Jump to content

Tips til gjestehavner Stavanger – Bergen?

Bjolbre

Recommended Posts

Tusen takk for mange gode tips! Bakkasund, Våge og Uskedal rykker oppover på listen. Det samme gjør Røvær og leia langs vestsiden av Karmøy. Os viser dessverre en sviktende formkurve, og faren for nedrykk er stor.

Hvordan er det for tiden i gjestehavnen i Røyksundkanalen? Vi var så vidt innom i 2011; da var det få båter og virket ganske nedslitt... Har det skjedd noe her i det siste?

Noen som kan si noe om Sagvåg?

Tusen takk for mange gode tips! Bakkasund, Våge og Uskedal rykker oppover på listen. Det samme gjør Røvær og leia langs vestsiden av Karmøy. Os viser dessverre en sviktende formkurve, og faren for nedrykk er stor.

Hvordan er det for tiden i gjestehavnen i Røyksundkanalen? Vi var så vidt innom i 2011; da var det få båter og virket ganske nedslitt... Har det skjedd noe her i det siste?

Noen som kan si noe om Sagvåg?

Hvis dere har ungdommer ombord er vel Os det beste alternativ før Bergen! Hva skal ungdommer finne på i Uskedalen f. eks, som ikke Os overgår! Nei, med de havnevalgene dere har kommet til tror jeg Os blir en høydare på turen.

Når det er sagt trives vi veldig godt både i Uskedalen, Våge og Bakkasund, vi gamlinger!

Hvis dere har ungdommer ombord er vel Os det beste alternativ før Bergen! Hva skal ungdommer finne på i Uskedalen f. eks, som ikke Os overgår! Nei, med de havnevalgene dere har kommet til tror jeg Os blir en høydare på turen. (...)

Javel. Da var Os tilbake på vurderingslisten.

Sukk. Alltid en del bekymringer under planleggingen. Prøver jeg å gape over for mye? Burde den geografiske radius begrenses? Burde vi ta vestre del av Sunnhordland i år, for så å ta østre neste år? Eller har jeg tvert i mot for små ambisjoner? Vil jeg angre som en hund på at vi ikke også var innom side x til y i Havneguiden?

Og så er det spørsmålet om selve havnene. Jeg er bekymret for om den første vi går til er den kjekkeste, og at vi ikke vet det før vi har tatt runden, og så tenker at pokker heller, vi skulle brukt mer tid i havn 1. Dernest er jeg bekymret for at den siste vi går til er den kjekkeste, og så tenker at vi skulle gått her først men nå har vi ikke flere dager igjen. Det samme gjelder for så vidt også dersom en av de mellomliggende havnene skulle være den kjekkeste, hvilket vi ikke vet før vi har vært hele runden, og hvor det da er for sent å gå tilbake til x som altså viste seg å være kjekkest. Og dette er da bare under planleggingen, hvor jeg legger en plan som all erfaring tilsier at vi uansett ikke kommer til å følge mer enn i de aller groveste trekk.

Så kommer vi til bekymringene under turen. Sletta bekymrer meg ikke mer. Det var verre da vi skulle over Jæren i fjor. Jeg hadde planlagt siden mars, og hadde alt på stell, utenom avreisedato fordi været måtte være bra. Plutselig en dag i juli sier min kone at nå drar vi i morgen - været ser bra ut. Jeg nikker og sier at det høres bra ut, og må umiddelbart på do. Jeg kunne jo ikke trekke meg ettersom jeg hadde plaget henne i nærmere et halvt år med de finere detaljer om nedlagte handelssteder og loshavner og diverse mer eller mindre artige trivia om Sørlandet. Dessuten er jeg redd hun har større tillit til meg som båtfører enn det strengt tatt er grunnlag for, men det kan jeg jo ikke fortelle henne for da kan det være at hun blir nervøs (hun også). Men Jæren gikk altså fint.

Så er det bekymringene knyttet til å komme inn i en ny havn, med masse tilskuere. I og med at jeg er nervøs for å ligge utenpå andre må vi ha klargjort alt for fortøyning før vi kommer inn i havnen (før vi er innen synsvidde for tilskuerne) (dog ikke med fendre ute, bare klargjort) slik at folk ikke forstår at jeg gir opp hvis vi må snu igjen. Hvis kone og lettmatros der og da (inne i havnen) rigger til fendre og tauverk, eller vi kommer inn med fendrene ute, vil jo alle forstå at jeg egentlig hadde tenkt å legge til, og således er en vankelmodig pingle hvis vi likevel går ut igjen. Og det kan vi ikke ha noe av. Min snedige plan gjør at tilskuerne - hvis vi må snu - tenker at den karen der nok bare var innom for å ta en titt, og hadde nok ikke planer om å legge seg til. Det er jeg overbevist om.

