Jump to content

Båt til ungene, men de synes den er stygg


Sydvesten

Recommended Posts

Som den snille faren jeg er så fant jeg denne båten, så tenkte denne ville bli bra for ungene... Men ville de ha den, nei..... var for gammel og stygg sa dem :nonod:..

 

Men jeg synes den var flott jeg da, alt som er født på tallet er det  :yesnod:

Da kan jeg ha den selv, som kose båt, etter at kosepussen er unnagjort.

 

Er vistnok en Skipsplast fra 60 tallet på hele 13fot, plast i skroget og tre dekk.

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kansje det har noe med øynene som ser? Du vet unger går ikke i de "gamle kleda" lenger i dag. Kravet til design gjør seg gjeldene i ganske ung alder. Men sånn er detv el også med oss voksne?

ERnok noe i deg du sier der ja! Fordi om vi syenst tredekk er nydelig, vil nok 80% av dagens unge ikke synes at det er fint, Der i gården er det moderene design og fart som trolig er viktigst.

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Som den snille faren jeg er så fant jeg denne båten, så tenkte denne ville bli bra for ungene... Men ville de ha den, nei..... var for gammel og stygg sa dem :nonod:..

 

Men jeg synes den var flott jeg da, alt som er født på tallet er det  :yesnod:[/img]

Visst er den flott! Den har linjer! :wink:

 

Ja, det er vel slik med unger flest at de forholder seg til det som er i tiden. Man har sin oppfatning av hva som er moteriktig og "in". Merkevarer, det å være som andre. Alle foreldre har vel en liten varsom jobb å gjøre der!

 

Husker godt for 20 år siden. Eldste jenta  14 - 15 år. Kona har alltid vært riktig flink til å sy. Men hjemmesydde klær?? Meget motvillig gikk hun med en boblejakke mor hadde sydd. Men jakka var riktig lekker den, flott snitt og bruk av farger i et raffinert mønster. Kort sagt: den kunne vært laget av en motedesigner. Hva skjer? Jo det helt utrolige! Fjortisen kommer gledestrålende hjem og forteller om vennindene som spurt om hvor den var kjøpt og hvilken designer osv.. Isen var brutt!

 

Jeg vet ikke om det kan være noe sånnt som skal til med ungene dine og denne båten? Lar det seg gjøre å vekke sansen for gammelt og linjelekkert? Det er vel verdt innsatsen å bearbeide dette litt? Pusse opp båten slik at den fremstår i sin fordums glans og la ungene (kanskje fortsatt litt motvillig) treffe andre jevnaldrende med denne båten?

 

Lykke til! Spent på fortsettelsen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Unger er av og til merkelig (tenker da bl.a. på ungene mine på 12 og 14 år) Jeg har spurt de om de har lyst at jeg skal skaffe den en jolle til å kunne bruke, svaret er ensbetydene, "om det er en rib så". Det er det som er båt etter deres mening. Hva det blir vet jeg ikke men en eller annen form for jolle blir det, regner det som sikkert at de kommer til å sette pris på det jeg kjøper uansett. De må bare få tenkt seg om å se at det de har disponibelt fungerer. Tror ikke at slike ting har noe med å være bortskjemt å gjøre, dette har med trender, former som vi som er foreldregenerasjonen ikke identifiserer oss med lengre.

 

Selv synes jeg båten du kjøpte er lekker....

Hebbe, gammel mann på 38 år hilser....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hadde fattern kommet med den til meg hadde jeg blitt overlykkelig, den er jo lekker., og det skal sies at jeg ikke er så gammel. Men nå synes jo jeg at det er litt kult å skille seg litt ut med litt ting som er litt annerledes og derfor har jeg snekke og ikke en speedbåt som gjør 40 knop.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

..... Men ville de ha den, nei..... var for gammel og stygg sa dem...

