Jump to content

Tips til gjestehavner Stavanger – Bergen?

Bjolbre

Recommended Posts

Vi planlegger tokt tur/retur Stavanger/Bergen i sommer med vår Marex 300 Suncruiser. Konemor, og datter (15) + sønn (12) blir med. Jeg tenker å legge inn et par tre overnattinger hver vei. Noen tips til kjekke gjestehavner på strekningen, hvor også de unge kan ha det kjekt/sosialt? (Lett nok å sosialisere treåringer – litt mer utfordrende når de er blitt såpass store…) Røyksundkanalen ser ut til å få litt blandede kritikker?

Takknemlig for tips! :-)

Bekkjarvik sør i Austevoll kommune er en fin gjestehavn

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Røyksundkanalen i fellesferien er bra!!! Leirvik er visst blitt fryktelig dyrt, så da kaster jeg meg på Fjeldberg...

Brandasundet nord på Bømlo hvor du bl.a. kan finne "Nillo på Skjæret", også det en artig landhandel. På andre siden av sundet der oppe er det en større gjestehavn med utested...

Haugesund bør være obligatorisk , midt i Smeasundet er en flott plass om sommeren også for ungdommer , ellers er Leirvik på Stord en kjekk plass for store og små . Våge på Tysnes har en ny flott gjestehavn , det samme har Fitjar , Avhenger litt av hvilken lei dere velger , og selvfølgelig Bekkjarvik i Austevoll som tidligere nevnt . Os er også en kjekk plass å ligge på veien nordover. Neste stopp kan jo være Hjellestad Marina , litt begrenset med gjesteplasser men kjekk plass .

Dette er jo den beine leia da , mange flotte steder hvis dere tar avstikkere fra denne finnes også.

Marius nevner Os. Jeg vil advare mot å planlegge overnatting der, i alle fall enda. Gjestehavnen er langs bryggen i elveutløpet, svært urolig i sønnavind, alltid strøm fra elven osv. Fint sted å gå inn og ligge en liten stund, men jeg ville aldri planlegge for overnatting der. Da ville jeg heller gått til Vedholmen litt lenger ute.

Det bygges moloer for litt utenfor elveutløpet, men jeg tviler på om det blir noe særlig fortgang i gjesteplasser der for inneværende sesong.

Men Våge, rett over Bjørnafjorden, kan anbefales.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Fjelbergsund Landhandel har ikke "alt". Det fortelles at de nekter å selge kondomer fordi de ønsker flere kunder til butikken!

Ikke helt korrekt. De selger ikke kondomer fordi de ønsker flere fastboende på Fjeldberg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 1 år senere...

Bergen 2011 ble en grei tur, selv om været ikke var med oss. Etter besøk hos venner i Førdespollen var vi innom Sagvåg, som vi opplevde som en litt "død" plass. Havneguiden omtaler rekefester på fredagene, men det så vi ingen antydning til - kanskje vi var der for tidlig på dagen? Noen som har ferske inntrykk fra Sagvåg?

Uansett snudde vi etter litt proviantering, og tok turen opp til Bekkjarvik. En herlig plass, og en nydelig fiskesuppe på gjestgiveriet. Deretter Bergen, hvor vi faktisk fikk plass like inne ved Fisketorget. Der ville vi imidlertid ikke overnatte, og vi tok derfor turen sørover igjen. Etter en lengre etappe i høljende regn kom vi til Fitjar. Mens ungdommen så film i båten, tok de voksne seg et glass på fjordhotellet. Antallet andre gjester var sånn rundt regnet null, men vi ble i hvert fall kjent med den hyggelige betjeningen!

I fjor ble det sørlandstokt. Og i år er vi igjen klare for å gå nordover en uke eller to. Sunn­hordland lokker når vi skal bevege oss ut av Ryfylke! Og i år er det vel tilnærmet 100 % sikkert at det blir strålende vær hele juli, har jeg bestemt oss for...

Med på turen blir konemor + yngstegutt på 14 i år, evt med en kamerat. Ungdommen foretrekker gjestehavner med strøm og nett, så da blir det det. Ellers liker vi plasser hvor vi reiser litt "tilbake i tid"; Sand, Kvitsøy, Skudeneshavn for å nevne noen eksempler fra hjemtraktene; Bekkjarvik for å nevne noe i Sunnhordland. I tillegg er det ikke avskrekkende hvis det finnes et aldri så lite vannhull på stedet.... Steder som er okkupert av "faste", ekskluderende gjester er vi ikke like interessert i. Og et annet parameter er at det erfaringsmessig ikke bør være for fullt - selv etter tre sesonger med "langtur" er jeg litt nervøs for å ligge utenpå andre...

