Jump to content

Nmea til nmea2000 omformer, forslag?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Antar du mener NMEA0183 < > NMEA2000 her.

Simrad har en enhet som heter AT44 (Finnes også en som heter AT10). Dette er en "universal converter" mellom NMEA0183 og SIMNET (som er NMEA2000).

Jeg har akkurat oppgradert navigasjonselektronikken ombord og har en AT44 "til overs". Dette er en liten sak med en kabel og plugg (NMEA0183) for tilkobling til Simrad CX44 kartplotter, og to kontakter for Simnet (NMEA2000).

Du må gjerne overta denne om du ønsker.

... tror du den kan det?

Nja, litt usikker. Den har en NMEA0183 tilkobling og to NMEA2000 tilkoblinger. Du trenger vel omvendt. Men, NMEA0183 kjører vel RS422 (RS485 multidrop) mens NMEA2000 kjører CanBus. Så, om det er mulig å kjøre multidrop og ikke point to point på 0183 siden så kan det jo gå. Jeg har ikke forsket på dette, men om du ønsker å forske litt så kan du få denne AT44'n av meg. Jeg trenger den ikke.

Betalingen kan være heder og positiv omtale på BP :lol:

Hehe, innstillingen din er det ikke noe å si på iallefall.

Den store forskjellen på nmea og nmea2000 er at nmea kun kan ha en som sender og x antall mottakere, mens på nmea2000 kan alle både sende og motta.

Jeg skal sende fra en enhet med nmea og ta imot med en annen på nmea2000.

Jeg skal google AT44...

Hvis det er et kompassignal til en radar er ikke AT-10 rask nok, må ha radarversjonen AT-10HD.

Jeg byttet nettop ut min originale navigasjonselektronikk fra 2006 med Simrads nye NSE12, ekkoloddmodul og bredbåndsradar. Har originalt Autopilot AP26 med kompass tilkoblet denne "point-to-point. AP26 er tilknyttet SimNet, det er også plotteren og radarinterfacemodulen. Den siste er også tilknyttet NSE12 på Ethernet.

Ved oppstart fant NSE12 kompasset med en gang, og alle radarfunksjoner som krever kompass ser ut til å virke utmerket.

Forøvrig virket alt med en gang etter første oppstart og autoconfig. Til og med motor og tankdata fra VP.

• 4 måneder senere...

Forsøkte dette i dag, altså nmea fra gps via AT44 og inn på Murphy HV1000. Jeg fikk lys i AT44 når jeg satte på spenning, lyset blinker når jeg kobler til nmea. Men jeg får ikke inn noe på HV1000. Simnet er vel nmea2000 er det ikke? Forøkte å bytte polarisasjon, forsøkte også å sette på en stykk termineringsmotstand (skal vel strengt tatt vere to), hadde kort ledning da.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...