Jump to content

Anbefalinger til ny VHF

John_Kr

Recommended Posts

Hei!

Jeg forstår at det er mange grunner til å kjøpe VHF med DSC. Var mannskap ombord i en båt som seilte oppover Den Engelske Kanal sist sommer. Den hadde ny VHF med DSC. Fikk da oppleve en "bivirkning" jeg ikke var særlig fornøyd med:

I mange land brukes DSC-alarmen når alle mulige og umulige "securitee"-meldinger sendes ut. Dette er en lyd som går gjennom marg og bein. Vi seilte flere dager i strekk og flere ganger hver natt ble de som sov under dekk bråvekket av dette.

Ser at denne alarmen har vært diskutert i flere engelske båtblader og konklusjonen er at det av sikkerhetsgrunner ikke skal være mulig å dempe eller koble den ut. Sikkert fornuftig når du har eget styrhus eller kommandobru, men ikke like hyggelig når du sover i en køye en meter unna.

Selvfølgelig er båttettheten og dermed antall VHF'er med DSC større nedover i Europa, men jeg ser det allerede nå uttrykkes bekymring over det økende antallet falske alarmer med DSC og at det i enkelte kretser reises spørsmål om det var så lurt at alle typer fartøyer kan utstyres med slike funksjoner.

Lykke til med valget!

Athene

Flaske alarmer er èn ting, og det har jeg aldri mottatt - men rutinemessig annonsering av navigasjonsvarsel og værmeldinger via DSC er vanlig i utlandet. Som Athene påpeker er det jæ#%% irriterende at det ikke er mulig å skru av alarmen for DSC-safety call, evt. så er det jæ¤#&% irriterende at det sendes DSC-kall før rutinemessig repetisjon av navigasjonsvarsel og værmelding. Nye navigasjonsvarsel og nye kulingvarsler som sendes utenom de faste tidene synes jeg er ok at det sendes DSC-kall for (slik Tjøme praktiserer det).

Navman 7200 kan skru av hele DSC funksjonaliteten :smiley: - på vei til min postkasse nå.

Silva S15 ræl i retur.

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Har ikke peiling....

Skal det gå an da og i hvilke situasjoner har vi behov for å slå av DSC?

:rolleyes:

Les litt lengre opp i tråden. I enkelte land ( Polen, Baltikum m.fl ) sendes DSC signal før HVER ENESTE vær og navigasjonsvarsel. Om man da ligger i havn, uler som kjent DSC alarmen til noen resetter den. ( ellers også selvfølgelig, men i havn er man ofte borte fra båten, til naboens store fortvilelse.. )

Ved seilas om natta, der frivakta gjerne tar seg en blund, er det ikke smart at dette setter i gang foran rutinesendingsvarsler.

Og på stort sett alle radioer, kan ikke lyden på DSC settes ned. Kan fort ende med at frivakta skrur av hele shitten, for å få sove. Og det er jo :nono: :nono:

Bedre å skru av DSC da, tross alt..

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Note: The ring volume setting is overridden if a DSC Urgency or Distress

Call is received. These alarms must meet volume levels required by regulations.

Altså, skal DSC meldingene frem uansett, til om med over et bestemt lydnivå for at apparatet skal være godkjent. Alle settinger på apparatet blir til og med overskrevet ved DSC Urgency eller Distress

Call.

Note: The ring volume setting is overridden if a DSC Urgency or Distress

Call is received. These alarms must meet volume levels required by regulations.

Altså, skal DSC meldingene frem uansett, til om med over et bestemt lydnivå for at apparatet skal være godkjent. Alle settinger på apparatet blir til og med overskrevet ved DSC Urgency eller Distress

Call.

Fant ikke noe som tilsier at man kan skru av eller justere volumet på IC-M421. Jeg trur det stemmer det "jolo" skriver her at når det sendes ut en melding over DSC systemet så er volum og annen trafikk låst.

Lik trafikk meldinger på bilradio som kommer inn med et sjokk av høyt volum.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Kjøpte selv en "DEMO" modell fra simrad.

RD68H For 4240,- Modellen var UBRUKT!!! Esken har aldri vært ¨åpnet.

Skal sikkert ut med ny modell til våren.

Så er det noen som skal ha seg ny simrad så kikk på hjemme siden og ta kontakt pr tlf med Simrad i Laksevåg, de ordner opp med det lokale salgsleddet og jeg hentet min i stavanger!

HAr noen ide om God og rimelig antenne som skal så i masta på mørebasen?

Mvh

Sabeltann

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Antenner se her:

http://www.bilradioservice.no/25.24.0.0.1.0.shtml

http://www.digitalantenna.com/vhf.html

http://www.eissing.com/katalog2004/antennen2.html

http://www.procom-dk.com/antenna/a0401-marine-antennas

http://store.wmjmarine.com/communication-a...hf-antenna.html

http://www.ec-securehost.com/SeemanElectro...e_Antennas.html

http://www.cabelas.com/products/Cpod0004933.jsp

http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...a137b0e67971469

http://www.discount-marine-supply.com/DMS_VHF_ANT.htm

Jo lengere antennen er, jo lengre rekkevidde vil du normalt få.

