Jump to content

Montere tenning/fordeler og justere VP 5,0 GI

Jori

Recommended Posts

Hei igjen,

noen som kjenner til prosedyren her?

Jeg vet at markeringen på svinghjulet skal stå i en viss posisjon og da skal fordeleren stå mot sylinder 1 på fordelerlokket, har man truffet riktig med montereingen.

Men er markeringen den hele streken som går på sving/balansehjulet, eller er det ved 0 punkt på tenning?

Noen som så etter det kjenner prosedyren for å "kortslutte" så man kan justere med vanlig stroboskop?

Jeg må få meg en manual snart tror jeg gitt. Motor en 5,0 GWPTR 99 modell.

Takker

Jori

Nå kjenner ikke jeg akkurat din motor, men vanligvis så er det et merke på svinghjulet, på kåpen over så er det som regel flere merker, disse viser tenningen i grader.

Du må koble til et stoboskop og så justere på fordeleren til du får den tenningen som står i manualen.

F.eks. 4* BTDC (Before Top Dead Center)

Stoboskopet skal kobles til + og - og den siste klemmen rundt en pluggledning.

Skal sjekke om jeg har manual på din motor.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Jeg vet at markeringen på svinghjulet skal stå i en viss posisjon og da skal fordeleren stå mot sylinder 1 på fordelerlokket, har man truffet riktig med montereingen.

Men er markeringen den hele streken som går på sving/balansehjulet, eller er det ved 0 punkt på tenning?

Nullpunktet er det som kalles TDC (top dead center), og det er når merket på balansehjulet står der det skal og stempel #1 er på topp, samt at begge ventilene til stempel #1 er lukket.

Det er vanlig praksis at man da så godt som mulig peker rotoren mot plugg #1, dette kun fordi det ser bedre ut når pluggledninger kommer på, og litt av gammel vane, i utgangspunktet kan rotoren i fordeleren peke i hvilken retning som helst, men, poenget er at rotoren skal peke på den pluggledningen som går til sylinder #1, da denne skal tenne på dette punktet, (egentlig litt før, det er her fortenningen kommer inn).

Kort fortalt må motoren stå på TDC, og rotoren skal da føre strøm til pluggledningen som går til sylinder #1, du kan rotere fordelerhuset for å treffe #1, men må selvfølgelig ikke rotere motoren vekk fra tenningsmerket.

Noen som så etter det kjenner prosedyren for å "kortslutte" så man kan justere med vanlig stroboskop?

Jeg tipper på at du har EFI ettersom det er en GI motor, og da tipper jeg videre på at du har Delco EST fordeler.

Turtallet skal da være 1000rpm når tenningen justeres.

Foran på motoren er det en 10 veis DLC (plugg for scantool), i utgangspunktet er det beste å benytte et diagnoseverktøy men du kan også kortslutte pluggen på de to nederst til venstre, ledningene til disse to skal være hvit/sort og sort.

Dersom du ikke har EFI så skal det være en plugg på fordeleren som kortsluttes med en VP adapter med delenummer #885163-6, alle forhandlere har en slik liggende du kan låne!

Motoren skal så justeres slik at tenningsmerket stemmer, fortenningen justeres automatisk når fordeleren tas ut av "base mode" igjen (adapter eller kortslutting fjernes).

Pass på at du kortslutter de riktige ledningen i DLC'en, ellers kan det ende dårlig.

Når fordeleren er tatt ut av "base mode" sjekker du tenningen. På 1600rpm bør det ligge på 19 grader +- 1 grad.

Redigert av adeneo (see edit history)

adeneo, som vanlig hjelper du meg igjen. Takk, takk.

Noen praktiske spørsmål til. På balanseskiven ser jeg egentlig kun en strek markering, den går over hele siden til skiven, den som da er TDC?

De mindre gradestrekene har jeg ikke klart og funnet, kan hende de er dårlig synlige under ny maling! Markeingsskåret på motoren er bare ett hakk i registekjedetdekselet, så skjønner at det er stedet for å måle gradene. Det ser ut som om rotoren nå peker på sylinder 2, men står i riktig posisjon. Kan jeg da bare flytte alle pluggledningene ett hakk, slik at 1 treffer så noelunde på rotor og deretter finjustere rotor så presist det lar seg gjøre?

