Jump to content

Anbefalinger til ny VHF


John_Kr

Recommended Posts

Hei igjen folkens

Oppdaget i dag at festet til batteriet på min Simrad HT 50 (håndholdt) er ødelagt, å sende denne inn for reparasjoner er vel ikke lønnsomt eller hva.......?

 

Vurderer da å kjøpe meg en ny, men kanskje en stasjonær en, helst en som er fjernbetjening med monofon eller håndsett. Pris av mindre betydning bare jeg finner den rette. Ønsker ikke en stor "klump" oppe på instrumentpanelet.

 

Ønsker en med god lyd.

 

Er det noen av dere som har noe å anbefale eller noen henvisninger til noen linker som jeg kan se på.

 

Takker for alle svar.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Etter å ha byttet 2 stk pga. produksjonsfeil er jeg godt fornøyd med min Simrad RS87

Det har også kommet en rimeligere RS 81/82

 

Prisene har jeg ikke oversikt over, men tror RS87  er tilgjengelig for rundt 9.000  (=10% rabatt), hvis ikke dette er endret i løpet av høsten. Malfix gir deg kanskje 15%. Mintering kommer i tillegg, men det kan du kanskje gjøre selv.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Mine erfaringer med VHF er følgende:

1. vært ansvarlig for radio ombord i Kystvakgt skip et års tid i Nord Norge. Der var alle VHF'er Sailor - og det var aldri feil på dem

2. Pappa har hatt Sailor VHF i seilbåtene sine i alle år - har aldri hatt problemer

3. Jeg kjøpte en Garmin bærbar VHF i fjor - kom ikke frem til Tjøme radio dajeg lå ved Jeløya - falsk trygghet syntes jeg. Fremover blir den liggende i "distress bagen" i båten

Jeg er ingen utpreget storbruker av VHF. Trenger jeg kommunikasjon fra båt til båt eller båt til land bruker vi først og fremst mobiltelefon. Således er brukserfaringen basert på lytting til K 16 og en og annen samtale med kystradio

 

Jeg har bestilt en Simrad RS 82 til nye båten. Jeg ville ha en skjult raddio med DSC. RS 82 har samme funksjoner som RS 87 - men er litt billigere.

Bilde

RS 82 er til høyre - RS 81 til venstre på bildet.  Mer info på http://www.simrad.no/products/detail2.asp?ID=672

 

I følge Gemtoech som skal sette den inn i båten vår er RS 82 lansert fordi RS 87 er for dyr. Funksjonene er de samme. Vi kommer til å koble RS 82 til kartplotteren (Simrad CR 44) slik at viktige meldinger kommer opp på kartplotteren (mistede selcalmeldinger og distress meldinger fra kystradio etc)

 

Har selv ingen erfaring med Simrad VHF - men jeg valgte det fordi anbefalingen fra Gemotech var Sailor eller Simrad.  Og ettersom alt annet av navigasjonsutstyr ombord i båten blir Simrad syntes jeg det var greit å velge Simrad VHF også. Komplett med antenne etc og ferdig montert ville en RS 87 kostet 13000kroner. RS 82 koster 10.000 komplett og ferdig montert.

Link to post

Hva koster Simrad RS 81/82 her i Norge?

 

Denne modellen ser veldig praktisk ut og jeg regner med at moderenhet, antenne og høytaler er inkludert i pakken?

Som Bitteliten skriver ligger ikke prisene til RS82 inne på listen men RS87 koster 10.401 inkl. mva. Dette skal inkludere alt unntatt antenne, som kommer seg på rundt 600.

 

Jeg vil tippe at RS82 koster 3-4.000 mindre. Det sier seg selv at denne ikke er identisk med RS87, men helt skkert mer enn godt nok. Hadde nok selv valgt denne om den hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte.

 

Du bør uten videre få 10% på dette. I tillegg gunstig montering hvis det kan tas i høst (høstpris) - jeg ville tippet på 2-3.000. Venter du til våren blir nok monteringen dyrere, men kanskje går VHF-prisen ned? Messepris er også vanligvis 10%.

