Frøken Fryd Startet 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2011 Hvem lager slike? Har noen testet de? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Antar du mener NMEA0183 < > NMEA2000 her. Simrad har en enhet som heter AT44 (Finnes også en som heter AT10). Dette er en "universal converter" mellom NMEA0183 og SIMNET (som er NMEA2000). Jeg har akkurat oppgradert navigasjonselektronikken ombord og har en AT44 "til overs". Dette er en liten sak med en kabel og plugg (NMEA0183) for tilkobling til Simrad CX44 kartplotter, og to kontakter for Simnet (NMEA2000). Du må gjerne overta denne om du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Jeg skal omforme nmea fra kompass og gps til nmea2000, tror du den kan det? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 ... tror du den kan det? Nja, litt usikker. Den har en NMEA0183 tilkobling og to NMEA2000 tilkoblinger. Du trenger vel omvendt. Men, NMEA0183 kjører vel RS422 (RS485 multidrop) mens NMEA2000 kjører CanBus. Så, om det er mulig å kjøre multidrop og ikke point to point på 0183 siden så kan det jo gå. Jeg har ikke forsket på dette, men om du ønsker å forske litt så kan du få denne AT44'n av meg. Jeg trenger den ikke. Betalingen kan være heder og positiv omtale på BP Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Hehe, innstillingen din er det ikke noe å si på iallefall. Den store forskjellen på nmea og nmea2000 er at nmea kun kan ha en som sender og x antall mottakere, mens på nmea2000 kan alle både sende og motta. Jeg skal sende fra en enhet med nmea og ta imot med en annen på nmea2000. Jeg skal google AT44... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Hvis ikke du har bruk for den Frøken Fryd så har jeg Jeg trenger nemlig å koble en NMEA2000 fuel flow meter til en Kartplotter med bare NMEA0183 interface.... Hvis jeg har forstått det riktig så trenger jeg da en sånn converter og en backbone cable så er jeg cooking Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Det er ikke verre enn at jeg sender den videre til deg hvis jeg ikke kan bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Det er jo allt for snillt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Da er NMEA converteren på vei til førstemann i stafetten; Frøken Fryd i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Actisense NGW-1-ISO problem løst Sitér dette innlegget Link to post
frosty Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Actisense NGW-1-ISO: ser i alle fall ut til å kunne ordne problemet. Om den ikke gjør det kan du ringe til O. Øverland AS http://www.overland.no/index.html De lager interface bokser til alle typer datasignaler. Tror jeg har montert 100 øverland bokser i jobb, kan ikke huske å hadd feil på en eneste en av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 Har brukt den no i over et år, og funker utmerket, gjør om nmea 0183 signal fra min northstar 657 kartplotter til n2k som trengs til min hv1000. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 (redigert) Hvis det er et kompassignal til en radar er ikke AT-10 rask nok, må ha radarversjonen AT-10HD. AT-44 tror jeg er en versjon for NX serien. Actisense NGW-1 er sannsynligvis et bedre valg. Redigert 5.Mai.2011 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 ... AT-44 tror jeg er en versjon for NX serien. AT44 er levert originalt sammen med den enda eldre CX34/44/54 plotteren. Som NMEA0183 - NMEA2000/SimNet omformer. Den virket bra som det, men om den virker (bra) i andre oppkoblinger gjenstår jo nettop å se Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Hvis det er et kompassignal til en radar er ikke AT-10 rask nok, må ha radarversjonen AT-10HD. Jeg byttet nettop ut min originale navigasjonselektronikk fra 2006 med Simrads nye NSE12, ekkoloddmodul og bredbåndsradar. Har originalt Autopilot AP26 med kompass tilkoblet denne "point-to-point. AP26 er tilknyttet SimNet, det er også plotteren og radarinterfacemodulen. Den siste er også tilknyttet NSE12 på Ethernet. Ved oppstart fant NSE12 kompasset med en gang, og alle radarfunksjoner som krever kompass ser ut til å virke utmerket. Forøvrig virket alt med en gang etter første oppstart og autoconfig. Til og med motor og tankdata fra VP. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Noen som kjenner pinouten på SImnet kontakten? Den har 5 pinner i en sirkel, vanlig nmea2000 kontakter har 4 pinner + 1 i midten. Jeg må vite hvor jeg skal sette inn spenning og nmea2000 signalet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Kutt av kontakten. På SimNet er Rød +12V, sort jord, gul CAN-H og blå CAN-L. NMEA 2000 micro-C har samme farger bortsett i fra at hvit tilsvarer SimNet gul. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Jeg har ingen plugg, kun AT44. Må ha pinningen den. Lodder på kortet... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Målte på en SimNet pigtail. Hunnkjønnskontakt sett fra fronten, den flate delen ned, begynner å telle fra venstre. Pinne 1 +12V Pinne 2 GND Pinne 3 skjerm Pinne 4 CAN-L Pinne 5 CAN-H OBS dette er ikke en SimNet pinnedefinisjon, men bare signalene sett i den rekkefølgen som er definert over. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Flotte greier, da prøver jeg det neste gang jeg er i båten! Takk for den. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 Forsøkte dette i dag, altså nmea fra gps via AT44 og inn på Murphy HV1000. Jeg fikk lys i AT44 når jeg satte på spenning, lyset blinker når jeg kobler til nmea. Men jeg får ikke inn noe på HV1000. Simnet er vel nmea2000 er det ikke? Forøkte å bytte polarisasjon, forsøkte også å sette på en stykk termineringsmotstand (skal vel strengt tatt vere to), hadde kort ledning da. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 SimNet er NMEA 2000 med andre kontakter. Prøv å koble til på NMEA 183 siden med Hyper Terminal, en grei måte å få oversikt over baudrate og hva slags trafikk som sendes. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 Nmea siden kjenner jeg siden jeg har en gps repeater som leser signalet, det er gga, vtg ol. Siden simneten blinker vil jeg tro at nmea er gokjent. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar H Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Hei ,har Suzukis nye multiinstrument ,dette komuniserer på nmea 2000. Min garmin 525s har 0183 ,fines det en adapter som fikser dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.