Hankøterna Startet 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2011 Hei! Prøver meg på forumet for første gang. Jeg har en AQ151C som mister kjølevannet på ferskvann siden. Jeg klarer ikke å se noen synlige lekasjer, men det lekker vann ned i kjølen (grønn frostveske). Har lest her på forumet at det er flere som sliter med vann som blir borte, men at det kan virke som det er mest vanlig med problemer med eksosmanifolden. Forslag? Vannet lekker også når motoren ikke går. Takker for svar/forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 (redigert) I eksosmanifolden går det kun sjøvann. Nja om du ikkje ser noe, det burde jo vær mulig å se da. Frostpluggene kan være et bra startområde Redigert 3.Mai.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hankøterna Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Takk for forslag. Har sjekket frostplugger, vannpumpe, slanger og varmeveksler, men klarer ikke å se noen lekasje. Får dykke ned der igjen. Har tenkt å prøve med plast eller papir under motoren for å se etter spor. I og med at vannet havner i bunn av båten må det vel være en eller annen lekasje. Ser ut som det lekker ca en desiliter på et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Høres ut som du har sett på de viktigste plassene. Hadde den vært min ville jeg ha tatt en motorvask vha steamvasker og tørket den helt ren og tørr. Så ville jeg lagt hvit crepe papir under motoren. Første grønne dråpen forteller den hvor det startet, så følger du den våte stripa baklengs til lekkasjestedet. du kan jo legge litt papir under viktige komponenter også.. i tillegg. Lykke til med jakten på den grønne dråpe. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Her er et forslag, oljekjøleren sitter nede på styrbord side under eksosmanifolden, bak oljefilteret. Vannrørene som går inn og ut av denne kan være litt vanskelige å få på plass ved montering av oljekjøleren. Det sitter o-ringer på enden av hvert rør som er tredd inn i endelokkene oppe og nede på denne. Disse o-ringene har firkantet tverrsnitt om jeg ikke husker helt feil, Rørene må treffe rett i hullene sine for å holde tett, og de må sitte langt nok inne. Dersom oljekjølerens endelokk har kommet litt skjevt på kan det lekke, eller hvis rørene er litt deformert ved montering. Sjekk begge ender av disse rørene. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 HEI Har hatt samme problem på en av mine aq140 og der var det tetteringen bak i vannpumpa som var gåen, kjøpte et reppsett, ( medbringer , tettering ,impeller og pakning ) Forige eier av båten måtte ha de problemene som diseldal refererer til for der var en mengde av silikon som tetting,rengjøring og nøyaktig sammensetting av rørene Sitér dette innlegget Link to post
Hankøterna Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Takk for konstruktive forslag. Det med vannrørene til oljekjøleren var nytt for meg. Får bøye og tøye litt før jeg setter i gang til helga. Er rimelig trangt på den siden av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 ..Biltema har 3 forskjellige inspeksjonsspeil gørrkjekke, kjøp det største du kommer til med Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Ta med deg skikkelig arbeidslys også. Silikon-klin har vi sett ja, og det gjør vondt værre.... Når du får fikla litt og skjønner åssen det skal sitte sammen er det ikke så vanskelig. Kan være lurt å kjøpe med noen sånne o-ringer så slipper du å skru det fra hverandre to ganger, samt ny frostvæske. (den skal byttes annethvert år) Sitér dette innlegget Link to post
Hankøterna Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Da tror jeg problemet er løst. Synderen var en O-ring / simring på toppen av vannpumpa som tetter mellom pumpa og topplokket. Den så hel ut men, godt lys og litt forsiktig pirking avslørte at den var tørr og dårlig. "Padda" i Oslo hadde ny ring og pakkning på lager. Etter 2 timer testkjøring ser alt tørt og bra ut. En hundre lapp i deler og et par timer skruing. Bytta ikke vannpumpa da den ikke hadde spor av rust/korrosjon og lagerne var tighte og fine. Hadde alt med båten vært så billig og enkelt!! Takk for forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.