Sjøogvind Startet 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2011 (redigert) Skulle gjerne ha hatt en dirkesikker hengelås til bensintankrommet, men har ikke funnet en som er rustfri. Trenger jeg rustfri? Tenkte på denne: http://www.jula.no/hengelas-37-55-343715 Redigert 6.Mai.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Heisann! Jeg benytter ABUS sine Marine hengelåser Link Har benyttet de på dekskassene i 3 år og ikke antydning til skader som følge av miljøet!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøogvind Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 (redigert) Takk for svar. Greit med like nøkler ja. Ser de har de på Jernia også. Redigert 6.Mai.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Tenk 2 ganger før du låser, de aller fleste innfestinger på båt knekker du med 1 hardt spark/slag, blir da mye skader, en bensintank er vesentlig enklere å skifte. Desverre opplevd dette selv, masse ødelagt, uten at det var noe å stjele, forsåvidt også opplevd stjålet tank uten låst rom, da kun med iriterende resltat å handle ny tank. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Jeg støtter siste innlegg. Hengelåser og beslag til låsing er et lite problem for de som er ute etter bensin. (det er gjerne ikke tanken de er ute etter) Jeg ville heller skrudd fast tanken med noen beslag på et eller annet vis. feks mange patentbånd over som er skrudd fast i kraftig finerplate i tankrommet. Gjør det skikkelig knotete å få ut tanken og ta med deg bensinslangen hjem etter endt tur. Det er ikke lett å bruke hevertmetoden på en tank som ligger omtrent i vannlinja og så fremt de ikke har med seg masse verktøy eller elektrisk pumpe, får du beholde både tank og bensin. De drar heller videre til en annen båt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tom-ass Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Jeg låser aldri noe hos meg, en kjeltring kommer inn uansett. Ei snekke til kompisen min hadde innbrudd, at cabindøra var låst angrer han på. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 [ Jeg låser aldri noe hos meg, en kjeltring kommer inn uansett. Praktiserer du det hjemme også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Jeg kjenner mange som ikke låser inn til cabinen av samme årsak. En ny dør, koster mer enn det er mulig å stjele ombord sier de som regel. Jeg låser min, men jeg tviler på om det er vanskelig å komme seg inn om man vil. Da vil det synes at det har vært et innbrudd og forsikringen vil da dekke det som blir borte. Ang låsing av et lite skott i en daycruiser for ikke å bli frastjålet bensin, er jeg fortsatt av den oppfatning at det er bedre å gjøre det jævlig knotete å få løftet ut tanken, enn å låse av et skott som temmelig lett lar seg bryte i stykker. Så snapper de med seg bensinkannen og tømmer bensin over på egen tank et annet sted før de dumper kanna. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
andersb Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 [ Praktiserer du det hjemme også? låsen hjemme hos deg tar stortsett litt mere enn bittelite slag før den knuses, låser i båt er og blir en spøk. må jo på ganske moderne motorer, typ 2010, 2011 før det i det hele tatt er sending av kode fra nøkkel til motor, starte selv en ganske ny båtmotor er jo 4 ledninger, spenning, innslag starter, tennings 12V, jord. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 6.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Siden båtplassen har beboere rundt seg tror jeg sjansen for at det skal bli innbrudd er liten. En lås vil nok heller få de til å velge en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Hva med forsikringen da, hvis det ikke er tegn til innbrudd? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Låser du glidelåsen i kallasjen? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 (redigert) Låser skal vel forhindre de "tilfeldige" små-naskerne som f.eks bare tar et par padleårer. En hengelås stopper vel dem. Så hvilker tyver er i flertall? Proffene eller amatørene? Redigert 19.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Kjøp en enkel og grei hengelås (rustfri selvsagt). Som mange her allerede har nevnt, om en kjeltring virkelig vil inn i det rommet så klarer han det uansett. Det blir bare mer skader i området rundt. En grei hengelås stopper impulstyven som ikke har planlagt noe særlig, eller han som er litt smådrita på jakt etter bensin til egen båt en sen kveld. Kan være greit å ha en lås pga. forsikringen, men en stor dyr lås er bortkastede penger. Har du heftig lås kan skurken tenke at her er det mye verdier, og det frister desto mer å bryte seg inn. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
forskern Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Tilbake til hengelås-spørsmålet: Finnes det kodelåser (hengelås) egnet for marint bruk? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ja, de har f.eks en hette over hullet. F.eks Abus "aquasafe" eller "Sea and snow" Se blant disse: http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=hengel%c3%a5s Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ingen dirker låser på båt, man sparker/slår de av, så sitter du igjen med masse skade. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 jeg hadde hellere kjøpe en billig overfallsalarm og plasser under luken.. så blir intet ødelakt og kjeltringene må likevel hjem og skifte bukser.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 låsen hjemme hos deg tar stortsett litt mere enn bittelite slag før den knuses, låser i båt er og blir en spøk. Jeg kan love deg at både dør og lås i min båt tåler betydelig mer enn et bittelite slag før den går opp! Jeg tror faktisk at ytterdøren hjemme er lettere å bryte opp enn den i båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.