Kweelhouse Startet 5.Mai.2011 Del på Facebook Startet 5.Mai.2011 Hei! Ser at mange setter anode på propellmutter eller på aksling, noe som jeg ikke har plass til. Jeg har hatt to 500 gram anoder på rorfoten, noe som har blitt gjort siden 1982. Nå har jeg montert fleksibel kobling mellom gir og aksling, hvordan vil dette bli i forhold til anodene? Ronny Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 De vil uansett ikke beskytte propell og aksling, da du ikke har elektrisk kontakt mellom aksling og hylse pga opplagring. Så om du skal beskytte propell, må du ha sink på denne eller akslingen. Alternativt en slepering på aksling innvendig koplet til hylsa, men om dette vil gi en likeverdig beskyttelse er jeg ikke kompetent nok til å uttale meg skråsikkert om... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Golden Gate 37 Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 En løsning som har virket i 29 år er mest sannsynlig bra nok :-) Har du ikke på denne tiden fått korrosjon ville jeg fortsatt med samme opplegg. Fleksibel kobling skal ikke ha noe å si da anodens virkeområde er i elektrolytt (sjøvann) Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Jernbåten Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 En løsning som har virket i 29 år er mest sannsynlig bra nok :-) Har du ikke på denne tiden fått korrosjon ville jeg fortsatt med samme opplegg. Fleksibel kobling skal ikke ha noe å si da anodens virkeområde er i elektrolytt (sjøvann) Enig i det meste du hevder. Forholdet med en statisk (ikke ledende) kopling er at den ikke har elektrisk kontakt med motoren elektriske system og derfor ikke vil bli del av en galvanisk krets. Men resten er jeg enig i. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 På min båt var det originalt to store sinker under båten, der akslingen var forbundet med disse sinkene via en slepering/børster og ledning frem til sinken. Motoren var også forbundet med sinkene via ledninger, i tillegg til at det var en liten ledning mellom koblingene på akslingen og til boltene på andre siden av den "fleksible" koblingen. Denne ledningen er bare noe få centimeter. Om akkurat denne ledningen var original vet jeg ikke, men ut fra hvordan den så ut så lignet den veldig på det meste andre originale jeg jar ombord. Men jeg har i tillegg satt på akselsinker. Sleperingen hadde sviktet, så jeg stoler ikke på de igjen. I tillegg er flaps, ror, skroggjennomføringer til motor etc også forbundet til sinken. Men ikke gjennomføringer til toaletter som ligger "langt" unna alt dette andre. Også denne løsningen er original. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Nordan...:Dette er det Ole Petter ville kalle potensialutjevning. Dessuten er det slik at om du har landstrøm uten klipt jord, så skal jordingen kobles til batteri minus/motorblokk. Da kan det galvaniske helvete starte om ikke sinken er 100 % oppe og går. Mange tråder om dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 Akkurat hvor land-jord går hen har jeg aldri undersøkt. Skal jammen meg se på el-skjemaet som ligger ved fra båten var ny og se om jeg finner den igjen i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.