Jeg fordelte ledningene etter den gamle fordeleren som var vanlig tenning. Tydelig at de er litt forskøvet i forhold til hverandre

Ellers riktig adeneo, det er Delco Est fordeler og EFI motor.

Jeg vet hvilken plugg du mener som 10 veis DLC, den sitter opp mot ene eksosmanifolden. "Kortslutning" vil det si en jumper mellom de to ledningene? Skal så kontakten på plass før motoren startes? Eller skal den da startes uten kontakten på plass igjen?

1000rpm er det ved nullpunkt og base mode? også som kontroll 19 +-1 grad ved 1600 rpm i normal stand?

Har jeg da oppfattet tingene riktig?

Noen praktiske spørsmål til. På balanseskiven ser jeg egentlig kun en strek markering, den går over hele siden til skiven, den som da er TDC?

De mindre gradestrekene har jeg ikke klart og funnet, kan hende de er dårlig synlige under ny maling! Markeingsskåret på motoren er bare ett hakk i registekjedetdekselet, så skjønner at det er stedet for å måle gradene. Det ser ut som om rotoren nå peker på sylinder 2, men står i riktig posisjon. Kan jeg da bare flytte alle pluggledningene ett hakk, slik at 1 treffer så noelunde på rotor og deretter finjustere rotor så presist det lar seg gjøre?

Ja, på disse er det vanligvis stemplet inn en strek på hele kanten av hjulet, så det er nok tenningsmerket, når det merket står riktig i forhold til merker som skal stå på dekselet til registeret så er motoren på TDC.

Det kan variere litt på registerdekselet, men det skal være en skala der med "0" for TDC og antall grader før/etter TDC, på noen er det bare en klistrelapp, mens på de fleste er det en dings som står ut med flere hakk i, og det kan også være bare et enkelt hakk, som da sannsynligvis er TDC.

Det enkleste for å være sikker er å ta ut pluggen til sylinder #1 og stikke noe inn i hullet (noe som ikke forsvinner inn i motoren helst), en skrutrekker pleier å duge, men pass litt på så den ikke låser seg på noe som helst vis.

Når du så vrir motoren vil det være et punkt hvor stempelet er på topp og skrutrekkeren er maks ute før den igjen begynner å forsvinne inn i hullet ettersom stempelet går nedover igjen.

Stempelet i sylinder #1 skal være på topp når merkene stemmer overens, og også på topp når merkene er 180 grader i fra hverandre.

Stempelet er da selvfølgelig på topp to ganger, og bare den ene gangen er tenningspunktet (TDC), og da vil begge ventilene være lukket. Nå er det vanligvis ikke nødvendig å ta av ventildeksler for sjekke dette, men se om ikke du er rimelig i nærheten av merkene når stempelet er på topp, så stemmer det sannsynligvis. Prøv å få tenningsmerkene til å stemme så nøyaktig som mulig, innenfor et par millimeter bør duge for å sette fordeleren slik at motoren starter (V8 starter som regel kun med fire plugger og tenning som er laaaangt utenfor det riktige, så det er normalt ikke noe problem).

Jeg fordelte ledningene etter den gamle fordeleren som var vanlig tenning. Tydelig at de er litt forskøvet i forhold til hverandre

Ikke noe problem, du kan sette ledningene hvor du vil, eehh, det må selvfølgelig stemme da. Når motoren er på TDC så skal plugg #1 tenne, slik at rotoren må peke til den ledningen som går dit, deretter settes de andre pluggledningene i tenningsrekkefølgen, som er hvis jeg ikke husker veldig feil, noe jeg sjeldent gjør crazy.gif 1-8-4-3-6-5-7-2.

Ettersom rotoren går med klokka så settes neste pluggledning fra fordeleren, altså den som kommer i klokka's retning etter #1, til plugg #8 osv.

Du kan vri på fordelerhuset slik at rotoren treffer akkurat på #1 når motoren er på tenningsmerket (TDC), de andre sylindrene trenger du ikke tenke på, så lenge #1 er riktig så stemmer de andre, forutsatt at de tenner i riktig rekkefølge, derfor tenningsrekkefølgen.