 

Kjøper du hos Malfix vil jeg tro du får 15% (det fikk jeg tilbud om på RS87). Dette kan være interessant om du har mulighet for å montere selv. Hvis ikke så velg en leverandør som tilbyr en prisgunstig pakke inkl. montering og som har nødvendig kompetanse.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Har handlet en del hos Malfix, begynner å få et kundeforhold her.

 

Montering gjør jeg selv.

Tenkte en stund på å erstatte min Simrad HD50 med en HD51, her vil jeg få monofon i tillegg. Denne HD51 koster ca 4700,-. Dersom RS81 koster ca 6000,- så er denne superaktuell. Som dere påpeker så kommer antenneutstyr i tillegg. Antenneutstyret tenkte jeg å kjøpe uansett, synes at rekkevidden til håndholdt er noe redusert. Som jeg oppfatter det så kan du montere external antenne på HD51.

 

Tenkte å få unnagjort dette før våren kommer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

DSC - ok.

 

Nå har jeg ikke fulgt med så godt i timen, men er dette DSC systemet i drift i dag? Er dette det samme som "Distress"?

Ja på begge deler. Med DSC (og GPS-signalene koplet til VHFen) kan du bruke den røde distress-knappen om uhellet skulle være ute, og på den måten automatisk sende elektronisk mayday m/posisjonsangivelse og id på båten. Med full DSC (som stadig flere har) kan du bl.a. også ringe direkte til/fra andre skip og til telefoner på land ved hjelp av MMSI-nr som er som et slags telefonnr.

 

Andre kan foklare dette mer teknisk og nøyaktig, men dette holder for å gi en enkel oversikt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Ja jeg er enig i at man bør satse på en VHF med "distress" sytstem (DSC) og da faller HD51 ut av listen, den har ikke dette systemet.

 

Ser at GPS'n min (Garmin 276C) har fått DSC system, men holder det ikke at den gir ut en eksakt posisjon til VHF'n. Som jeg oppfatter det så gir GPS'n ut eksakt posisjon fortløpende via datakabelem.

 

Hvordan fungerer DSC systemet på en GPS'n?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Skjønner ikke helt hva du mener med DSC på GPSen. DSC tror jeg står for Distress Saftety Call eller noe lignende. Dette er en funksjon på VHFen, men som krever at VHFen kjenner posisjonen. Der kommer GPSen inn, som må kunne gi posisjonsdata til VHFen, f.eks. via NMEA-kommunikasjon eller mer proprietære løsninger.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Bitteliten er inne på noe her. Jeg tror ikke det er gitt at denne funksjonaliteten virker, særlig ikke med ulike merker. Min tidligere Simrad CP42 klarte ikke å displaye dette fra RS87 (plotteren var vel for "gammel" tross årlige sw-oppgraderinger). Jeg har heller ikke sett at dette funker på  min CP44/RS87, men det skal det altså ifølge boka gjøre. Kan jo skyldes at jeg ikke har fått noen slike meldinger, men synes det er rart. Hadde DSC-alarmer på VHFen sommeren 2003 da jeg hadde CP42. Skal sjekke det ut til våren.

 

Moralen? Sjekk ut på forhånd om dette funker hvis det er viktig for deg å ha denne funksjonaliteten (kjekt å ha - enig i det).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Moralen? Sjekk ut på forhånd om dette funker hvis det er viktig for deg å ha denne funksjonaliteten (kjekt å ha - enig i det).

Gemotech hevder at det virker - det er de som skal sette det hele sammen. Blir spennende å se. De sa at også sel call skal komme inn her

 

Om man ser på brosjyren for RS81/RS82 ser man en sammenligning mellom RS 82 og RS 87. Forskjellen er at RS 82 bruker litt mindre strøm på TXmodus (mottak) og at RS 87 har intercom, tåkelur funksjon og hailing system (kringkaster system). Ser at det er funksjoner jeg ikke trenger på min båt i hvertfall.