Ikke så merkelig og uventet reaksjon av den "oppvoksende generasjon" - selv om jeg personlig ville ha vært henrykt over noe sånt! Vi "gamle" ser vel på denne Skipsplast med nostalgiske briller og litt med "dette har jeg egentlig lyst på selv"! :o)

 

Unger er rare dem, det har de vært i alle år, og kommer til å fortsette med. Hva vil unger egentlig? Joda, de vil, som alle andre unger de identifiserer seg med, rase rundt ankringsplassen i en RIB med en sterk nok motor til å plane. Så enkelt er det. På den ene siden vil de ikke stikke seg ut - i hvertfall ikke med et "museumsgjenstand" - på den annen side vil de, ved siden av å ha det som alle andre har, gjern ha noe som er litt hvassere!  :lol:

 

Værsågod bli klok av unger........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Jeg tror nok at de vil like båten når den kommer til hjemmehavnen, og litt oppussing av dekk og båt forøvrig er gjort.

 

Skal ta noen flere bilder når båten er ankommet Stathelle, men det blir ikke før sølvgttene har sunget sine julestrofer og pinnekjøttet er satt på kok, siden jeg fortsatt er utasjærs og er ikke i moderlandet før til jul

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Jeg tror nok at de vil like båten når den kommer til hjemmehavnen, og litt oppussing av dekk og båt forøvrig er gjort.

 

Skal ta noen flere bilder når båten er ankommet Stathelle, men det blir ikke før sølvgttene har sunget sine julestrofer og pinnekjøttet er satt på kok, siden jeg fortsatt er utasjærs og er ikke i moderlandet før til jul

 

Gartulerer med ny båt da!!!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

sånn selco med teak dekk har jeg lett etter! hatt kjempe lyst på en selco sportsman deluxe, som dette er, er dessverre veldig få av dem, og ble da en annen selco fra rundt det årstallet uten teak:( men utrolig fin båt! jeg er da et barn, så jeg er vel da en av de som er skikkelig oppfostra, og en av de 20 prosenta<3

har du noen bilder etter pussen? mvh generalen:)

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

Deler førstetankene til samtlige over, og begrepet "bortskjemt" kommer vell litt i tankene. Jeg liker båten, ingen tvil om det!

Men unga trenger vell kje være bortskjemt i det sammfunnet vi lever i idag, for at de ikke liker båten. Alt er jo bruk & kast, ting skal byttes før de er ødelagte for det er kommeet en ny modell.

 

Så over til å tenke konstruktivt:

Hva gjør man i en slik situasjon? Førtstetanken er jo at unga burde være glad for det dem får, men med riktig fremgangsmåte kan jo unga lære mye viktig av dette.

Hva vist man klarer å motivere unga til å være med å sette båten i god stand, samt modernisere den litt med stereo og slikt som de kan sette pris på.

I havnene finnes det jo mer en nok av "masseproduserte plastbokser", og jeg tror at de kommer til å like båten når de ser at denne kommer til å trekke mye positiv oppmerksomhet.

Om så, er det vell mulig å inngå en avtale om å fikse båten, bruke den en gitt tid "for og se" med en avtale om salg og kjøp av noe mer moderne hvis båten fortsatt "ikke passer"? Da har unga lært å fikse/ta vare på ting, sett at man kan tjene på å ta vare på det man har da ikke alt er bruk og kast?

Mulig jeg er helt på avveie, jeg er forholdsvis "ung" og har enda mye å lære :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er et element foreldrene ikke rår over og det er barnas posisjon i skolen eller gjengen, samt barnas egen vilje til å være individualister.

Foreldrene kan ha holdt så mange gode prekener de bare vil og vært gode forbilder - det hjelper bare litt.

Barna kan isolert sett synes at båten er fin, men hvis de vil føle seg flaue over å bli sett i den av klassekamerater; hva kan foreldrene gjøre med det? Gi det tid, la ungene venne seg, feriere andre steder med båten osv. Resultatet vil være mer eller mindre tilfeldig, men det kan påvirke barnas veier og valg når de blir voksne.

Link to post
Share on other sites

Har nok ikke båten nei... den er blitt til fiskemat og ligger på 8 favner, noe den ble i en høststorm da jeg som vanlig var på reise for mange år siden... men hadde pusset båten litt opp og eldstemann som nå er 21 bruket den noe ja... det var stort sett jentene min som synes den var stygg...

 

Litt morsomt med slike gamle tråder som vekkes til livet igjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det var synd. synes det er rart at sånne gamle båter ikke blir lagd på nytt nå lenger, vil tippe det er mange som vokste opp med sånne båter so ville kjøpt en, jeg hadde værtfall kjøpt en, med stereo og litt sånt, litt bedre seter, men allikevel den samme.

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...