Erato Startet 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2011 Hei Motoren på min lille seilbåt er ganske treg å få start på. Må sikkert dra i snora 10-15 ganger før den starter. Dette er ved førstegangs start i båthavna, ellers starter den på første drag. Går som ei klokke gjør den å. Litt irriterende å måtte bakse baki der å dra og dra for å få start. Er en del vaiere og tau som henger i veien, pluss rekkverk. Blitt både hudløs på albuen, fått meg et par kakk i hodet av bommen og dratt på meg en enkel muskelskade i ryggen av strevet. Noen som har noen forslag til hva som er grunnen? Har sjekket tennpluggene, og de ser ut til å være i bra stand. Ser mer eller mindre ubrukt ut. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Du er ikke flink nok til å få fram bensin tenker jeg Pump til blæren blir hard, så bruker du primeren ( skal dras helt ut) en til tre ganger. Dersom den ikke starter, prime en gang for hvert drag i snora. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Enig med tkb der, disse motorene pleier stort sett å være veldig lettstarta, 1-2 drag. Jeg hadde en som jeg også syns var tungstartet for et par år siden, det viste seg at jeg ikke dro ut choken langt nok.. når jeg gjorde det startet den akurat slik som de skal starte :) på 1. draget. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Bytt beensinen til fersk bensin. Bytt tennplugg. Da bør problemet være løst. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Seriøst? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2011 Dette er en totakter. Med de symptomene er dette mest naturlige løsning. Alternativer er utslitt pumpebelg på bensinslange eller rusk i forgasser. Men de er ikke like vanlige. Andre forslag? Ventilras ? kan kanskje sjekke bensinfilteret også Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Du er ikke flink nok til å få fram bensin tenker jeg Pump til blæren blir hard, så bruker du primeren ( skal dras helt ut) en til tre ganger. Dersom den ikke starter, prime en gang for hvert drag i snora. Med primeren mener du choken? Kan ikke si at jeg har hørt det ordet før Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Dette er en totakter. Med de symptomene er dette mest naturlige løsning. Alternativer er utslitt pumpebelg på bensinslange eller rusk i forgasser. Men de er ikke like vanlige. Andre forslag? Ventilras ? kan kanskje sjekke bensinfilteret også Bensinen er ikke akkurat ny. Brukte en halv tank i forrige sesong, og fylte bare på igjen i år. Sist gang jeg var ute gikk vi tom for bensins, og har byttet. Men har ikke prøvd å kaldstarte igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Da ville jeg også like godt drenert bensinfilter, slanger og forgasser. Dette fordi du har brukt opp det som var i tanken og muligens fått med deg en kondensskvett inn i systemet som ligger og kødder med deg :) -men trøst deg med at du langt fra er den første som isåfall har fått det problemet i år :) gjenganger. Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Da ville jeg også like godt drenert bensinfilter, slanger og forgasser. Dette fordi du har brukt opp det som var i tanken og muligens fått med deg en kondensskvett inn i systemet som ligger og kødder med deg :) -men trøst deg med at du langt fra er den første som isåfall har fått det problemet i år :) gjenganger. Har du en oppskrift på hvordan jeg gjør det? Er godt vant med å bruke båtmotor, men ikke operere på de:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) Dette må jeg gjette meg litt frem på for jeg har ikke sett inni motoren din. Helt fra starten av blir det omtrent slik 1. ta motoren av båten og sett den på land 2. ta av lokket som er over motoren 3. finn frem instruksjonsboken og les om hva du skal gjøre. Dette er standard høstprosedyre 4. Om 3. ikke er til hjelp - se bak på motoren på en av sidene - her finner du antakelig forgasseren. Det er en drenskrue i bunnen av denne. Åpner du den så renner bensinen ut. Bensinfilteret kan enten være en kopp på forgasseren eller et bensinfilter av "klassisk type" - ser ut som et litet luftfilter som er satt inni en gjennomsiktig plastbeholder der slange går inn og ut til den. 5. bytt tennplugger selvom de ser ok ut. Jeg erfarte det samme som deg på en Yamaha 9,9. Pluggene så ok ut - men motoren var tungstartet. nye plugger gjorde susen Forgasseren din i atomer ser slik ut - da sitter det rett ved der du setter bensinslangen fra tanken på motoren Jeg gjetter på at tappeskruen er nr 10 på tegningen Bensinfilteret ditt ser kanskje slik ut Redigert 3.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 der fikk du en grei fremgangsprosedyre fra Bitteliten. Rett og slett ta av motordekselet, følg drivstoffslangen, det første du finner er filteret, hvit beholder. demonter denne og tøm ut, tørk ut rusk. sett sammen. drener slanger frem til forgasser ved å ta av slangen inn til forgasser og pump gjennom fersk bensin. sett sammen. drener forgasser. Ideelt sett burde du kanskje undersøkt bensintanken for kondensrester da du gikk tom, men det for vel stå sin prøve. :) Siden du allerede har ny bensin i slangen til selve tanken, så er det ikke så nøye, men jeg drenerer/ kjører igjennom fersk bensin her også ved å pumpe inn ny og gammel spyles ut. det å ta motoren på land er vel kanskje noe av det viktigste ved hele operasjonen. kjipern å miste deler til kong neptun...hastverk er lastverk. