg vippe brytere av denne typen. Må være med 12mm hals. Må være av OK kvalitet. Må tåle endel belastning. Må ikke være alt for dyre ( alt = relativt ) :lol: Bør kunne ettermontere "gummikappe" Mekanisk OK+ i kvalitet. Bør gjerne kunne handles på en av de tre kjente, Biltema, Clas Ohlson, Elfa.. Tips ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Birchwood 320 Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Jo. Veldig. Maritim har noen no-name paneler, som ser bra ut. Erfaringer ?? Suzuki Har slik i sk.jeepen.. Funker utmerket Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Herman Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Bør kunne ettermontere "gummikappe"Prøv dette før du går til storinnkjøp. Jeg har en sånn vippebryter med gummikappe. Uten kappen er det en av/på bryter. Med kappen montert får den automatisk retur til AV, siden kappen er så liten at bryteren blir trukket tilbake til utgangsstilling Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 30.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hmm - det må da være andre brytere enn CARLING som duger i båt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Har brukt flere ganger de fra SeaSea - også med kondom(=gummikappe) på (bryterne altså ). De gjør hva de skal etter min erfaring. Men kr 80 er vel ikke noe biltema-pris det heller.... Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hva med et slikt ett? Enkelt og greit synes jeg: http://www.watski.no/www/produkt.asp?group...&subGroupID=300 Ellers har jeg ett sånt bryterpanel bare med 6 brytere: http://www.watski.no/www/produkt.asp?group...&subGroupID=300 Tror det kostet nærmere 700 kroner, men men... Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Jeg monterte selv en del Carlingbrytere i en teakfinerplate som er enkel å tilpasse og lakkere og resultatet ble like bra som dette bildet som er hentet fra en Joda. Det ser lekkert ut og er ikke så avskrekkende dyrt synes jeg. Enkelt med tilkoblinger er det også. Også mye mer fleksibelt også, da jeg skulle ha 1 bryter for dusjlensepumpe (auto/manuell), 3 lensepumpebrytere (auto/manuell) ++++ Jeg hadde kjøpt det samme igjen. Når det gjelder sikringer så fungerer jo disse sikringsholderne for flatsikringer bra. Selv kjøpte jeg en type som er montert på DIN skinne som kan linkes sammen. Igjen fleksibelt og utbyggbart. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
bliss X Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Dagens spørsmål er ganske så enkelt. Eller kanskje ikke ? Trenger hovedsikringstavle til Jokeren, og jeg TROR jeg vil handle ferdige "moduler" med bryterpaneler. Hva anbefales. Er forberedt for at kvalitet koster, så inntil en hvis grense er det greit nok. Krav: Stående paneler, 5 eller 6 kurser pr panel. Lysdiodeindikering, ikke insrumentlamer ( 2wx5kurser x 24 timer = for mye ) Ikke nedlesset med yalla-opplegg ( visere, uttak for 12V osv) Tilgjengelighet. Gjerne slippe å bestille dette enkeltvis fra Kuala Lumpur.. Tips ? Suzuki Suzuki: Jeg hold på å styre med dette en god stund. Til slutt gikk jeg lei, og endte opp med dette panelet fra Malfix. Mitt har 6 kurser med automatsikringer og det kostet nesten ingen ting (blitemapriser). Ikke lysdioder men ellers helt ok, og veldig enkelt å montere. Finnes i flere utgaver ... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Stikker inom Roger`n en dag å spaner. Er det vanlige pærer i bryterne, sånn at de i alle fall kan fjernes ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Stikker inom Roger`n en dag å spaner. Er det vanlige pærer i bryterne, sånn at de i alle fall kan fjernes ? Suzuki Vet ikke. Sagde høl, koblet til og dett var dett. Dermed var jeg plutselig ferdig med noe jeg hadde gått å grublet på i ukevis Sikringene har 3 forsjellige amperestyrker. Husker ikke verdiene. Er med klistrelapper for de fleste funksjoner, men som du ser på bildet står det Radio på den ene - skulle stått TV, men det er vel omtrent det samme? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Suzuki: Vær forsiktig når du spaner! Han har montert et bilhorn bak hylla der disse ligger - Uløserknappen har ha under disken, og han bruker det for å skremme ivrige spanere :lol: Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Låner denne tråden litt. Jeg tenker å ha 2 -3 kurser ombord med 30A, kanskje 40A sikring og hovedbryter. Kan jeg bruke carlingswitch kombinert med en automatsikring til dette eller finnes det andre mere elegante løsninger. Kursene skal være til juksamaskin, dekkslys og lyskaster. Hvis det ikke går med carlingswich kan jeg sette noen andre brytere inninfor døren hvor de står tørt. Ser for meg noen kraftige "vriknotter". Vil helst unngå å bruke rele til dette. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Hvis du skal bruke bryteren til juksemaskin, betyr vel dette at du har en fiskebåt. Her er en topolt bryter med sikring som leveres i flere størrelser. Men du bør vite hvordan karakteristikken skal være med hensyn til utløsertid / last. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.