lillefot Startet 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2011 hvor kobler en til slangene til varme(defrostern)til på motoren har ferskvannskjøling på motoren.og saltvann på eksos og gir og varmeveksler.skal slangene etter varmeveksler eller? Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Er ny på denne fronten sjølv, men trur den (defrosteren) skal settast inn på ferskvanet, og før varmevekslar.. Evt på sjøvatnet etter varmevekslar. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
jonn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Defostern må ikke komme i kontakt med salvannet!!!!!!!! Det må lages ei sløyfe på kjølevannet, utgående er vanligst nærme tremostat, så gjennom defroseter/varmtvanstank, så inn på motoren igjen. Hvilken motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Defostern må ikke komme i kontakt med salvannet!!!!!!!! Igjen i mitt tilfelle får vi no for all del håpe at det ikkje er meir vatn igjen i salen. No har den stått til tørk i 8 mnd.. Og om det er nokon som har bomma på trona og brukt salen.. ja så lykke til;) Eg kunne ikkje la vere. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
jonn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 (redigert) Tulllllllll Jeg var litt usikker, men det er så mange her inne som ikke veit noe om motorer eller båt. Redigert 4.Mai.2011 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Hvilken motor har du lillefot ? Sitér dette innlegget Link to post
lillefot Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 jeg har en vm diesel fra ca 80 tallet. men det er ikke noe slange som jeg kan kutte og koble på noen t stykker på,mener jeg.Kansje jeg må titte på motoren en gang til litt mere nøyere Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Se helt bort fra sjøvannssystemet! Uttak til defrosteren tar du fra "termostatkjelen" eller returrommet fra motor. Vanligvis er det her en plugget hull du benytter og som ofte igger i nærheten av følertilkoblingen for motortemperatur da denne føler på den samme kilden. Retur fra defrosteren kobles til sirkulasjonspumpens sugeside, eller på varmevekslerens ferskvanns-returrør tilbake til pumpen. Det kan hende det også finnes en plugget tilkobling direkte på sirkulasjonspumpens sugeside som du kan benytte. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
lillefot Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 oy oy no ble jeg en god del klokere ja.takker og bukker for svarene gutter Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Det virker så enkelt dette. Kanskje noen har samme motor som meg, Yanmar 4JH-hte 66hk og kan legge ut bilder av hvordan det gjøres. Det er blindplugger som ikke er åpnet men er usikker på dette siden forrige eier brukte mye av "man tager hva man haver" på motoren. Jeg har ryddet opp i alt det gamle rotet men så var det altså defrosteren.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Hei. Jeg har samme motor (4JHE 44Hp) som deg M/S Ailos og har brukt blindete uttak til varmtvannsberederen. Tror jeg har noen bilder et sted (men hvor?), men er på farten til båten nå og kan ta noen nye bilder i dag og legge ut her i eftermiddag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Fint Lars om du kan få tatt noen bilder av opplegget ditt. Så er det kanskje håp for varme i defrosteren når den først henger der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Hei. Da var jeg tilbake med fotos og bilde fra den komplette servicemanualen som du finner her. Som du ser av bildene har jeg satt på stengekraner på både innløp og utløp fra motoren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lillefot Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 supert supert bilder er gøy.men på min gamle motor er det vanskeligere.men har nå funnet et utak på vasspumpa som må borres opp.der det var en fastmontert slangekoblin.bare å tre på slangen med klemme.returen har jeg ikke funnet ut av enda.får nok lete mere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Her et skjema for prinsippet for kjøling på en 4JH.. motor med hvor uttak og inntak taes fra for varmtvannsbereder/defroster. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Kjempeflott Lars, takker og bukker. Da skal jeg på onsdag ta ut blindplugger og dra og kjøpe kraner og kopling. Skal absolutt ta en dram ekstra for deg. :cheers_wine: Sitér dette innlegget Link to post
Seasailor Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Jeg har montert ventil der temraturføleren står. Lurer på om det blir det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.