Jump to content

Erfaringer med nyere Mercury Verado?

Skvulpen

Recommended Posts

Her er flere tråder fra før om Verado og jeg har lest alle! Men mye av det som er skrevet gjelder de første utgavene av motoren, da var de visstnok tørste og bråkete, men nyere utgaver skal være både bensingjerrige og svært stillegående, har figurert på toppen i tester, osv.

Er det noen på forumet som har nyere utgaver av Mercury Verado, f.eks. 150 HK - modellen, som kan skrive litt om sine erfaringer?

Som nevnt i en annen tråd vurderer jeg ny båtpakke med Mercury Verado inkludert, men har merket meg en viss skepsis fordi motoren bl.a. har kompressor, fjernstyrt gass / gear, og dermed mer "leamikk" enn andre tilsvarende motorer. Amerikansk motorteknologi står ikke høyt i kurs hos enkelte her.

Så, er Verado 2011 et trygt kjøp, eller er det å be om trøbbel? :confused:

Det er mye synsing når det kommer til Verado motorene,jeg har en 200 hk Verado 6syl 2007 mod.Denne motoren var en av de siste Gen 1 som var produsert.

Gen 2 kom i juli 2007 og da ble 200 hk motoren 4syl.Forskjellen på den "nye" kontra den "gamle" er at Gen 1 hadde støpte stempler med underkjøling av

olje,Gen 2 kom med smidde stempler uten underkjøling av disse,samt noen forandringer i diverse lager i motoren som skulle redusere friksjonen i motoren.

Ellers er forandringene ikke store.Det enorme bensinforbruket som enkelte prater om er betydelig overdrevet,det er kun på turtall over 4500-5000 rpm at

forbruket stiger mer markant på Gen 1 i forhold til Gen 2.Ellers er forbruket på motoren min helt på høyde med alle konkurrenter.Når det gjelder pålite-

lighet er Veradoen bunnsolid,elektronikken er stabil,lite kluss med kompressor,ellers lite å si på denne motoren mekanisk.

Når det gjelder lyd og vibrasjon er desse motorene i en klasse for seg selv.6syl utgaven er nok litt finere i gangkulturen i forhold til 4syl.

Jeg kjøpte båten hos forhandler da var den gått kun ca 70 timer på 1 år. forhandleren tok 100 T service på den,men jeg vet ikke prisen på denne

servicen.Men det kan ikke være spesielt kostbart da det er kun et oljeskift/oljefilter samt gearolje som skal skiftes + div sjekkpunkter.Det er

kun på 3 års servicen impelleren skal skiftes da byttes også iridium tennpluggene.Ventilene er selvjusterende og behøver derved ikke justering.

• 4 år senere...

Låner denne tråden til. Tenkte jeg skulle ta full service på min Mercury Verado 200 hk 2006 modell (Gen 1 - 6 syl). I utgangspunktet tenkte jeg å bruke HK motorservice fra Kristiansand, og jeg har fortrolighet med at disse gutta kan jobben sin. Men jeg tenker at det kan bli litt dyrt,,,, så vurderer å ta dette litt selv, i hvert fall deler. Tenker da på bytte av gear- og motorolje, plugger, reim, rengjøring av luftfilter, skifte av drivstoffilter etc. Men; noen som har oversikt over hvilke servicepunkter som bør følges? er det kanskje litt riski å ta dette selv, ift at en utdannet veradomekaniker jo er det beste for motoren? Hadde noen feilmeldinger i sommer men fikk en fra HK motorservice til å komme og lese av meldingene. Litt merkelige meldinger, og alt løste seg ved at PCM kortet ble reprogrammert med ny SW.... betalte ca 4500,- for jobben, og reagerer forsåvidt ikke på den prisen (med kjøring til fra Homborsund etc).

Service på denne kan deles inn slik;

Kjempeenkelt:

Bytte bensinfilter-det lille

Tømme vannutskillerfilter

Kjøre igjennom med ferskvann

Sjekke anoder-bytt de som er mer enn 50% oppbrukt

Enkelt:

Skifte girolje

Skifte motorolje-du får kjøpt en plastdeksel til å montere på for ekstra lite søl

Litt værre-du må være nøye:

Skifte tennplugger-disse må tiltrekkes med momentnøkkel

Skifte reim til kompressor etc

Luftfilter har jeg ikke vært borti.

Det er vel kun 2 ting som er "spesielt" på Verado. Det ene er at den har kompressorreim og det andre er at tennpluggene har påmontert egne coiler som må skrues av og på for hver tennplugg.

Ellers er den jo fin mht at du slipper ventiljusteringer blant annet. Og å skifte det lille bensinfilteret er plug and play ved å klikke av der gamle og klikke inn det nye-veeeldig raskt gjort. Lufting etc trengs heller ikke å tenkes på da det er egen bensinpumpe på motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...