På mindre båter så vil en 0.90-1.20 meters antenne holde.

Se litt på festeanordningen slik at den passer til din båt.

Tipset ditt angående Simrad RD68 må jeg se nærmere på.

Sier du at de kommer med nye modeller til våren???? :flag:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Silva S15 er en dårlig VHF av følgende årsaker:

(- Ingen lyd i høyttalerene når den er kald (en feil, derfor er den returnert))

- Lyset i tastene er enten av eller på, det er ingen funksjon som tenner lyset når man trykker på en knapp, og slukker det etter 15 sek. Sløsing med strøm.

- Brukergrensesnittet i menyene er tungvint, f.eks. dual watch er tungvint å skru på.

- For å bruke radioen må man trykke på knapper både på radioen og på mikrofonen, eksempelvis må man trykke "F" på apparatet for funksjonsmeny, og deretter bla i menyen med tastene på mikrofonen.

- Indikatorene på displayet for Hi/Lo, simplex/duplex-kanal, DW og andre funksjoner kunne vært litt mer intuitive.

- Det er ikke mulig å skru av lyden i intern høyttaler (når ekstern høyttaler er tilkoblet). Noe som medfører at frivakta også må lytte til VHF, og ikke bare de som sitter i cockpiten.

-Et konkret eksempel på hvor klossete den er å bruke er at selv om mikrofonen har numerisk tastatur, så er det ikke mulig å skifte kanal vha. tastaturet. Kun pil opp og pil ned kan brukes. Litt upraktisk når en skal fra 16 til 77.

Som tidligere er nevnt er S15'n returnert pga. feil, og jammen virket ikke den medfølgende NAVTEX mottageren da den var ny, så den måtte også byttes. Har en mistanke om at kvaliteten kanskje ikke er helt på topp...

Ikke er den veldig billig heller.

Geir

Takker for din utredning :yesnod:

Dette bekrefter bare det valget som jeg allerede har tatt.

Har ennå ikke bestilt eller kjøpt VHF, men ICOM IC-M421 er øverst på hyllen nå i dag. Lurer på om det er lurt å vente litt ut på nyåret grunnet ankomst av nye modeller. Nå er denne ICOM'en ny i fjord eller i år (03 eller 04 modell).

Det som Sabeltann nevnte at Simrad kommer kanskje med en ny modell gjorde meg litt betenkt. :crazy:

Har ennå ikke bestilt eller kjøpt VHF, men ICOM IC-M421 er øverst på hyllen nå i dag. Lurer på om det er lurt å vente litt ut på nyåret grunnet ankomst av nye modeller. Nå er denne ICOM'en ny i fjord eller i år (03 eller 04 modell).

Du KAN sikkert vente, men ICOM har tradisjon for å kjøre på samme modellene LENGE.

Forrige storselger ( het den IC-M401 ? ) solgte de sikkert i 10 år...

Suzuki

No boat needed..

Var i kontakt med

Commit Myhr Kommunikasjon AS

Brattsbergveien 15, 7495  Trondheim

Tel 73 82 47 30 | Fax 73 82 47 40

De kunne skaffe ICOM IC-M421 på kort varsel og skulle ha kr 2.800,- + moms. Fikk 10% rabatt.

+ antenne til ca kr 500,-

Det blir nok en slik en ja.......

:wink:

Jeg har fått en kommentar pr IM på denne prisen som jeg har opp gitt, jeg ble usikker på om denne prisen er korrekt. Jeg må sjekke opp denne prisen på nytt. Jeg antar at jeg har skrevet feil pris i mine notater og den korrekte prisen skal være 3.800,- + moms.

Beklager eventuelle feilopplysninger. :blush:

Takker for din utredning :yesnod:

Dette bekrefter bare det valget som jeg allerede har tatt.

Det som Sabeltann nevnte at Simrad kommer kanskje med en ny modell gjorde meg litt betenkt. :crazy:

Hvis du ikke har bestilt den enda da er jeg redd den prisen du fikk vil stige

Sjekk den IM meldingen jeg sendte til deg så skal du se hvorfor :wink:

ikke det at jeg vil dele informasjon med de andre her ,,,men kan han få den for den prisen så sier jeg bare LØP OG KJØP for veiledene pris er 3990,- og er du heldig får du 10% på den prisen :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kjøpte selv en "DEMO" modell fra simrad.

RD68H For 4240,- Modellen var UBRUKT!!! Esken har aldri vært ¨åpnet.

Skal sikkert ut med ny modell til våren.

Så er det noen som skal ha seg ny simrad så kikk på hjemme siden og ta kontakt pr tlf med Simrad i Laksevåg, de ordner opp med det lokale salgsleddet og jeg hentet min i stavanger!

HAr noen ide om God og rimelig antenne som skal så i masta på mørebasen?

Mvh

Sabeltann

Jeg selger selv Simrad men lurer på om du hadde andre preferanser enn merke ved valg av Simrad modellen fremfor Raymarines modell som er over kr. 1000 rimeligere.

Raymarine modellen kan i motsetning til noen andre rimelige VHFer innfelles uten ekstra brakett og modellen er ny av året og fungerer så langt utmerket.

Atle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...