Jump to content

VHF

Kai G.

Recommended Posts

Hei

Jeg har akkurat lagt ut info på www.maritimradio.no at vi skal avholde en 3timers pensumgjennomgang med påfølgende eksamen under "Sjøen for alle" Datoen vi har avsatt er lørdag 22.mars.

Dersom du ønsker å være med på dette bør du melde deg på så snart som mulig da vi har begrenset med plasser. Forøvrig vil også avholde et liknende opplegg på en maritim dag som arrangeres av Drammen motorbåtforening den 31. mai.

Ellers er det faste dager for å avlegge VHF-eksamen i Oslo, Disse finner du også på www.maritimradio.no men det er kun eksamen og ingen undervisning.

Ta kontakt dersom det er noe du lurer på.

Mvh

Jo Eirik Vee

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei

Pensumhefte fra 1988 vil jeg ikke anbefale at du bruker.  Regner med at det er det med grønn forside du har.

Det nye pensumhefte innholder bla. en god del stoff om DSC(Digital Selective Calling)som du ikke finner i det gamle hefte. Du vil kunne få en god del spørsmål ved en eksamen som du ikke finner svaret på dersom du kun leser det gamle pensumhefte.

Dersom du skal på messen "Sjøen for alle" selges det nye pensumhefte for kr. 180.- mot ordinærpris. 248.-

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei

Lykke til med eksamen for deg også!

Forøvrig kommer vi til å delta på Maritimdag i regi av Drammen motorbåtforening Lørdag 31. mai. Her vil vi også ha samme opplegg som under "Sjøen for alle", med undervisning fra kl. 1000 og påfølgende eksamen. Så for de som trenger litt lenger tid å tenke seg om er dette en ny mulighet.

Vi reiser også rundt til båtforeninger og kjører dette opplegget dersom de klarer å samle sammen en plass mellom 10-20 kandidater som ønsker å ta VHF-sertifikat.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Jeg har ikke "prøvekjørt" noen enda, men har sett meg ut ICOM M601 og Raymarine RAY215E. Disse har DSC og mer eller mindre fjernstyring fra ekstra håndsett på flybridge. Prisene varierer mye rundt omkring men disse to ligger rundt 8-9000.- med et ekstra håndsett.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

De apparat som har DSC fungerer nok etter intensjonen.

Det en imidlertid bør være obs. på og som jeg har skrevet om tidligere er at endel VHFèr med DSC ikke har funksjonen Direct Dial. Dvs. direkte innring i telenettet. Dette bør en spør forhandler om, (dersom en ønsker denne funksjonen da selvsagt.)

Alle kystradiostasjoner og alle VHF-basestasjoner er nå fullt utbygd for automatisk innring i nettet.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Jo Eirik: Det en imidlertid bør være obs. på og som jeg har skrevet om tidligere er at endel VHFèr med DSC ikke har funksjonen Direct Dial. Dvs. direkte innring i telenettet.  Dette bør en spør forhandler om, (dersom en ønsker denne funksjonen da selvsagt.)  Alle kystradiostasjoner og alle VHF-basestasjoner er nå fullt utbygd for automatisk innring i nettet.

Det var bl.a. dette jeg tenkte på. Nå er det straks båtmesse og flere av oss er sikkert på kjøper'n. Er det ikke noen leverandører som følger med på baatplassen.no og som kan gi litt produktinfo? Jeg vurderer bl.a. Simrads nye 86/87-serie, men på hjemmesiden til Simrad finnes den ikke. Den annonseres mye i båtblader for tiden, samtidig som enkelte forhandlere sier at den fortsatt ikke kan leveres (den ble også markedsført i 2002 uten å kunne leveres).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Den modellen fra Simrad er akkurat klar, vet at de fikk 2 eksemplar til båtmessen i Bergen, og regner med at de har fått flere til "Sjøen for alle".

Denne har funksjonen "direct dial" men vi har ikke fått testet den enda, meningen er forøvrig at vi skal demonstrere dette med denne VHFén under "Sjøen for alle" hvor vi skal stå på stand sammen med Simrad. Du får avlegge et besøk så får vi se om du kan få en demo.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Har en Sailor A1 DSC montert ombord. Ser at denne har direct dial innebygd. I tillegg kan denne utstyres med intill 7 håndsett som kan brukes til intern kommunikasjon (for de taletrengte med mange lugarer).

Håndsettene i leveres også i utendørs  vanntett versjon, samt at de ved å sette f.eks kanal 6 trykkes kun 6 og ikke 06 som etter hva jeg har forstått må gjøres på andre VHFer.

Jolla

Hei Jolla,

Sailor er helt topp utstyr, det er iallefall min erfaring med flere av de eldre modellene. Den som du refererer til kjenner jeg ikke annet enn fra brosjyrer  -  men den høres helst kostbar ut....

På bildet nedenfor kan du se litt av "Sailoravdelingen" ombord i Poseidon:

Med tid og stunder har jeg tenkt å henge opp MF/HF-stasjonen fra Sailor like under bokhyllen  -  da begynner bildet å bli komplett.....

Lykke til med din Sailor!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon: Hei Jolla,

Sailor er helt topp utstyr, det er iallefall min erfaring med flere av de eldre modellene. Den som du refererer til kjenner jeg ikke annet enn fra brosjyrer  -  men den høres helst kostbar ut....

Mulig den er kostbar. Den var dog montert ved overtagelse så det var bare å takke og bukke. Håper den også fungerer hvis den ikke ønskede situasjonen skulle oppstå.

Jolla

Etter å ha besøkt stand'ene på båtmessen i Bergen var intrykket at de fleste selgerene ble tatt litt på sengen når jeg spurte om  VHF'er med  "direct dial".  Skal man være sikker bør man laste ned bruker-manualen og se om dette står beskrevet.

Det billigste alternativet jeg kunne finne med dokumentert "direct dial" var Furuno FM-2721.

Både Simrad og Raymarine hadde dette kun på de største modellene til ca 10 000.-

Jeg syntes dette ble en litt for dyr "kjekt å ha"-funksjon så jeg kjøpte heller en "NASA SX 35 DSC" til 3750.-

• 3 uker senere...

Har nettopp avlagt eksamen for begrenset vhf sertifikat, fikk der opplyst at alle vhf radioer som er godkjent i EU også er godkjent i Norge pga. EØS avtalen.

Radioen det her blir henvist til er godkjent i EU så dette er ikke noe problem.

MVH Chrian

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...