På den andre siden - hailing system der man kan rope "hopp da for f....." til kona hadde jo vært fint  :wink: Mulig det trengs først når avstanden fra bro til foran på bakken blir stor. Har du tenkt på dette KOB? :wink:

Link to post

DSC = Digital Sel Call, dette er en avløser for det tidligere SSFC = Single Sequential Frequency Call, som altså var et "analogt" system, med toner som representerte siffer.

 

DSC gjør det mulig å slå nummer direkte og dermed få kontakt fra et fartøy til et annet, der begge har DSC, og å slå nummer direkte fra et DSC-fartøy til faste og mobile telefonabonnenter på land. Foreløpig er det ikke mulig å slå direkte fra land til fartøy.

 

All DSC-signalering er digital og foregår på kanal 70.

 

Den "Distressknappen" som nevnes, det er den som muliggjør utsending av et DSC-nødsignal inneholdende fartøyets identifikasjon, ved hjelp av et unikt MMSI-nummer  -  og fartøyets posisjon hvis man har f.eks en GPS tilkoblet.

 

Overføring av posisjonssignalene fra GPS til VHF skjer ved såkalt NMEA, og det kan være "setninger" av typen GLL eller andre som gir fartøyets posisjon i lengde og bredde.

 

Det som står ovenfor er tatt "out of the top of my head", men skulle være presist nok til å forklare det viktigste.

 

- - -

 

På mine VHF-kurs får jeg ofte spørsmål forbundet med VHF-anbefalinger. Selv holder jeg meg stort sett til Sailor  -  og er meget tilfreds med "de grønne". Men Sailor (og Simrad for den del) satser nok primært på yrkesskipsfarten, og prisene preges av dette.

 

Med hensyn til DSC vil jeg si at hvis man kjøper ny VHF idag  -  så ser jeg ingen fornuftig grunn til å satse på en uten DSC; digitaliseringen kommer full fart og det er rimelig å vente enda flere tjenester for man må ha digitale apparater for å få nytte av dem.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

En annen sak ifm VHF.

 

Nå er det slik at flere og flere kystradiostasjoner legges ned, den lokale kystradioen (Ørland Radio) er nå lagt ned.

 

Trur dere at VHF'n har noen fremtid når disse radiostasjonene legges ned?

Det var personell med stor lokalkunnskap som betjene disse stasjonene, denne lokalkunnskapen er jo borte. Ser jo samme tendens verden forøvrig at denne VHF trafikken minker. Den begynner å ligne mere og mere på gammeldags Walkie Talkie (WT).

 

Hva mener dere om dette, har VHF'n en fremtid? Vil mobilen overta dette sambandet også?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Skjønner ikke helt hva du mener med DSC på GPSen. DSC tror jeg står for Distress Saftety Call eller noe lignende. Dette er en funksjon på VHFen, men som krever at VHFen kjenner posisjonen. Der kommer GPSen inn, som må kunne gi posisjonsdata til VHFen, f.eks. via NMEA-kommunikasjon eller mer proprietære løsninger.

Hei

DSC er en forlkortelse av Digital Selective Call, som benytter på kanal 70 på vhf, DSC trafikk er både vanlig trafikk, samt nød, haster og trygging. DSC virker på samme måte på  MF og HF radioer også, men på andre frekvenser. DSC systemet er en viktig del av GMDSS (Global Maritime Distess and Safety System). Fordelen men DSC på vhf er mange og det er sterkt annbefalt å kjøpe en vhf med DSC når man kjøper ny. Men vær obs det er ikke alle modeller som støtter alle DSC funksjoner. Spør forhandler når en kjøper.  Mener at det er en noen modeller som ikke støtter direkte kall til en telefon i land. DSC er ikke avhengig av gps signaler inn, det er mulig å legge inn en posisjon manuelt.

En annen sak ifm VHF.

