rhea Startet 29.September.2002 Del på Facebook Startet 29.September.2002 Har Yanmar seildrev i båten. Ifølge instruksjonsboka skal gummimemebran skiftes hvert annet år. Dette høres litt rart ut. Yanmar bruker dobbelt gummimembran med alarm for vannintregning så dette skulle da være vel så bra som Volvo sin løsning med et enkelt gummimembran. Kan det være nødvendig å skifte membran så ofte som angitt? Er det noen som har Yanmar med seilbåtdrev som har kjørt med dette noen år uten å skifte? Er det ingen derute som har erfaring Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jøss, da fant jeg et eldgammelt emne om akkurat mitt spørsmål, men uten svar ennå. Da er det jo nesten bare å løfte dette opp. Jeg er i ferd til å bli medeier i en båt med Yanmar-motor og seildrev. Båten er fra sent 90-tallet og selges av forhandler (ikke kommisjonssalg). Forhandleren sier at membranen ikke ble skiftet på lenge. Hva skal jeg tro om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Hei Det skal stå årstal på membranen. Eg trudde Yanmar tilrådde skifte kvart åttande år. Eg skifta på minde to SD20 etter ti år. Dei såg heilt fine ut. Eg betalte ca. 1000 euro for to sett. Dette var i Portugal. Setta er dyrare i Norge. Husk å skifta eit par tre o-ringar inne i dreva òg. Sensoren kan testast ved å skru den ut å dyppa den i vatn. Det er vesentleg lettare å skifta membranar på Yanmar enn på grønnjævlane (VP). Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Da min forrige Sylfiden ble solgt, hadde membranene sittet inne i 12 år. Jeg solgte båten uten å skifte. Sensoren for vann mellom membranene ble tatt ut og servet i h.h.t. instruksjonsboken hvert år. Det var ingen lekkasjer, og alt så helt fint ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Hei Hulda Korleis foretok du vedlikehald (service) på sensorane. Har aldri sett noko om det i mine manualar. Sensorane mine virkar ikkje.... Takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Etter hukommelsen gikk det på å dyppe dem i et glass saltvann for å se om alarmen gikk. Deretter vaske dem i ferskvann og tørke dem godt. Deretter tilbake på plass. Jeg pleide å smøre gjengene med silicon-fett. Nå ble båten solgt i 1995, du må ta en viss høyde for min demens, jeg er tross alt en gammel mann. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 De er doble og sannsynligheten for at begge sprekker er etter min mening veldig liten. At Yanmar og VP ønsker at vi skal bytte ofte er forståelig ($ og ansvar). På min forrige båt med VP byttet jeg etter 15 år, men det viste seg å være fullstendig bortkastet. Membranen var like fin og det var ingen tegn til at den ville gå i oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Det er vesentleg lettare å skifta membranar på Yanmar enn på grønnjævlane (VP). Tror ikke du vet hva du snakker om nå. Den jobben er gjordt på en formiddag. Enda fortere hvis en er to til å skru. Jeg har byttet på begge båtene jeg har hatt. Både 110 drev og 120 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 ..På min forrige båt med VP byttet jeg etter 15 år, men det viste seg å være fullstendig bortkastet. Membranen var like fin og det var ingen tegn til at den ville gå i oppløsning. Eg har same erfaring, og er nesten frista til å leggja den gamle membranen ut for sal. For neste båt skal eg berre sjekka for sprekker, og bytta året før eg sel båten. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Jeg har byttet på begge båtene jeg har hatt. Både 110 drev og 120 drev. Det kan jeg skrive under på Sammen med Galdiator gikk bytte av belg som en drøm. Gruet meg litt på forhånd ....og var littt hmmmm skeptisk. Men det var det ingen grunn til. Belgen på båten jeg hadde den gang var vel rundt 10 år gammel. Etter demontering inspiserte jeg belgen og den var like fin som ny. For de som måtte værte interessert i å kjøpe den gamle....beklager den er kastet Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Hei Eg talar utifrå erfaring. Eg brukte 2 1/2 time på å demontera begge mine to SD20. På gamlebåten tok det vesentleg lengre tid. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Hei igjen Det er no 12 år sidan eg skifta membranane. Det er kanskje på tide å skifta dei på nytt. Einkvan med erfaring med så gamle membranar? Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Hadde sd20 tidlegare. Membran der var skifta etter 17 år. Såg ut som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Ser ut til å være mye kompetanse her, det er flott. Har et spørsmål: Hvordan gjør dere det med vasking med høytrykkspyler. Møysommelig rundt membran, eller prøver dere å være forsiktig. Jeg valgte det siste, før jeg la ut på hentetur. Hadde vært greit å få noen betraktninger rundt dette. Tenker selvsagt utvendig vask av skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Hei Eg spylar den ytterste gummilappen (som ikkje har til funksjon å vera vasstett) med høgtrykkspylaren. Innanfor/over den brukar eg nevane til å fjerna den verste groa. Eg spylar òg med hageslangen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.