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Tusen takk for gode svar. Skal prøve til helgen. Det kan jo hende at siden det er ny bensin på tanken, så går det lettere. Noen av dere som vet hva den primeren som er nevnt tidligere i tråden er for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Primeren er den lille belgen som er på bensinslangen som går mellom tanken og motoren. Når du klemmer på den, så pumpes det bensin fra tanken og inn i forgasseren på motoren - kalles å prime motoren (prime = klargjøre). Vanlig prosedyre ved kaldstart av små påhengser som din, er at man klemmer flere ganger på belgen helt til den er steinhard (normalt 2-4 ganger) før man starter. Da har man fylt opp flotørkammeret i forgasseren slik at motoren får bensin fra første drag. Tror det som vanligvis skjer er at når motoren ikke er i bruk på en stund, så fordamper endel av bensinen fra flotørkammeret. Dersom du prøver å starte uten å fylle opp igjen kammeret (prime), så må motoren suge opp bensin fra tanken. Dvs, det er i praksis du som suger den opp ved at du drar i snoren. Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Primeren er den lille belgen som er på bensinslangen som går mellom tanken og motoren. Når du klemmer på den, så pumpes det bensin fra tanken og inn i forgasseren på motoren - kalles å prime motoren (prime = klargjøre). Vanlig prosedyre ved kaldstart av små påhengser som din, er at man klemmer flere ganger på belgen helt til den er steinhard (normalt 2-4 ganger) før man starter. Da har man fylt opp flotørkammeret i forgasseren slik at motoren får bensin fra første drag. Tror det som vanligvis skjer er at når motoren ikke er i bruk på en stund, så fordamper endel av bensinen fra flotørkammeret. Dersom du prøver å starte uten å fylle opp igjen kammeret (prime), så må motoren suge opp bensin fra tanken. Dvs, det er i praksis du som suger den opp ved at du drar i snoren. Ok, da vet jeg det. Gjør det hver gang før jeg starter. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Primeren er den lille belgen som er på bensinslangen som går mellom tanken og motoren. Njaaa... Med "primer" så forbinder jeg innretning som gjør at du får sprøytet drivstoff direkte inn i veivhuset/sylinder på en to-takter. På en påhenger er dette ofte en liten "gummibelgpumpe" som er montert direkte på motoren og styrt av chokeknappen - eller på større motorer - av den fjernstyrte chokekontroll på betjeningspanelet. I noen tilfeller - slik som f.eks. på min 60hk Mariner fra tidlig på nittitallet, var dette en erstatning for den funksjonen man får med et vanlig chokespjeld. I andre tilfeller (som på min 6hk "hytte-Mariner" av samme årgang), er denne koblet sammen med choken, slik at hver gang chokeknappen dras helt ut og stenger lufttilførselen med choke-spjeldet, så påvirkes denne pumpa slik at den gir en liten "direkte" innsprøytning av drivstoff. Da er det viktig å dra choken helt ut to-tre ganger før en kaldstarm, slik en annen ovenfor her har skrevet. Lykke til! Dette finner du ut av! Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Njaaa... Med "primer" så forbinder jeg innretning som gjør at du får sprøytet drivstoff direkte inn i veivhuset/sylinder på en to-takter. På en påhenger er dette ofte en liten "gummibelgpumpe" som er montert direkte på motoren og styrt av chokeknappen - eller på større motorer - av den fjernstyrte chokekontroll på betjeningspanelet. I noen tilfeller - slik som f.eks. på min 60hk Mariner fra tidlig på nittitallet, var dette en erstatning for den funksjonen man får med et vanlig chokespjeld. I andre tilfeller (som på min 6hk "hytte-Mariner" av samme årgang), er denne koblet sammen med choken, slik at hver gang chokeknappen dras helt ut og stenger lufttilførselen med choke-spjeldet, så påvirkes denne pumpa slik at den gir en liten "direkte" innsprøytning av drivstoff. Da er det viktig å dra choken helt ut to-tre ganger før en kaldstarm, slik en annen ovenfor her har skrevet. Lykke til! Dette finner du ut av! Det skal jeg prøve. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Stemmer, det er ikke choke på denne modellen, men primer som pumper bensin inn i forgasseren. Var dette så vanskelig da? Les det første svaret mitt nøye, så finner du ut av det. For ordens skyld, så primer du med å dra det runde håndtaket helt ut. Ta av dekselet, så ser du hva som skjer. Bare tull å skru sund forgasseren før dette er prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Erato Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Var i båten i helgen, og problemet var at jeg ikke primet før start. Primet noen ganger og motoren startet på første forsøk. Det var deilig det:) Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2011 Bra jeg fikk rett God sommer Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Jeg har eksakt lignende problem. Jeg pumper bensin på pumpa på slangen. Men den primeren, skal den dras ut og stå ute eller bare dyttes inn igjen og så dra? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 rarnfinn skrev for 2 timer siden: Jeg har eksakt lignende problem. Jeg pumper bensin på pumpa på slangen. Men den primeren, skal den dras ut og stå ute eller bare dyttes inn igjen og så dra? 2-3 pump på primeren før start. Dyttes inn igjen før start. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2019 Som larsern6 sier. Når du drar ut knappen er det en arm på forgasseren som trykker på primeren. Ta av lokket så ser du det. Sitér dette innlegget Link to post
rarnfinn Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 Fikk det til! Men primeren skal IKKE dyttes inn igjen før start. Den dyttes inn ETTER start. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 14.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2019 (redigert) rarnfinn skrev for 2 timer siden: Fikk det til! Men primeren skal IKKE dyttes inn igjen før start. Den dyttes inn ETTER start. Beklager feilinformasjon, ser i manualen at du har helt rett. Har samme motor selv, men den starter alltid på første drag selv om primeren er dyttet inn :) Redigert 14.Juni.2019 av larsern6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.