Ela II Startet 7.November.2004 Link til dette innlegget Startet 7.November.2004 Jeg vurderer å montere gasskomfyr i min Nidelv 28, men er usikker på montering av flaske. Er det noen som har erfaring med en hensiktsmessig plass å montere flaske/gasskasse i denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Det er strenge krav til gassikkerhet ombord i båt - strengere enn på f.eks. hytta/hus. Dette er bakgrunnen for at Nidelv (og andre produsenter som Windy) sier at de ikke leverer gass ombord i båten. Forskriften kan du finne på www.lovdata.no. Merk at forsikringsselskap krever at gass installasjonen er godkjent i hht forskriften Vi har Nidelv 300 under bygging hos Nidelv nå, og vi ville ha stekeovn ombord i båten. Vi har fått satt inn en Wallas 150. Den er i samme serien som Wallas Safe flame kokeplater som mange Nidelver er levert med. Mer info om denne finner du på www.wallas.no. Om du skal bytte kokeplater også kan du velge Wallas 250 - da får du kokeplater og stekeovn i ett. På vår båt så dette slik ut for et par uker siden. Det vil bli teakdører til venste og under stekeovnen når dette er ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 7.November.2004 Link til dette innlegget Svart 7.November.2004 Jeg vurderer å montere gasskomfyr i min Nidelv 28, men er usikker på montering av flaske. Er det noen som har erfaring med en hensiktsmessig plass å montere flaske/gasskasse i denne båten? Hei! kan du få satt den på badeplattformen eller en annen plass ute så er jo det det beste, slik at du kan eliminere lekasjefaren inni båten f.eks om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Jeg har montert denne under bena ved førerplassen (6kg beholder). Måtte felle ned gasskassa i dørken. (har ikke stikkabin ) Bare pass på at lufting kommer ut med høyde over vannlinja. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
sse Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Hei - i min 28 er gassflaske montert i egnet lufttett beholder under sittebenken på babord side Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Jeg vet ikke om dette er praktisk på en Nidelv 28, men i min seilbåt er gassflasken (6 kg?) montert i ankerbrønnen foran i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Det er vel mange måter å gjøre dette på. Jeg har også flasken (2 kg ) fremme i ankerbrønnen. Funker greit. Men, hvor du enn monterer, sett inn LEKKASJETESTER og ALARM. Jeg har en alarm med utgang for elektrisk avstengingsventil. Den er koblet utenom hovedbryteren, slik at den alltid er på. Alarmen blir utløst ved gasskonsentrasjoner langt under det som skal til for eksplosjonsfare. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Det er vel mange måter å gjøre dette på. Jeg har også flasken (2 kg ) fremme i ankerbrønnen. Funker greit. Men, hvor du enn monterer, sett inn LEKKASJETESTER og ALARM. Jeg har en alarm med utgang for elektrisk avstengingsventil. Den er koblet utenom hovedbryteren, slik at den alltid er på. Alarmen blir utløst ved gasskonsentrasjoner langt under det som skal til for eksplosjonsfare. Hei Krapyl En liten avsporing, men kan du si mer om denne duppeditten? Hvor har du kjøpt den og hvordan er den montert? Er det lekkasjedetektor, alarm og avstengingsventil i samme "duppeditt"? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Lekkasjetesteren sto i båten da jeg kjøpte den. Det er en liten glassbeholder med væske som gassen går gjennom. Bobler det her når anlegget ikke er i bruk, er det lekkasje. Er montert umiddelbart etter ventilen på flaska. Alarmen er montert helt nede ved dørken i pentry. Lyden kan vekke døde. Kjøpte den på Askjems Campingsenter på Sem utenfor Tønsberg. Kostet ca. 500.-. Billig forsikring. Avstengningsventilen kommer til sommeren. Sitter på regulatoren. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.