Jeg har blinket ut følgende plasser jeg tror kunne være kjekke å være innom:

Espevær, langs vestsiden av Bømlo til Brandasund, over til Os, gjennom Lukksundet (Lokksundet?) til Rosendal. (Lengre inn i Hardangerfjorden går vi ikke i år - vi var helt inn til Norheimsund og Ulvik i 2010.) Deretter innom Husnes og evt Fjelbergsund (pga linken til NRK-programmet som Key Freak la ut...), så over til Mosterhamn før turen går over Sletta og hjem til Ryfylke. Alternativet til å gå innom Os er å ta Nyleii ned fra Brandasund, og kanskje innom Sagvåg (hvis inntrykket vårt fra 2011 var feil) før vi går over til Rosendal.

Men det er helt sikkert mange andre plasser som også er verd å besøke, så hvis noen føler seg kallet til å reklamere litt, er vi takknemlige for dét... Vi er også takknemlig for eventuelle frarådninger vedrørende de plassene jeg har blinket ut, særlig Os som ble frarådet av Laholm i 2011, se innlegg # 13 - er det bedre der nå?.

En annen ting: Hvor pleier det å selges ferske reker i Sunnhordland?

Hvis du er så tøff at du går til Røvær så kan du gjerne fortsette sørover på vestsiden av Karmøy.

Det finners en idyllisk skjærgård fra ca Kvalavåg tom Åkrehamn, fine gamle leier å seile innaskjærs på dette Strekket. Nok av gamle kaier og holmer å legge til, kommer du til Åkrehamn finnes det gjestehavn. Videre sørover til Skudenes er det ingen skjærgård å gjemme seg bak ,men ett par molohavner finnes.

Røvær ligger bare 4 nautiske mil fra land så det forandrer seg neppe så veldig mye på de ca. 10-15 min du vil bruke fra haugesund området, om det ikke skulle være svært spesielle lokale forhold dagen du drar.

Ved Sjøhuset finner man akvariet, komler og ofte litt "action" som lokale tilstelninger, intimkonserter, lokalradio fra Haugesund osv. Man kan og stikke seg bort uten å lete lenge etter gode ankringsmuligheter selv i høysesongen.

Historien sier at opptil 20.000 "bodde" ute i havgapet på Røvær ifm. sildefiske, steinaldergravene og den flotte naturen med "kanaler" som gir en deilig ro mot uvær og et fantastisk skue i godt vær osv., gir definitivt kontraster til bylivet og mange vanlige havner.

Hei

Fin rute du har blinket ut. Både Espevær og Brandasund er fantastiske plasser. Et greit alternativ etter Brandasund kan være Bakkasund i Austevoll (siden dere var i Bekkjarvik sist). Synes Os kan være greit for proviantering men ville selv foretrukket Våge på Tysnes for overnatting. Eller Kolbeinshavn på Austevolls østside, fantastisk lun og god havn men kanskje i daueste laget for ungdommen.

Om du føler at det blir skvalping i Rosendal er det kort vei til Uskedalen, tror også fjortissene finner seg godt til rette der sommerdagen/kvelden.

Anbefaler på det sterkeste Fjelbergsund, og om dine antakelser om juliværet slår inn ville jeg absolutt spandert en dag på Romsaøyene med bading og grilling som i gode gamle dager.

Skulle det bli litt mye vind på tur nordover kan du etter Espevær gå gjennom Kulleseidkanalen og legge deg i Mjelkevika/Sakseidpollen. Derfra kan du også gå gjennom Røyksundkanalen og opp nyleia.

Det blir sikkert ikke lettere å velge med så mange flotte plasser, fordelen er at dersom det er overfylt på en plass er det ikke lang vei til neste gode alternativ.

Jeg synes forøvrig ruten din er bra planlagt! Skulle du ha lyst på en flott uthavn-opplevelse i Os, så kan Skorpo anbefales. Idyll!

Nordvest på Stord ligger Fitjarøyene. De er også verdt besøk. Masse flotte småøyer, og fredeligere enn gjestehavner, men jeg skjønner tilnærmingen for å få ungdommen med.

Bakkasund, som er en velorganisert og fin gjestehavn nord i Austevoll, er nevnt og anbefales.

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...