176-671 Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 God ettermiddag, Steinar H.Her har du den klassiske situasjonen med "hva har jeg" og "hva trenger jeg".Første skritt er å saumfare dokumentasjonen for enheten som skal avgi data, for å se hvilke datasetninger denne avgir. I NMEA2000 kalles datasetningene for PGN - Parameter Group Number(s).Altså - trinn 1: finn ut hvilke PGNs som Suzuki-instrumentet kan avgi. Jeg har ikke søkt opp Suzuki-elektronikken, men regner med at dette er motordata ihht. J1939-standarden. Disse oversettes normalt til følgende NMEA2000-PGNs: 127488, 127489, 127493, 127497 og 127505. Merk deg hvilke PGNs som Suzuki avgir, dette er nødvendig for å kunne finne en egnet konverterings-enhet. Denne delen er triviell - J1939 og NMEA2000 står ikke veldig langt fra hverandre på slektstreet.Deretter - trinn 2: finn ut hvilke NMEA0183-setninger som Garmin-enheten er i stand til å forstå. Her skal man huske at det KAN være forskjeller på hva som aksepteres med opprinnelig programversjon/dokumentert i medfølgende manual og hva som senere har blitt lagt til i nyere programversjoner. Min erfaring er at det er greit å oppdatere programvare/firmware til siste utgave før man setter i gang med prosjekter av ymse slag.Det er ikke naturgitt at Garmin-enheten kan forstå NMEA 0183-setninger som inneholder data fra motorstyringen. Dessverre finner jeg ikke umiddelbart informasjon om hva GPSMAP 525s støtter av NMEA0183-setninger. En henvendelse til Garmin/support kan løse den saken for deg: http://www.garmin.com/no/support/Om du har hatt flaks så langt, så kan du gå videre til siste trinn: finne en NMEA2000-til-NMEA0183-converter. Denne må:(1) Være i stand til å forstå de PGNs som Suzuki-instrumentet sender ut(2) Kunne oversette disse til relevante NMEA0183-setningerMerk nå - og her kan skuffelsen bli stor: det er slett ikke alle PGNs som lar seg oversette til NMEA0183, i hvert fall ikke uten videre. De eksemplene jeg har sett, tilsier at oversettelse av "det meste" er mulig, men at det ikke er tilstrekkelig standardisert HVORDAN resultat-data skal se ut, dvs. at resulterende NMEA0183-setninger er proprietære/leverandøravhengige, ettersom det ikke eksisterer standardiserte, dekkende NMEA0183-setninger. Og nå begynner vi å komme ut på tynn vår-is: det er overveldende sannsynlig at GPSMAP 525s overhodet ikke er i stand til å kjenne igjen proprietære motordata-setninger.Så, her er bøtta med kaldt sjøvann (7 grader, rett fra Oslofjorden):- Suzuki-boksen må formidle relevante PGNs (trolig uproblematisk)- En annen boks (converter) må være i stand til å forstå ovennevnte PGNs og oversette disse til noe fornuftig i NMEA0183-format. Ikke alt lar seg oversette uten å skape babelsk forvirring. (Dette er altså problem nr. 1).- GPSMAP 525s kan trolig ikke nyttegjøre seg av de hele og fulle data som konverteringsboksen oversetter til NMEA0183 (problem nr. 2)....og da sitter du igjen med et relevant spørsmål: er det verdt bryet? Er du heldig, sitter du kanskje igjen med en GPSMAP 525s som kan fortelle det hvor mye drivstoff som er igjen på tanken, og ikke noe særlig mer."Må det være sånn?". Vel. Lukkede standarder samt det faktum at NMEA0183 nok har kommet litt inn i solnedgangen, og at J1939-motordata stort sett uproblematisk lar seg oversette til NMEA2000-PGNs -- så er det nok ingen umiddelbar løsning i sikte, annet enn å sakte men sikkertdra seg i retning av NMEA2000-nettverk.Nyttig: https://www.nmea.org/content/nmea_standards/messages_pgns.asphttp://www.seatronic.no/pdf/Garmin/GPSMAP525_NOBrukermanual.pdfhttp://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP_400-500_Series_INST_EN.pdfhttp://www.actisense.com/products/nmea-2000/ngw-1/ngw-1.htmlhttp://www.maretron.com/ Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Steinar H Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Takker så mye for svar ,sånn som dette kan se ut er det vel like greit og investere i en 2000 kompatibel plotter for å unngå masse tøys og tull. Fant en converter til 1900 kr som da kanskje ikke hadde løst saken ,legger man i noen tusen til har jeg ny kompatibel plotter og problem solved. Som et tips til andre som kjøper ny Suzuki og vil ha digitalt instrument vil jeg opplyse om at dette i det heletatt ikke leverer noen form for opplysninger før man har koblet det samen med Nmea2000. Grunnen til at jeg valgte instrumentet var fordi det har såpass mange funksjoner at jeg sparte godt med plass i instrumentpanelet ,både trim tank og turteller forsvant inn i ett instrument ,samtidig kom nye funksjoner som et pluss. Tok det for gitt at basisfunksjoner som turteller/trim/tank skulle fungere ,men dengang ei...Står lite om dette på Suzukis sider (som jeg har funnet) Sitér dette innlegget Link to post
Steinar H Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Etter mye leting og lesing fant jeg omsider iallefall grunnproblemet til at instrumentet ikke virket .noe så enkelt som at man må bytte om på en koblingsplugg i motoren. Motoren er i utgangspunktet oppsatt for å fungere med analoge instrumenter og man må bare koble om ,enkelt når man vet ,men et helvete når man ikke vet. Uansett blir nok plotter byttet ut siden de nye ekkoloddene har gjennomgått en aldri så liten revulosjon med Chirp ,down og sidevu. Nmea2000 var veldig lett å montere/sette opp ,og funker nå som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.