Ficher Startet 6.November.2004 Del på Facebook Startet 6.November.2004 Hei. Bør jeg være "urolig " vist jeg kjøper en ELDRE ( 1974 - 1985 mod) saltvannkjølt Volvo Penta /Yanmar . Etter som dette er saltvannkjølte motorer, begynner de og merke aldren (tæring) . Noen som har anbefalinger/ erfaringer med dette ? Og bør prisen på denne båten være lavere pga dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Tæring på kanaler som følge av salt er velkjent på eldre motorer. Mange motorer tåler likevel mange år, 20+ med saltvann, avhengig av hvilken det er. Skal du ha gode råd fra gutta, må du spesifiere hvilken motortype du ser på. Lykke til! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Ficher Svart 6.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2004 Blir for det meste Volvo Penta 25 til 38 HK. ( vet ikke type navn på disse) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 ......vist jeg kjøper en ELDRE ( 1974 - 1985 mod) saltvannkjølt Volvo Penta /YanmarUten nærmere spesifikasjon er dette et veldig generellt spørsmål som bare kan besvares med et generellt svar. I prinsippet bør du være "urolig" - men det finnes unntak...... Det er å oppdage / finne disse unntak som er så vanskelig! En såpass gammel motor har gjerne vært eiet av mange eiere, mulig også at den har sittet i vidt forskjellige båter og blitt brukt på mange ulike måter (kjørt på full turtall, osv). Fordi det er jo ikke bare kjølekanalene som "kan gi seg" på en gammel motor. Du snakker bare om kjøling! Hva med alt det andre som kan være like viktig? Generellt sett burde en såpass gammel motor begynne å nærme seg "utskiftingsfasen" - D.v.s. den har brukt opp dét den var konstruert for. En 20-25 års drift i et meget agressivt miljø - saltvann. Så har du motorer som helt fra begynnelsen var konstruert til å ha innvendige offeranoder av zink, for å "bremse på" nedbrytningen av godset. Det finnes mange gamle motorer som ikke en gang har dét! Hold deg i hvert fall unna disse. Motorer med offeranoder i kjølekanalene er ikke nødvendigvis bedre, hvis tidligere eiere har gitt blaffen i å skifte disse! Men finner du en som av en samvittighetfull eier har blitt pleiet og stelt med, fått nye sinkanoder hvert år, o.s.v - så kan det jo hende at du har en slik motor i 10 år til! Har akkurat i dag snakket med eieren av en åpen tresnekke og sett på motoren - en Sabb G-modell, 1-syl. dieselmotor fra 1965, saltvannskjølt. Denne motoren begynner sitt 40-iende år og er like god! Dette er unntaket. Ikke nødvendigvis fordi dette er en Sabb, men fordi snekka med motoren har vært i samme familie hele tiden. Fra 1963 til i dag har den blitt stellt med omhu og det har man selvfølgelig igjen for. Å satse på gamle motorer er et lite lotteri! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ficher Svart 6.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2004 Takk for svar, problemet er også at verdien i båten alltid stiger selv om motoren er moden for utskiftning. Hvordan da få eierene til og innse dette .... ....... Andre som har erfaringer/ synspunkter på eldre motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Hei. Bør jeg være "urolig " vist jeg kjøper en ELDRE ( 1974 - 1985 mod) saltvannkjølt Volvo Penta /Yanmar . Etter som dette er saltvannkjølte motorer, begynner de og merke aldren (tæring) . Noen som har anbefalinger/ erfaringer med dette ? Og bør prisen på denne båten være lavere pga dette ? Ja, du bør være urolig, men som påpekt i andre innlegg her så kommer det an på hvor tykt godset er om det er zink i sjøvannskretsen osv. Mitt råd er å ligge langt unna slike motorer og heller satse på en ferskvannskjølt. Dessuten er det mye lettere å få solgt båten senere. JOH Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Hva med å finne en båt med ny/nyere motor? Dette er iallfall mye tryggere. Og sannsynigvis billigere enn å kjøpe en med gammel motor og så koste på denne en ny motor. Dette blir selvfølgelig en del dyrere, men da vil eg tro du får en bedre båtliv uten bekymringer. For det er igrunn bare motoren som er faren på gamle (mindre) båter. Resten er "musepiss i havet". Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Se artikkelen om galvanisk tæring i dok. arkivet fra Seilas/Praktisk båtliv. Det er et sted å begynne. Problemet med saltvannskjølte motorer er at det er umulig å vite "hvor mye som er igjen" innvendig. Dvs. hvor lang gangtid det er igjen før sylinderveggene er tæret gjennom. Det kan være lite, det kan være mye. Tommelfingerregelen er at en saltvannskjølt motor har en levetid på 15 år pluss/minus alt etter vedlikehold etc. Gangtid spiller liten rolle. Tæringen blir verre når den står pga. oksygenfattig saltvann tærer mer enn friskt oksygenrikt sjøvann gjør... Å kjøpe båt med saltvannskjølt motor er helt OK, bare du er forberedt på og budsjetterer med et motorskifte en eller annen gang i fremtiden. For at behovet kommer, er det eneste som er sikkert! Noen typer motorer er mer utsatt enn andre. Husker ikke linker i farta men søk på "Ford Powerstroke" så finner du info om kavtiasjonstæring. Dette er brasilianske Navistar/Maxion motorer særlig utsatt for pga. konstruksjonen og produksjonsmåten, men det kan forekomme i andre typer også. En ting til: At drømmebåten har dukket opp men med feil motortype er ingen katastrofe. Det finnes nok flere! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
joelle Svart 6.November.2004 Del på Facebook Svart 6.November.2004 Hvis jeg nå ikke er helt på jordet så kan jeg ta utgang i den motor som sitter i min båt Yanmar YSE12. Utifra det jeg har lest og hört blev disse motorer först bygget for den afrikanske markede=maksimal dift minimal vedlikehold. Med andre ord Yanmar stöpte med tykkere gods en for eksempel VP på samme tid. Utover det så har yanmaren offer anode. Jeg vet som sagt ikke hvis jeg har rett her men ser gjerne att flere kommer med inspill Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.November.2004 Del på Facebook Svart 7.November.2004 Utover det så har yanmaren offer anode.Personlig mening: derfor varer Yanmaren lengre... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hanto Svart 7.November.2004 Del på Facebook Svart 7.November.2004 Hei. Bør jeg være "urolig " vist jeg kjøper en ELDRE ( 1974 - 1985 mod) saltvannkjølt Volvo Penta /Yanmar . Etter som dette er saltvannkjølte motorer, begynner de og merke aldren (tæring) . Noen som har anbefalinger/ erfaringer med dette ? Og bør prisen på denne båten være lavere pga dette ? Hei! Jeg har en Yanmar 2qm20 80 mod. Denne fikk ny topp i 2000 grunnet gjengroing og overoppheting. Dette er vanlig på disse motorene etter ca 20 år, hvis ikke kjølesystemet renses/vedlikeholdes jevnlig. Forutenom dette så er jeg enormt fornøyd med motoren, det finnes ikke rust på den originale malingen, og den starter etter et kjapt trykk på startknappen. Og det er uten gløding, for det finnes ikke på motoren. Så det var min erfaring! Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 8.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2004 Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 18.November.2004 Del på Facebook Svart 18.November.2004 Jeg gikk fra en Pegeout Indenoor/Saab Status motor med hull i kanalene etter 20 år. Kjølevannet rant ut i eksosen.... I sommer kom det på plass en ny 2004 mod. Yanmar turbo. Etter snaut 100 timer er jeg storfornøyd. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Arild Iversen Svart 19.November.2004 Del på Facebook Svart 19.November.2004 I min seilbåt fra 1982 står fortsatt originalmotoren fra samme år. Volvo MD11, saltvannskjølt. Den var overhalt midt på 90 tallet, og topp pakning ble skiftet samt åpning av kjølekanaler fjor. Den går som ei klokke, starter lett og er tett og fin. Imidlertid regner jeg med at livsløpet nærmer seg slutten, så det er planer om utskifting neste år. Greit å være litt føre var i slike sammenhenger Min erfaring så langt er at med god pleie kan disse motorene vare lenge. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 19.November.2004 Del på Facebook Svart 19.November.2004 Hva med å finne en båt med ny/nyere motor? Dette er iallfall mye tryggere. Og sannsynigvis billigere enn å kjøpe en med gammel motor og så koste på denne en ny motor. Dette blir selvfølgelig en del dyrere, men da vil eg tro du får en bedre båtliv uten bekymringer. For det er igrunn bare motoren som er faren på gamle (mindre) båter. Resten er "musepiss i havet". Enig i dette, har selv en 26 år gammel båt, eneste bekymring er gamle motoren (ikke kjempe bekymret men men!). Min er ferskvannskjølt M/ZINK. Men ser at den er blitt 26år...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.