Jump to content

Krepsefiske i havet med teiner, Nordmøre

ags88

Recommended Posts

Hei sitter og snuser litt på krepse teiner på www.skageraktral.no

Finner egentlig ganske lite om hvor/hvordan disse teinene skal settes, dybde, agn og hvor mange teiner i settene, om det brukes mange il steiner etc.

Er det noe som har litt peiling her, som kan hjelpe meg med litt fakta.

Om noen lurer så bor jeg på normøre, nærmere sakt Smøla.

På forhånd Takk :smiley:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

krepsefiske lengre sør består i lenker med typisk 10-20++ teiner. Settes på "hard" gjørmebunn( evt sand/gjørme der krepsen graver ganger)Settes vanligvis på dyp mellom( røfflig) 50-150 meter. Du må ha kraftblokk!

Bruker stort sett sild som agn ( makrell er sikket også greit)

Sei og makrell er greit agn.

Gjerne saltet så ikke slimål og lus tar foret før teina lander. :-) eventuellt agnposer.

Flytetau nederst og synk øverst (8mm).

Lag lenker med 10 og søkker og tau med blåse i hver ende,'så får du teinene opp om de skulle sette seg fast. Husk maks 20 stk.

Lykke til

Takk for svar folkens,

Ser for meg 3 sett på 5 teiner hver, som jeg kan prøve med, er kun for morro så.

Krabbefiske her ute er så lett at det ikke er noe spenning, så tenke jeg kunne prøve dette litt :smiley:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Så det går fint ant og bruke saltet makrell som har stått siden vintern? Går vel på det meste disse karene?

Om du tar en gammel plast burk med lokk o stikker små hål i den o legger agnet i så slipper du problem med slimålen. Ferskt agn e o føredra destå fetare destå bedre.

Leta i øvergången mellan hård o jørmebunn på dyp mellan 80-300m så finner du sikkert kreppsen. Men tenk på att kreppsen står lokalt så det kann vara vanskligt med bara 5st i lenke.

Jag hade 50st per lenke o fikk på kanske 10.

Skitfiske

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Å kjøpe ett så stor antall som 50 teiner per sett, blir litt vel hard satsing, når d kun skal være på fritid.

Da tror jeg at jeg heller satser på ett mye mindre antall, og heller flytte teinene.

Er det noen som har prøvd polar teiner til kreps fiske, de med bunn av metall?

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...