kringeland Startet 7.November.2004 Link til dette innlegget Startet 7.November.2004 Holder på med rydding i el anlegg på nyervervet båt. Spagetti de lux. Jeg installerer batterivender 1-2-both-off. (2 batteripakker til start og forbruk.) Tenker å koble alt elektrisk utenom varmer vhf og lensepumpe over denne. Jordledning fra batteriene går til gods på hver sin motor. Må jeg koble jord mellom pakkene i tillegg når jeg skal lade i stilling "both" under gange? Tenkte å koble vedlikeholdslader til forbrukspakken og vende til both av og til for å toppe startpakken. Det blir noen ledninger som skal samles (start 2 motorer + div til forbruk)noen forslag til koblingskinne i tillknytning til bryteren (Strøm ut fra bryter) ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Marwin Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Så at du ikke fikk svar på denne; Mulig fordi det er litt mangelfulle opplysninger? Har du 2 batteribanker? OG hvor mange startbatteri (1 eller 2)... Jeg ville ha koblet alt til felles minus og brukt vender på pluss-polene. Bare vær forsiktig med å vri på venderen mens motorene går og du har forbruk tilkoblet (spenningen kan bli meget høy og ødelegge ting og tang!) Som sagt: Litt lite info; Kan du utdype litt, så er det lettere å kommentere Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Geir V. Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Dette skjemaet brukte jeg når jeg la om el. anlegget i min båt. Enkelt og oversiktlig. Men her er det brukt skille reelle i stedet for vender. http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.