Selve tilleggingen stresser meg imidlertid ikke så mye etter at jeg fikk det for meg at dess saktere ting skjer, dess mer elegant er det. Så alt er ikke negativt. Eller jo, å bakke inn i båser er fortsatt stressende - med hodet vendt bakover, venstre hånd på roret, høyre hånd på gassen for tidvis å flyttes til venstre og ned for venstre hånd for å betjene baugpropellen samtidig som alt skal koordineres med alt (hvordan er vinden? hvordan er strømmen? er virkelig båsen stor nok? holder lettmatrosen - som står klar med tampen - seg samtidig godt fast slik at han ikke detter uti hvis det kommer et rykk? Det ville jo i tillegg til å være farlig være svært flaut!). Og når jeg blir stresset kan beskjedene bli litt for korte og litt for høylydte, hvilket igjen kan føre til at min bedre halvdel blir litt amper, og da ender det gjerne med en smule trykket stemning første halvtimen i ny havn. Men jeg hadde en nydelig slik tillegging (altså baklengs inn i båsen) i Mandal i fjor. Den lever jeg lenge på.

Ok. Godt på få det ut. Og hvis noen tror at ovenstående legger demper på gleden ved båtlivet tar de feil. Det gjelder bare å følge Piet Heins husråd om å gjøre bekymringenes bylt liten, og knytte den tett! :-)

Min erfaring er at den beste havn i verden, er den jeg er i akkurat nå. Har sjelden ligget ett sted og tenkt at jeg skulle vært ett annet sted. Unntatt hjemme på sofaen og tenkt at jeg skulle vært i båten da.... :tongue:

Etter en lang dag på sjøen er det godt å komme i havn uansett. Og med fyr på grillen, nysprettet øl, og kanskje til og med oppholdsvær så er alt bare fantastisk :yesnod:

Det å ligge utenpå andre er en vane sak. Jeg tenker ikke over det lenger. Før var en havn uten ledig kaimeter full. Men etter å ha kommet sliten til havn og langt til neste noen ganger så er den barrierren definitivt brudt. og Du så mange koselige naboer det har blitt båtdrøs med av det :cheers:

Nei dette blir bra. ALLE havnene på lista di er konge plasser, og de du ikke rekker i år tar du en annen gang :flag_bp:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Uten at jeg vet om du trenger dette råd, så synes jeg det er et godt tips å lære å legge båten "død" i forskjellige forhold. Om du hiver ut fendere der du skal legge til kai så oppdager du eventuell lokal vind og strøm som du må håndtere i det du legger inntil båten ved siden av deg. Typisk å se i sund med strøm (feks. sildajazz) at båter kommer inn med fendere ute, setter båten i fri, så driver den videre før fortøyninger er skikkelig festet.

Er det spesielt vanskelige forhold rekker og de du skal legge deg inntil å forbere seg på å assistere når de ser at du forbereder deg.

Om du ender opp med å stikke av, så tenker de som har litt fornuft i hodet og selv er forsiktig med egen båt at du var jaggu en fornuftig kar som ikke tok sjansen/risiko involvert på å legge til i for deg marginale forhold. Sjøen er heldigvis ikke forbeholdt de som "bor" på sjøen og kan alt.

Ingen skam å snu!

Redigert av HR312MK1 (see edit history)

Å ligge utenpå er en selvfølge i mange havner. Dritten med det er vist vi skal gå og det ligger 2 båter utenpå, men det løser seg alltid fint :smiley: Det kommer seg litt og litt. Men selvsagt er det nokre byfolk som får panikk når de ser vi er på vei til ligge på utsida, og det kryr av unger på dekk.

I sagvåg er det slutt på hamburgere for firefem år siden, og slutt på pizza i vinter. Så der må maten lages ombord... Magnussen på kaien stengte for ca tre år siden, trist, han hadde stort sett det man hadde bruk for, og alltid kjekke folk.

Det er kiwibutikk ennå. Bensinstasjonen ble offer for mye lommepengeuttak, så den henger det "konkurs" lapp på, men pumpene er drevet videre av YX, så der er bensin og diesel.

Aasheim Slipp har diesel og det daglige båtutstyret man har bruk for. Men der er fortsatt berre plass til ein gjestebåt i slengen...

Selve Sagvåg er blitt veldig fin, med nye leiligheter innover, i stedet for de gamle tomme fraflyttede lagerhallene som byggefirmaet var så uheldige at brann ned.

Kommunen har i tilleg gravd grøfter i vinter, og laga til betre straum og vann. Eg veit ikkje om det er noko trådløst nett der. Men med ungdommer i båten så er vel androidtelefoner eit must? sette telefonen opp som hotspot og bruk den som modem.

Fasiliteter som dusj og vaskemaskin skal være i orden.

Men om man ønsker litt byfølelse, så er jo Leirvik ei nydelig havn. Gode gjesteplasser. Restauranter,pizza,kinamat, vinmonopol i amfi-senteret. Kino og svømmebasseng i drittvær, soft-is på kaien og utepils i solsteiken, og reker selges av og til fra båt på brygga :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...