Jump to content

Hva slags hengelås ombord?

Sjøogvind

Recommended Posts

Tenk 2 ganger før du låser, de aller fleste innfestinger på båt knekker du med 1 hardt spark/slag, blir da mye skader, en bensintank er vesentlig enklere å skifte. Desverre opplevd dette selv, masse ødelagt, uten at det var noe å stjele, forsåvidt også opplevd stjålet tank uten låst rom, da kun med iriterende resltat å handle ny tank.

Jeg støtter siste innlegg.

Hengelåser og beslag til låsing er et lite problem for de som er ute etter bensin. (det er gjerne ikke tanken de er ute etter)

Jeg ville heller skrudd fast tanken med noen beslag på et eller annet vis. feks mange patentbånd over som er skrudd fast i kraftig finerplate i tankrommet. Gjør det skikkelig knotete å få ut tanken og ta med deg bensinslangen hjem etter endt tur.

Det er ikke lett å bruke hevertmetoden på en tank som ligger omtrent i vannlinja og så fremt de ikke har med seg masse verktøy eller elektrisk pumpe, får du beholde både tank og bensin. De drar heller videre til en annen båt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg kjenner mange som ikke låser inn til cabinen av samme årsak. En ny dør, koster mer enn det er mulig å stjele ombord sier de som regel.

Jeg låser min, men jeg tviler på om det er vanskelig å komme seg inn om man vil. Da vil det synes at det har vært et innbrudd og forsikringen vil da dekke det som blir borte.

Ang låsing av et lite skott i en daycruiser for ikke å bli frastjålet bensin, er jeg fortsatt av den oppfatning at det er bedre å gjøre det jævlig knotete å få løftet ut tanken, enn å låse av et skott som temmelig lett lar seg bryte i stykker. Så snapper de med seg bensinkannen og tømmer bensin over på egen tank et annet sted før de dumper kanna.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

[

Praktiserer du det hjemme også? :confused:

låsen hjemme hos deg tar stortsett litt mere enn bittelite slag før den knuses, låser i båt er og blir en spøk. må jo på ganske moderne motorer, typ 2010, 2011 før det i det hele tatt er sending av kode fra nøkkel til motor, starte selv en ganske ny båtmotor er jo 4 ledninger, spenning, innslag starter, tennings 12V, jord.

• 2 måneder senere...

Kjøp en enkel og grei hengelås (rustfri selvsagt). Som mange her allerede har nevnt, om en kjeltring virkelig vil inn i det rommet så klarer han det uansett. Det blir bare mer skader i området rundt. En grei hengelås stopper impulstyven som ikke har planlagt noe særlig, eller han som er litt smådrita på jakt etter bensin til egen båt en sen kveld.

Kan være greit å ha en lås pga. forsikringen, men en stor dyr lås er bortkastede penger. Har du heftig lås kan skurken tenke at her er det mye verdier, og det frister desto mer å bryte seg inn.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

låsen hjemme hos deg tar stortsett litt mere enn bittelite slag før den knuses, låser i båt er og blir en spøk.

Jeg kan love deg at både dør og lås i min båt tåler betydelig mer enn et bittelite slag før den går opp! Jeg tror faktisk at ytterdøren hjemme er lettere å bryte opp enn den i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...