Jump to content

VHF

Kai G.

Recommended Posts

Jo, men hva med disse Norske lystbåtkanalene da? Jeg har lenge prøvd å finne ut hvilke VHF`er som er godkjent for bruk i Norge, og det har jaggu ikke vært enkelt. Fatter ikke at de ikke kan legge ut en liste over hvem som er godkjent :cheers:

De norske lystbåtkanalene kan programmeres av de fleste norske serviceverksteder som driver med VHF. Har selv fått dette utført av Bergen Maritime Elektro og arbeidet kostet meg ca 400kr. Ble veldig godt mottatt selv om radioen var kjøpt i utlandet.

Jeg tror frekvensene for lystbåtkanalene kun er brukt i Norge.

Noen andre land i Europa har et tilsvarende system, men bruker andre frekvenser.

MVH Chrian

• 6 måneder senere...

Hei Will,

Mange takk for tipset!

Nå har jeg allerede to stk av akkurat denne sorten, pluss en annen Sailor i den grønnmalte serien. Derfor har jeg strengt tatt ikke bruk for flere, men det er jo aldri godt å vite når "kjekt å ha" tar overhånd.....

Jeg skal følge med i budutviklingen, så får vi se hva det blir til :wink:

Men takk igjen for at du tenkte på meg.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 år senere...

Vært litt inne på dette før og men tar opp igjen da flere tilbud melder seg.

Sett litt på nettet tidligere med vhf på 50 og 75 watt, flere i forum mener at best å bruke lovlig (norskkjøpt vhf) men funnet handapparater nå på 5 watt med programerbar funksjon fra 136-174Mhz så kan bruke til marine, jakt ,sikringsradio etc. ut av en radio.

den motorolaen jeg får nå kommer meg på 600kr, kunne fått den billigere , men bestilte feil så måtte gjøre om.

Hva må man ha av tilatelse for å benytte denne hvis programert for den aktuelle brukergruppe, tenker da på vhf kurset. hvor mye mas er det og hva skal til for at jeg kan selge disse lovlig.

Kan selge disse med en lapp i fortjeneste (1400,-) og ligge under hva den eks koster i statene(204 dollar billigste sted utenfrakt hit) og hva den evt koster i butikk her hvis tilgjengelig.

Kunne jeg solgt den og flere andre merker lovligt til bruk til kunder kunne jeg tjent penger noe jeg liker og folk fått billige vhf til allslagsbruk. Penger tjent og penger spart er jo noe alle liker :smash:

Undersøk med Telenor om hva som trengs for å kunne bli lovlig importør.

Du må jo først sjekke at VHF`n kan godkjennes. Autorisasjon trenger du også. Da må du ha et firma.

Skal du oppfattes som seriøs bør du jo også ha klar en ordning for service og håndtering av reklamsjoner. Husk at det er meget god forbrukerkjøpslov i Norge (sette fra forbrukerens side). Den er du lovpållagt til å følge. Så skal du koste markedsføring for å få noe salg, evntuelt ha forhandlere. MVA må du betale.

Begynner du etter hvert å skjønne at tusenlappen som du tror du skal tjene pr enhet nok blir mer enn drøm enn virkelighet?

Redigert av OLPI (see edit history)

Når det gjelder Marine vhf, gjelder jo spesifikke krav ang hurtigvalg kanal 16, ce merking, lystbåtkanaler, dobbel lyttevakt osv. Alle VHF med bredbåndspekter dekker det maritime båndet.

Men du trenger en samsvarserklering på att radioen dekker de spesifikke krav fra levrandør, eller

må du selv stille de. Og da er du ansvarlig. Dette gjelder hvis du tenker på import.

Vi sees!

Undersøk med Telenor om hva som trengs for å kunne bli lovlig importør.

Du må jo først sjekke at VHF`n kan godkjennes. Autorisasjon trenger du også. Da må du ha et firma.

Skal du oppfattes som seriøs bør du jo også ha klar en ordning for service og håndtering av reklamsjoner. Husk at det er meget god forbrukerkjøpslov i Norge (sette fra forbrukerens side). Den er du lovpållagt til å følge. Så skal du koste markedsføring for å få noe salg, evntuelt ha forhandlere. MVA må du betale.

Begynner du etter hvert å skjønne at tusenlappen som du tror du skal tjene pr enhet nok blir mer enn drøm enn virkelighet?

Hadde mere tenkt å selge over finn.no som privatperson og da trengs ikke mva betales da jeg allrede har betalt det ved import til Norge (og ja vet at man og egentlig skal betale skatt og)

Tenkte da at greit om produktet kan brukes lovlig i Norge for dem som setter det som et krav ved kjøp så kunne kundegruppen utvides.

Skal sjekke litt rundt det med statlige organer, burde ikke være noe problem hvis jeg selger like de som fåes kjøpt i norge men sender med programeringskabel/softvare så kunde kan åpne for flere kanaler og legge til de ekstra de vil ha.

Hvis jeg gjør det slik så ligger jo godkjenning på produktet inne , skulle produkt gå i stykker er det bare å levere til hovedimportør så sender de det til produsent( gjort det tidligere med utenlandskjøpt vare) da de har service for slikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...