Jump to content

lamper fra biltema

bliss X

Recommended Posts

Skal bytte ut 4 lamper ombord i løpet av vinteren, og vurderer en som heter Frilight Classic. Koster 460,- pr stk i følge min svenske watski katalog, og ca kr 400 på hjertmans. Sikkert ikke noe billigere i Norge.

Biltema har en som ligner til kr 149:

Bilde

Noen som har erfaring med kvaliteten på lampene til biltema? Får man det man betaler for eller er watski prisene oppskrudde?

Jeg hadde samme problem med å velge i fjor. SKulle ha en taklampe i kabinen og på toalettet. Prisene hos Watski var vesentlig høyere enn hos Biltema. Jeg valgte å kjøpe de hos Watski fordi jeg ikke turde å stole på de på Biltema. Har stort sett bare gode erfaringer med ting som kjøpes på Biltema, men noen ting er "jalla," og jeg var redd denne lampen kunne være det.

Du ble vel ikke klokere av mitt svar så jeg er også spent på om noen har erfaringer med lampene fra Biltema.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

tjena Lasse !

INITIUM har sånne lamper. Fikk de i våres. Synes de så greie ut, spesielt prisen tatt i betraktning. Men de ser litt "shiny" ut, mens de jeg har fra SEASEA er mer "matte" og har et mer "maritimt" preg.

Jeg har ikke testa de. Skipselektrikeren streiket etter vårens eskapader, og er ikke sett siden..  :lol: Får ansette en ny.

Suzuki

No boat needed..

Jeg har ingen egen erfaring med lamper som ikke holder - dvs. at de ikke virker mer.

Jeg har registrert at på den HR 29 som familien hadde i mange år ble lampene ganske fort stygge i messingen. Tror det skyldes fukt om vinteren for samme år som de ble stygge var det litt jordslag på gardinene i kabinen. Det overrasket meg at lampene var misfarget for HR pleier å velge bra saker.

Jeg har vært en del inni detaljer på vår Nidelv 300 som er under bygging, og en av sakene er innvendig belysning. Jeg ønsket å bytte ut de lampettene som er på bildet under innerst i salongen, men Nidelv sa nei (de sa ja til mange andre endringer). De har hatt så mye dårlige erfaringer med lamper i båt - og disse har fungert. Om jeg insisterte kunne de sette inn noe annet - men da uten å ta ansvar for at det ble bra. Dermed står de litt kjedelige lampene i båten vår

Bilde

dette er de jeg villa ha fra Maritim

Bilde

Så basert på det som er beskrevet over ville jeg valgt noe som var dyrt. Også ville jeg sjekket belegget på lampa (om det er pulverlakk eller eloksering vet jeg ikke - men det må virke litt robust)

Lasse, du har jo noen lamper å velge i fra HR parts også - http://www.hr-parts.com/Shop/en-us/dept_61.html. De koster jo en del mer - men er kanskje verdt prisen?

Bilde

Jeg kjøpte to slike hos Maritim for to-tre år siden. En "billiglampe", som nå koster kr 128. Lampene er montert i akterkabinen over hver køye. Begge lampene er allerede blitt stygge i messingen.

Bilde

Jeg kjøpte samtidig to slike som er montert i kabinen foran. Litt dyrere, ser at de nå koster kr 230. Disse ser like fine ut i dag. Vet ikke om det er noen forskjell i godset eller behandlingen, men den dyreste typen har i alle fall vært mer holdbar, rent utseendemessig.  I Maritimkatalogen står det at begge lampetypene er laget i messing.

Den nederste typen er veldig praktisk. Slik den er avbildet gir den et lunt indirekte lys. Den kan imidlertid vris rundt, og skjermen kan vippes. Dermed kan den også brukes som leselampe.

Det største problemet med slike messinglamper er at de er lakkert med klarlakk (ellers så må de pusses), og denne klarlakken vil det før eller siden bli problemer med.

Det må antas at det som ellers er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet. Om lampa er "god nok" vet du ikke før om en del år.

Et annet kriterie kan være pæretype og strømforbruk. Halogenpærer sparer jo som kjent strøm sammenlignet med "vanlige pærer". Hvor lett er det forresten å skifte pæra?

De danske "Cabin" lampene (http://www.cabin.dk) går vel for å være noe av det bedre man får tak i, Frilight (http://www.batsystem.se) ser jeg på som et relativt billig alternativ til østenprodusert "no-name" greier.

Og så er det jo greit om den nye lampa dekker de gamle skruehullene.

GeirKS

Sikkert - hvis jeg bare hadde funnet dem  :cryin:

Hva med å klikke på "Products", og deretter på "Interior/exterior lamps"?  :wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sikkert - hvis jeg bare hadde funnet dem  :cryin:

Ble litt klønete formulert...

Cabin er de danske lampene som er relativt dyre, men meget fine.

""De danske "Cabin" lampene (http://www.cabin.dk) går vel for å være noe av det bedre man får tak i""

Mens Hellemarine er OK, "mellomdyre".

Ettersom du har en såpass dyr og fin båt, ville jeg ikke kjøpt noe billig østen greier...

GeirKS

Et lite sidesprang men disse har jeg sansen for, ikke verdens peneste kanskje men både godt lys med lite strømforbruk og koselys i samme lampe:

Bilde

13W lysrør og 3W glødelampe.

Biltema art.nr.: 25-198 Kr 169.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 uker senere...

Veit at de ikke har LED eller halogen pærer. Men om jeg visste åssen sokkel de hadde, kunne man kanskje etterbestille f.eks LED pærer.

Glass foran pæra ? Det har ikke mine... ( typisk Biltema ..)

Suzuki

Tok en rask kikk på denne biltema lampa, men jeg synes den ble for stor for mitt behov. Lampene jeg skal ha bør ikke være større enn de som skal skiftes ut. La merke til at det var en veldig stor pære som satt i denne lampa ifh hva jeg er vant med. Tok ikke ut pæra, så jeg vet ikke hva slags sokkel det er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...