Jump to content

hvordan koble til defroster til vm diesel fra ca 80 tallet?

lillefot

Recommended Posts

Defostern må ikke komme i kontakt med salvannet!!!!!!!!

Igjen i mitt tilfelle får vi no for all del håpe at det ikkje er meir vatn igjen i salen. No har den stått til tørk i 8 mnd..

Og om det er nokon som har bomma på trona og brukt salen.. ja så lykke til;)

Eg kunne ikkje la vere.

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Se helt bort fra sjøvannssystemet!

Uttak til defrosteren tar du fra "termostatkjelen" eller returrommet fra motor. Vanligvis er det her en plugget hull du benytter og som ofte igger i nærheten av følertilkoblingen for motortemperatur da denne føler på den samme kilden.

Retur fra defrosteren kobles til sirkulasjonspumpens sugeside, eller på varmevekslerens ferskvanns-returrør tilbake til pumpen. Det kan hende det også finnes en plugget tilkobling direkte på sirkulasjonspumpens sugeside som du kan benytte.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 2 uker senere...

Det virker så enkelt dette. Kanskje noen har samme motor som meg, Yanmar 4JH-hte 66hk og kan legge ut bilder av hvordan det gjøres. Det er blindplugger som ikke er åpnet men er usikker på dette siden forrige eier brukte mye av "man tager hva man haver" på motoren. Jeg har ryddet opp i alt det gamle rotet men så var det altså defrosteren.... :flag_bp:

Hei.

Jeg har samme motor (4JHE 44Hp) som deg M/S Ailos og har brukt blindete uttak til varmtvannsberederen. Tror jeg har noen bilder et sted (men hvor?), men er på farten til båten nå og kan ta noen nye bilder i dag og legge ut her i eftermiddag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Da var jeg tilbake med fotos og bilde fra den komplette servicemanualen som du finner her.

Som du ser av bildene har jeg satt på stengekraner på både innløp og utløp fra motoren.

4jh_vann_skjema.gif

4jh_vann_foto1.jpg

4jh_vann_foto2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her et skjema for prinsippet for kjøling på en 4JH.. motor med hvor uttak og inntak taes fra for varmtvannsbereder/defroster.

4jh_vann_prinsipp.gif

Lars H.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...