Steinar S Startet 6.November.2004 Link til dette innlegget Startet 6.November.2004 Hei dere, Sagan er solgt og lurer nå på en Ancas Queen 30 f med to AQD 32 med 270 drev, båten er fra 1969. Hviss det er noen med erfaring fra båt, motor og drev så vennligst del den med meg. Også synspungter på båtens alder, lurer da spesielt på forringelse av plasten. Håper på å bli reder igjenn i ÅR Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 6.November.2004 Link til dette innlegget Svart 6.November.2004 Dette er jo et spørsmål om pris vs tilstand. Ancas'ene var godt støpte båter med mye plast i bunnen, litt mindre på sidene. Drevene er helt ok, sjekk for grå olje. Hva forlanges for båten? mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Steinar S Svart 6.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2004 :cheers:Takk for den så langt, han forlanger 210.000,- er det mye ? Har ikke fått sett den enno, heller ikke bilder av interiør. tengte å ta turen til Oslo å se på vidundret, neste helg. Greit å få vite hva jeg skal se spesielt etter. Sitér dette innlegget Link to post
stommera Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Motorene er gamle. I tillegg er de i minste laget. Regn med å bytte motorer. "originalt" ble Ancas 28/30 levert med 2 x 180 hk. V-8 motorer på 3,6 liter. Konferer med Volvo Penta med hensym til deletilgang nå og i framtiden. Se også lit på prisbildet. Deler til eldre motorer har en tendenms til å øke i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Design av Ray Hunt fra US og er kjent for å ha gode sjøegenskaper. Etter 1970, ble Ancas overtatt av Selco, og båten fikk navnet SELQUEEN. Er disse maskinene MD 32 ... rekke sekser fra Volvo ?? Hvis de er, så er de ikke de mest driftsikkre maskinene Volvo har laget . Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ole-Jacob Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Er disse maskinene MD 32 ... rekke sekser fra Volvo ??Ja. Rekkesekser fra Vovlo. Så vidt jeg vet, er det vanlig med problemer med toppakning på disse motorene (alu topp). Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Ja. Rekkesekser fra Vovlo. Så vidt jeg vet, er det vanlig med problemer med toppakning på disse motorene (alu topp). Har en kollega som har hatt slik(e) motorer i en del år. Da han kjøpte fikk han billig, men var egentlig litt skeptisk pga negative utsagn om toppakningsproblemer. Ryddig og pertentlig kar denne kollega, han ettertrakk toppboltene med kontrollert moment hver vår som del av klargjøringa. Hadde ikke noen spesielle problemer med drift av motorene gjennom veldig mange år. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Divemaster Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Motorene er gamle. I tillegg er de i minste laget. Regn med å bytte motorer. "originalt" ble Ancas 28/30 levert med 2 x 180 hk. V-8 motorer på 3,6 liter. ...........Se også lit på prisbildet. Deler til eldre motorer har en tendenms til å øke i pris.Ble faktisk også levert med 2x210 Chrysler ... over 30 Knop... Men faktisk ble en håndfull av disse levert med to TMD32, som Ancas/Selco solgt som 2 x 96 HK. Er enig at motorene er litt i det minste laget ... vel kanskje ikke "små" mend tunge i forhold til ytelsen for båten. Regn med at hun er tung i hekken og kanskje vil slite litt med å komme "opp", noe som vil øke slitasjen på maskinene, som er høy-turtalls maskiner med aluminium topp og dårlig rykte for driftssikkerhet i planende båter. MD 32 Maskinene har blitt diskutert mange ganger før i dette og andre forum, så anbefaler at en leter litt rundt om "vanlige" problemer med og deletilgang for disse maskinene. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ole-Jacob Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Jeg har også sett flere Ancas 30 med to VP V8. Sitér dette innlegget Link to post
Mitte_3 Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 32 motoren har jeg haft en 3års tid.Det er ikke en volvo motor kun mariniseringen er deres. Motoren er peugeot og alle dele købes meget billigere ved dem. Volvo opgir at den har 106hk det er også forkert regn med 80-90hk. Så er der topstykket. Forrige ejer havde aldrig gjort noget særligt ved det,men efter jeg overtog motor fandt jeg et stykke papir fra Volvo som foreskriver at topstykket skal efterspændes hvis motoren har holdt stille i mere end 3 måneder.Du skal også være opmærksom på at der er saltvands køling på udstødningsmanifold.Jeg skilte min ad og efter 20 års drift var den helt ok.Det sidste du skal være opmærksom på er oliekøleren. Den sidder på et specielt aluminiumshus med en rørindsats i. Huset kan Volvo ikke levere mere (kun rørindsats Kan købes) og da mit var meget tæret på grund af utæt o ring måtte vi tig svejse det op igen og lave en ny udboring. Motoren går otroligt godt og starter med det samme hele tiden, ryger aldrig trods 23års drift.Jeg har byttet den væk med en 40 b og den har jeg renoveret meget på. Jeg har stadigvæk den originale brugsanvisning med drev 270 på Engelsk. Mvh Bent. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 8.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Takk å takk for alle råd, eier har innrømmet at motorene er litt for små, planer ikke før på full skuv (full gass) og dette tross hydr trimplan. Vil kanskje tro at dette kan løses ved å flytte litt vekt forover ? eller har ikke det noe hensikt ? Mvh Skipper skuteløs. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 ............ planer ikke før på full skuv (full gass) og dette tross hydr trimplan. Vil kanskje tro at dette kan løses ved å flytte litt vekt forover ? eller har ikke det noe hensikt ?Hadde venner med Fairline Phantom 32 med to av disse på 280 Drev .... klarte 18 knop max, så synes det høres litt rart ut at du ikke får henne opp uten fult pådrag ... hvis drevene er tiltet helt inn (bolt på 270 drevene tror jeg), så bør hun komme opp relativt lett (uten ferielast) .... ok kan trenge fult pådrag under prosessen, men du bør kunne holde henne oppe med 400 RPM av topp hastighet uten de store problemene. Flytte vekt fremover på en helplaner er vel gjerne ikke helt idiellt ... og hva med ferieoppakkning ?? Høres ut som en kompromissløsning... Hvis båten er "billig" og tilfredstiller ditt behov, så kjøp den, men regn med å skifte maskiner... To nye Mercruiser 120 HK, eller to av de nyere Volvo maskinene på mellom 110 - 150 HK vil gjøre jobben. Selvsagt hvis 15 knop + ikke er ønskelig, så kan disse maskinene være helt OK i mange år ennå ... Personlig har jeg liten tro på at disse MD32 maskinene vil være problemfrie.... men min mening er jo da helt subjektiv... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.