Jump to content

Lekkasje rundt akslingen. Har vribart propellanlegg. Hva gjør jeg?

glalaksen

Recommended Posts

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med lekkasjen på akslingen. Jeg har lest gjennom diverse tråder om bytte av pakkboks på aksling og bytte av cutlesslager. Problemet er at de ser ikke lik ut som mitt. Og siden jeg er best på demontering så lurer jeg på om det er noen som kan forbarme seg over problemet mitt og komme med gode råd.

Propellen går lett rundt, men jeg kan løfte en opp en millimeter eller to. Må jeg da bytte cutlesslageret?

Det som er det størte problemet er lekkasjenrundt akslingen. Hvis dere ser på bildet så er røret for greasen koblet til en fettpresse. Den får aldri motstand og greasen kommer fram på akslingen med en gang. Den er også grå av vann. På de innleggene jeg har sett her inne så ser denne pakkboksen annerledes ut.

Noen som kjenner igjen det jeg har og kan forklare meg hva jeg må gjøre for å få det tett?

07052011_202.jpg

07052011_203.jpg

07052011_210.jpg

07052011_206.jpg

Nå venter jeg spent på svar og gode tips.

Er jo ganske tilgreaset da og ikke gode detaljer.

Ser på bilde 2 tydelig ut som et hylserør med innvendige gjenger og en motholdsmutter.

Fremste delen er en gjenget press-gland og skrues inn i hylserøret – og presser da sammen pakningen.

Originalt like stor mutter på denne.

Nå ser det rimelig trangt for normalt verktøy, så tidligere er antagelig brukt meisel/settmeisel og hammer for å løsne / ettertrekke glanden – med påfølgende deformasjon.

Vil nok tippe at dette er akkurat samme system som beskrevet andre steder på forumet, men utformingen av detaljene er litt annerledes.

Mvh

Kaldfisk

Hei

Jeg er redd du må ut med aksling, få tak i ny presshylse og nye glandringer. Hvis du tar båten opp på land, tar av flensen på akslingen (mellom gir å hylse) så ser det ut til at du kan dra ut akslingen fra utsiden. Deretter løsner du presshylsen, tar ut de gamle glandringene, gjør godt rent inni. Finner nye glandpakninger fra ett verksted eller lignende, de må være beregnet for vann. Trer inn akslingen igjen, pass på å sette på den nye pressringen over aksling før du setter på flensen mellom gir å propell. Så legger du inn nye glandpakninger til pakkboksen er nesten full. Da er det bare å skru presshylsa inn i hylsa igjen. press fett inn i hylsa og stram presshylsa. Ikke stram den mer enn at du kan tørne propellen greit for håndkraft.

Har laget en liten ilustrasjon på hvordan det ser ut inni der. Håper det kan hjelpe deg

hylse.jpg

Jeg ville nå uansett først og fremst ha løsnet låsemutteren og strammet opp glanden for å se om det tetter da. Etter bildet å dømme så er det fortsatt en del å gå på på gjengepartiet, så da burde det la seg gjøre å få den tett med eksisterende pakninger. Bare husk at den ikke skal bli helt tett, det skal dryppe noen dråper i minuttet når akslingen går rundt for at den ikke skal gå varm...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for gode svar og vil prøve det enkle først, men hvor finner jeg låsemutteren?

Og noen tips til hva jeg skal bruke for et rengjøringsmiddel?

Der sto forresten en bordbit på skrå fra en tverrligger som "dekket" ligger på og ned på hylsa. Kunne dette vært et forsøk på å holde presshylsa på plass?

Noen som vet av denne låsemutteren? De kan vel ikke har vært så smart at den er på undersiden. Finner den ikke.

Prøvde med hammer og meisel, men får ikke rikket presshylsen. Kan det være en idè å varme den opp? eller er det dumt?

Da har jeg vært ute og løsnet låsemutteren og dreid 1,5 omdreininger på presshylsa. Det kommer enda ut grease, men der er mer motstand på fettpressa nå. Satser på at det blir bra og skrur ikke mer før jeg får båten på havet igjen.

• 2 uker senere...

Hei

Båten står enda ca 15-20 MOH så det vet jeg ikke enda.

Når det regnet for noen dager siden så dryppet det vann ut ved propellen så det er nok ikke helt tett nei. Men håper det blir når jeg strammer bedre til når den kommer i sitt rette element igjen. Der skal jo komme litt vann til kjøling/smøring? så tenkte jeg gjorde resten etter sjøsetting slik at jeg ikke strammer til for mye.

• 11 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...