Skvulpen Startet 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2011 Her er flere tråder fra før om Verado og jeg har lest alle! Men mye av det som er skrevet gjelder de første utgavene av motoren, da var de visstnok tørste og bråkete, men nyere utgaver skal være både bensingjerrige og svært stillegående, har figurert på toppen i tester, osv. Er det noen på forumet som har nyere utgaver av Mercury Verado, f.eks. 150 HK - modellen, som kan skrive litt om sine erfaringer? Som nevnt i en annen tråd vurderer jeg ny båtpakke med Mercury Verado inkludert, men har merket meg en viss skepsis fordi motoren bl.a. har kompressor, fjernstyrt gass / gear, og dermed mer "leamikk" enn andre tilsvarende motorer. Amerikansk motorteknologi står ikke høyt i kurs hos enkelte her. Så, er Verado 2011 et trygt kjøp, eller er det å be om trøbbel? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Det jeg har lest er at de kompressormatede utgavene av disse motorene drar mye bensin på høyt turtall fordi bensinmengden økes for å kjøle eksostemperaturen. Jeg er usikker på om det er kompressor på 150 hesteren Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Ble vel gjort en forbedring fra 2007 hvor bensinforbruket på høyt turtall sank betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 2.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Noen som har hatt verkstedservice på en Verado? Går ut fra at man selv enkelt kan skifte olje, plugger, filter, o.l. men hvor ofte må en slik motor på merkeverksted-service for å få "stempel" slik at garantien gjelder? Og hva beløper en slik service seg til i kroner? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Mercury har jo nå 5 års garanti på sine motorer, men det betinger at man må levere motoren til en årlig service hos godkjent forhandler/verksted for at denne garanti skal gjelde. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Det er mye synsing når det kommer til Verado motorene,jeg har en 200 hk Verado 6syl 2007 mod.Denne motoren var en av de siste Gen 1 som var produsert. Gen 2 kom i juli 2007 og da ble 200 hk motoren 4syl.Forskjellen på den "nye" kontra den "gamle" er at Gen 1 hadde støpte stempler med underkjøling av olje,Gen 2 kom med smidde stempler uten underkjøling av disse,samt noen forandringer i diverse lager i motoren som skulle redusere friksjonen i motoren. Ellers er forandringene ikke store.Det enorme bensinforbruket som enkelte prater om er betydelig overdrevet,det er kun på turtall over 4500-5000 rpm at forbruket stiger mer markant på Gen 1 i forhold til Gen 2.Ellers er forbruket på motoren min helt på høyde med alle konkurrenter.Når det gjelder pålite- lighet er Veradoen bunnsolid,elektronikken er stabil,lite kluss med kompressor,ellers lite å si på denne motoren mekanisk. Når det gjelder lyd og vibrasjon er desse motorene i en klasse for seg selv.6syl utgaven er nok litt finere i gangkulturen i forhold til 4syl. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 2.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Hva betaler du for en årlig verkstedservice på Veradoen? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Jeg kjøpte båten hos forhandler da var den gått kun ca 70 timer på 1 år. forhandleren tok 100 T service på den,men jeg vet ikke prisen på denne servicen.Men det kan ikke være spesielt kostbart da det er kun et oljeskift/oljefilter samt gearolje som skal skiftes + div sjekkpunkter.Det er kun på 3 års servicen impelleren skal skiftes da byttes også iridium tennpluggene.Ventilene er selvjusterende og behøver derved ikke justering. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Det er kun på 3 års servicen impelleren skal skiftes da byttes også iridium tennpluggene. Ikke rart servicene blir dyre hvis impeller allerede skal byttes etter 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Bytting av impeller etter kun tre år er etter min mening unødvendig i dei fleste tillfeller,men motorprodusentene vil sikre seg mot problemer på denne måten.De fleste kjører glatt en 5-6 år på samme impeller.Men i garantitiden er det greit å følge service kravene. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Låner denne tråden til. Tenkte jeg skulle ta full service på min Mercury Verado 200 hk 2006 modell (Gen 1 - 6 syl). I utgangspunktet tenkte jeg å bruke HK motorservice fra Kristiansand, og jeg har fortrolighet med at disse gutta kan jobben sin. Men jeg tenker at det kan bli litt dyrt,,,, så vurderer å ta dette litt selv, i hvert fall deler. Tenker da på bytte av gear- og motorolje, plugger, reim, rengjøring av luftfilter, skifte av drivstoffilter etc. Men; noen som har oversikt over hvilke servicepunkter som bør følges? er det kanskje litt riski å ta dette selv, ift at en utdannet veradomekaniker jo er det beste for motoren? Hadde noen feilmeldinger i sommer men fikk en fra HK motorservice til å komme og lese av meldingene. Litt merkelige meldinger, og alt løste seg ved at PCM kortet ble reprogrammert med ny SW.... betalte ca 4500,- for jobben, og reagerer forsåvidt ikke på den prisen (med kjøring til fra Homborsund etc). Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Service på denne kan deles inn slik; Kjempeenkelt: Bytte bensinfilter-det lille Tømme vannutskillerfilter Kjøre igjennom med ferskvann Sjekke anoder-bytt de som er mer enn 50% oppbrukt Enkelt: Skifte girolje Skifte motorolje-du får kjøpt en plastdeksel til å montere på for ekstra lite søl Litt værre-du må være nøye: Skifte tennplugger-disse må tiltrekkes med momentnøkkel Skifte reim til kompressor etc Luftfilter har jeg ikke vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Ja, så er det impeller, og sikkert sånne sjekkpunkter som er spesielle akkurat for denne motoren osv. Det var derfor jeg lurte på om noen kjenner servicepunktene til seksylindrede verado første gen motorer..... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Hva var det du ikke skjønte? Dette var jo servicepunkter som var listet opp for Verado. Glemte impeller. En Mercury-forhandler kan sikkert fortelle mer i detalj om servicepunkter avhengig av servicehistorikken på din motor. Skifte av reim og tennplugger og impeller er kun hvert tredje år. Redigert 26.August.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Se også http://www.veradoclub.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Kjøp en verkstedhandbok hos Ravns Garage , der står alt du trenger å vite. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Ok, Gabi, trodde kanskje det var noe mer. Ja, en slik bok fra Ravns garage er nok tingen ja. Takk for tipset:-) skal sjekke ut linken fra veradoclub også Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Det er vel kun 2 ting som er "spesielt" på Verado. Det ene er at den har kompressorreim og det andre er at tennpluggene har påmontert egne coiler som må skrues av og på for hver tennplugg. Ellers er den jo fin mht at du slipper ventiljusteringer blant annet. Og å skifte det lille bensinfilteret er plug and play ved å klikke av der gamle og klikke inn det nye-veeeldig raskt gjort. Lufting etc trengs heller ikke å tenkes på da det er egen bensinpumpe på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 OK, ja, jeg har også forstått det slik du sier. Var litt usikker på dette med lufting ifm bytte av bensinfilter og forfilter, men med bensinpumpe bør jo ikke det være noe issue. Takk for info:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.