Nå er det slik at flere og flere kystradiostasjoner legges ned, den lokale kystradioen (Ørland Radio) er nå lagt ned.

Trur dere at VHF'n har noen fremtid når disse radiostasjonene legges ned?

Det var personell med stor lokalkunnskap som betjene disse stasjonene, denne lokalkunnskapen er jo borte. Ser jo samme tendens verden forøvrig at denne VHF trafikken minker. Den begynner å ligne mere og mere på gammeldags Walkie Talkie (WT).

Hva mener dere om dette, har VHF'n en fremtid? Vil mobilen overta dette sambandet også?

VHF’en blir nokk ikke faset ut med det første. Trafikken på kanal 16 vil nokk minke, påga overgang til trafikk på kanal 70. Dessuten er VHF en del av skipstrafikkens nødsystem og all nyttetrafikk er pålagt å ha vhf om bord. Og når en kyststasjon mottar en nødmelding vill den automatisk se hvor du er på dem’s egne karter. Sant at de påkaller hjelp fra alle båter i området. Mobil har mange ulemper i denne sammen heng, 1 mobil har mye dårligere dekning enn VHF. Den sender ikke med din posisjon. Den som mottar ditt nødannrop har ikke maritim kompetanse, og vet kanskje ikke hva lengde og bredde grader er når du oppgir en posisjon. Samt mobiler har en stygg tendens til å virke dårlig når de blir våte
Link to post

Takk for presiseringene, Poseidon. Jeg var nok litt upresis i begrepsapparatet, og burde slått opp og sjekket. Men meningen ble vel ikke så feil uansett, og vi er enige i din siste anbefaling.

 

En nyanse er at man snakker i noen tilfeller om "full DSC" funksjonalitet, i motsetning til begrenset. Mulig dette etter hvert er mindre aktuelt, men forskjellen har (bl.a.) gått på at på VHFer ned "vanlig" DSC hadde et digitalt mayday med posisjonsangivelse via dedikert mmsi-nr, som du beskriver. Mulig en også hadde funksjonen for å ringe direkte til andre skip med mmsi. Men skulle en ønske å ringe til tlf.nr på land krevde det "full DSC". Jeg vet i hvert fall at de billigste VHFene til Simrad så sent som i fjor ikke kunne ringe til tlf. ¨på land, om nå det skulle være så viktig.

 

Til Bitteliten: Jeg tror nok dette med DSC-varsling på plotteren funker på det du har bestilt. Min lille advarsel var mer tiltenkt blanding av produkter. For her er det mye propiretært ute og går.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hva mener dere om dette, har VHF'n en fremtid? Vil mobilen overta dette sambandet også?

Jeg tror sterkt på VHF'en og at den har en fremtid. - først og fremst som en sikkerhet. Jeg vil ha en mulighet til å rope på hjelp som jeg vet at andre hører på - enten det er båter eller radiostasjoner. For meg er ikke lokalkunnskapen viktigst når det gjelder radiostasjonene - det er her DSC kommer inn i bildet. Trykker man på distress knappen sendes båtens identitet og GPS posisjon ut automatisk - og da vet radiostasjonene hvor du er. Dog ser jeg at man mister mye i redningsaksjoner om lokalkunnskapen forsvinner fra de som koordinerer redningsaksjonene. Jeg vet ikke helt hvor kystradiostasjonene kommer inn i bildet i SAR organisasjonen i Norge)

 

Mobildekningen er dårlig langs kysten. Jeg tar ferga mellom Moss og Horten regelmessig, og midt i fjorden er det ikke dekning på mobilen :eek: Det er et av Norges mest trafikkerte farvann

 

Til Bitteliten: Jeg tror nok dette med DSC-varsling på plotteren funker på det du har bestilt. Min lille advarsel var mer tiltenkt blanding av produkter. For her er det mye propiretært ute og går.

Enig - det er derfor jeg har valgt full pakke fra Simard (VHF, plotter, tridata, radar)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...