Jump to content

Bryterpaneler

Suzuki

Recommended Posts

www.dansea.dk har også mange flotte paneler,- Philippi og et par andre fabrikat. Jeg har falt for Philippi og skal igang med å skifte ut alt det elektriske ombord. Etter 18 år er mye av ledningsnettet så "råttent" at det ikke er brukelig lenger. Har bl.a oppdaget at mange av kablene er så irret under isolasjonen at det knapt er forbindelse mellom kordelene. Selv 6-7m inn fra enden av ledningen var det så mye irr at jeg slet med å få skjøtet kabelen igjen. Dette var trolig standard RKUB-kabel av den typen som selges til bilelektro. Skulle så gjerne fått tak i fortinnet kabel. Da hadde det holdt ut min livstid, men den er vanskelig å få tak i og koster skjorta....

• 2 uker senere...

måler og måler, og inser så småningen at det må bli enkeltstående brytere, og ikke hele bryterpaneler. Trenger plass til X brytere, og det blir bare plass til Y brytere ved valg av ferdige paneler.

Ønsker meg vippe brytere av denne Bilde typen.

Må være med 12mm hals.

Må være av OK kvalitet.

Må tåle endel belastning.

Må ikke være alt for dyre ( alt = relativt )   :lol: :lol:

Bør kunne ettermontere "gummikappe"

Mekanisk OK+ i kvalitet.

Bør gjerne kunne handles på en av de tre kjente, Biltema, Clas Ohlson, Elfa..

Tips ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg monterte selv en del Carlingbrytere i en teakfinerplate som er enkel å tilpasse og lakkere og resultatet ble like bra som dette bildet som er hentet fra en Joda. Det ser lekkert ut og er ikke så avskrekkende dyrt synes jeg. Enkelt med tilkoblinger er det også.  Også mye mer fleksibelt også, da jeg skulle ha 1 bryter for dusjlensepumpe (auto/manuell), 3 lensepumpebrytere (auto/manuell) ++++ Jeg hadde kjøpt det samme igjen.

Bilde

Når det gjelder sikringer så fungerer jo disse sikringsholderne for flatsikringer bra. Selv kjøpte jeg en type som er montert på DIN skinne som kan linkes sammen. Igjen fleksibelt og utbyggbart.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Dagens spørsmål er ganske så enkelt. Eller kanskje ikke ?

Trenger hovedsikringstavle til Jokeren, og jeg TROR jeg vil handle ferdige "moduler" med bryterpaneler.

Hva anbefales. Er forberedt for at kvalitet koster, så inntil en hvis grense er det greit nok.

Krav:

Stående paneler, 5 eller 6 kurser pr panel.

Lysdiodeindikering, ikke insrumentlamer ( 2wx5kurser x 24 timer = for mye )

Ikke nedlesset med yalla-opplegg ( visere, uttak for 12V osv)

Tilgjengelighet. Gjerne slippe å bestille dette enkeltvis fra Kuala Lumpur..

Tips ?

Suzuki

Suzuki:

Jeg hold på å styre med dette en god stund. Til slutt gikk jeg lei, og endte opp med dette panelet fra Malfix. Mitt har 6 kurser med automatsikringer og det kostet nesten ingen ting (blitemapriser). Ikke lysdioder men ellers helt ok, og veldig enkelt å montere. Finnes i flere utgaver ...

Bilde

Stikker inom Roger`n en dag å spaner.

Er det vanlige pærer i bryterne, sånn at de i alle fall kan fjernes ?

Suzuki

Vet ikke. Sagde høl, koblet til og dett var dett. Dermed var jeg plutselig ferdig med noe jeg hadde gått å grublet på i ukevis  :lol:

Sikringene har 3 forsjellige amperestyrker. Husker ikke verdiene. Er med klistrelapper for de fleste funksjoner, men som du ser på bildet står det Radio på den ene - skulle stått TV, men det er vel omtrent det samme?

• 3 år senere...

Låner denne tråden litt.

Jeg tenker å ha 2 -3 kurser ombord med 30A, kanskje 40A sikring og hovedbryter. Kan jeg bruke carlingswitch kombinert med en automatsikring til dette eller finnes det andre mere elegante løsninger.

Kursene skal være til juksamaskin, dekkslys og lyskaster. Hvis det ikke går med carlingswich kan jeg sette noen andre brytere inninfor døren hvor de står tørt. Ser for meg noen kraftige "vriknotter". Vil helst unngå å bruke rele til dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...