Jump to content

Anbefalinger til ny VHF

John_Kr

Recommended Posts

Jeg har en slik RT 2048,  den funker bra.  men den har ikke DSC

:santcheers:

Sailor har generelt helt topp utstyr, og RT-2048 er ikke noe unntak. Jeg har også en av dem ombord i Poseidon - den står på døgnet rundt, året rundt og det er nok den jeg bruker mest.

Skal du ha tilsvarende med DSC, så er du inne på en RT-4822 - som også er et lekkert stykke VHF, beregnet på yrkesskipsfarten. Det innebærer bl.a. at den må ha to antenner for å virke - og at prisen ligger på et helt annet nivå enn de DSC-apparatene som har vært nevnt lenger oppe i tråden.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg ser ikke helt at det er av absolutt nødvendighet at den skal ha DSC heller.

Ingen absolutt nødvendighet men fordelene med DSC er mange. Nødmelding som inneholder posisjon f.eks........

Det er ikke så lenge siden 2 båter måtte ha hjelp i Ryfylke ved 2 forskjellige holmer med samme navn. Bare den ene fikk hjelp fordi Rogaland Radio trodde det kun var snakk om en båt med problemer........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ingen absolutt nødvendighet men fordelene med DSC er mange. Nødmelding som inneholder posisjon f.eks........

Det er ikke så lenge siden 2 båter måtte ha hjelp i Ryfylke ved 2 forskjellige holmer med samme navn. Bare den ene fikk hjelp fordi Rogaland Radio trodde det kun var snakk om en båt med problemer........

Nei, DSC er ingen absolutt nødvendighet - ennå....

Men det er kanskje nærmere enn noen vet om. Det er f.eks kjent at Sjøfartsdirektoratet arbeider med en "Forskrift om krav til utstyr ombord i fritidsbåter". På den listen står selvfølgelig VHF - og såvidt jeg erfarer spesifiseres også at VHF'en skal ha DSC.

SveinHa, tillat meg en ganske liten korreksjon: det var ikke Rogaland Radio, men faktisk politiet som blandet kortene - les:"kartene" :smiley: Etter denne triste hendelsen har politiet visstnok fått elektroniske kart, søkbare på navn. Den samme hendelsen var forøvrig et utrolig sammentreff av tilfeldigheter:

Samme kvelden og samme timen skjedde to småbåtulykker innenfor Stavangers havneområde, med mindre enn 3 nm avstand:

- begge skjedde med båter hvor en mann var alene ombord

- begge menn var av omtrent samme alder

- begge ulykkene skjedde ved en holme kalt "Kuppholmen"

Forskjellen var at den ene Kuppholmen ligger ved Ormøy, og den andre Kuppholmen ligger ved Åmøy - og da er faren for sammenblanding svært stor!

mvh

Poseidon

SveinHa, tillat meg en ganske liten korreksjon:

:blush: Greit å få det riktig :yesnod: Tok det litt "på husken" (som ikke alltid virker like godt :lol:) for å illustrere poenget mitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

... som ikke alltid virker like godt :lol:) for å illustrere poenget mitt.

Der er vi nok i "samme båt" :smiley:

Men akkurat den episoden er nok enklere for meg å huske; jeg har tross alt båten liggende omtrent midt mellom de to Kuppholmene, og det er et tema som jevnlig kommer opp som eksempel på de forskjellige kursene jeg pusler med.

mvh

Poseidon

• 2 uker senere...

Jeg har fått en kommentar pr IM på denne prisen som jeg har opp gitt, jeg ble usikker på om denne prisen er korrekt. Jeg må sjekke opp denne prisen på nytt. Jeg antar at jeg har skrevet feil pris i mine notater og den korrekte prisen skal være 3.800,- + moms.

Beklager eventuelle feilopplysninger. :blush:

Sjekket opp med Commit Myhr i dag, får denne radioen (ICOM IC-M421) til 2895,- + moms.

Bestiller en slik i morgen..... :seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Silva S15 er en dårlig VHF av følgende årsaker:

(- Ingen lyd i høyttalerene når den er kald (en feil, derfor er den returnert))

- Lyset i tastene er enten av eller på, det er ingen funksjon som tenner lyset  når man trykker på en knapp, og slukker det etter 15 sek. Sløsing med strøm.

- Brukergrensesnittet i menyene er tungvint, f.eks. dual watch er tungvint å skru på.

- For å bruke radioen må man trykke på knapper både på radioen og på mikrofonen, eksempelvis må man trykke "F" på apparatet for funksjonsmeny, og deretter bla i menyen med tastene på mikrofonen.

- Indikatorene på displayet for Hi/Lo, simplex/duplex-kanal, DW og andre funksjoner kunne vært litt mer intuitive.

- Det er ikke mulig å skru av lyden i intern høyttaler (når ekstern høyttaler er tilkoblet). Noe som medfører at frivakta også må lytte til VHF, og ikke bare de som sitter i cockpiten.

-Et konkret eksempel på hvor klossete den er å bruke er at selv om mikrofonen har numerisk tastatur, så er det ikke mulig å skifte kanal vha. tastaturet. Kun pil opp og pil ned kan brukes. Litt upraktisk når en skal fra 16 til 77.

Som tidligere er nevnt er S15'n returnert pga. feil, og jammen virket ikke den medfølgende NAVTEX mottageren da den var ny, så den måtte også byttes. Har en mistanke om at kvaliteten kanskje ikke er helt på topp...

Ikke er den veldig billig heller.

Nå kom jeg på en vesentlig ting til. Antennetilkoblingen bak er for "grunn" for vanlige PL-259 kontakter, så man må file vekk litt av godset for å få satt pluggen ordentelig på plass.

Heldigvis tok forhandleren Silva'n tilbake og jeg fikk en Navman 7200 istedet. Jeg har så vidt testet den og den virker bra. Ikke minst er menyene lettnavigerte, DW/3W er lett å bruke. Dessuten så har den noen funksjoner som jeg synes er bra: "Mute-bar" intern høyttaler, DSC er avskrubar og barometer med trender. S-meter også, for oss radioaktive.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...