Jeg vet hvilken plugg du mener som 10 veis DLC, den sitter opp mot ene eksosmanifolden. "Kortslutning" vil det si en jumper mellom de to ledningene? Skal så kontakten på plass før motoren startes? Eller skal den da startes uten kontakten på plass igjen?

1000rpm er det ved nullpunkt og base mode? også som kontroll 19 +-1 grad ved 1600 rpm i normal stand?

Ja, 1000rpm er det turtallet som oppgis av VP for å justere tenning når fordeleren er satt i "base mode".

Jeg innbiller meg at noen av disse motorene skulle settes til 1 grad fortenning i "base mode", men jeg ville nok satt den til null grader først, deretter koblet den ut av "base mode" og sjekket fortenningen da, dersom den er en del mindre enn 19 grader så ville jeg nok justert den litt mer frem i "base mode".

Jeg ville nok kortsluttet DLC'en før start, men tror ikke det har noen betydning om du gjør det mens motoren går heller, ettersom diagnoseverktøyet til disse motorene har en knapp man trykker på for å sette "base mode", og den knappen gjør akkurat det samme, kortslutter de to terminalene på pluggen, og den knappen kan man forøvrig fint bruke mens motoren går.

Det virker som du har oppfattet riktig ja, det høres fort mer komplisert ut enn det egentlig er, så litt fort oppsummert så blir det noe sånt:

Sett motoren på tenningsmerket, eventuelt sjekk at stempel #1 er på topp.

Sett i fordeleren i motoren slik at rotoren peker mot plugg #1 (for syns skyld), fordeleren vrir seg litt når den treffer kammen slik at du må begynne litt, oi, husker ikke helt, men det må da bli 1/4 runde mot klokka eller noe sånt, i grunn ikke veldig viktig dette.

Pass på at fordeleren treffer oljepumpen riktig. Kan ofte være verre den der, og det kan hende akselen på pumpen må vris litt på.

Stram til fordeleren slik at du må bruke litt makt for å vri den slik at den ikke flytter seg under justering.

Se på innersiden av fordelerlokket, vri fordelerhuset slik at rotoren treffer en av punktene på undersiden av lokket best mulig, det punktet i lokket som treffes er der hvor pluggledningen til sylinder #1 skal på.

De andre ledningene kommer så i tur i orden i klokkeretningen, og ender opp på pluggene til sylinderene i tenningsrekkefølgen, altså setter du på ledningen som kommer i tur etter klokkens retning på fordeleren, og denne ledningen skal til sylinder #8.

Nå hadde jeg prøvd om motoren startet først før jeg gjorde noe mer, eventuelt justert fordeleren litt på feelingen til motoren startet og gikk greit.

Stopp motoren, kortslutte kontakten, nå ser jeg at jeg har skrevet de to nederst til venstre, men på din plugg SKAL det være de to nederst til høyre dersom en tenker seg at klipset/haken er på toppen av kontakten, som det vanligvis er, og ledningene som går til de to terminalene skal være hvit/sort og helt sort, og de skal kobles sammen med en ledning e.l.

B og C kobles sammen !!

vpplugg.gif

Start motoren og juster opp tomgangen, eller bare bruk gassen og dra den opp til 1000rpm og justert den til null grader.

Stoppet motoren og tatt vekk ledningen / kortslutningen i DLC'en, satt den på 1600rpm og sjekket fortenningen.

Det verste som kan skje er vel i grunn at tenningsrekkefølgen blir feil, eller at tenningen er 180 grader feil dersom du setter noe feil, så dette burde gå greit..

Suverent adeneo,

da har jeg fått tak i dette med. Skal starte den på land nå til helgen, så vet jeg at den går hvertfall når jeg får den på vann. Jeg skal vente med finjusteringen til da, men plukker frem tråden og forteller hvordan det gikk.

Forøvrig på den nye motoren med plastdeksel til registerkjedet er det bare ett hakk i, mens det gamle metalldekslet som var ødelagt satt det en indikator med flere hakk i ja. Regner med at tenningsmerkene kommer lettere frem på balansehjulet når man bruker stroboskop, hvertfall det jeg har erfart tidligere så.

Takk igjen

Jori

Dersom du har byttet til plastdeksel med kun ett hakk så står det vanligvis et klistremerke på svingningsdemperen med skalaen på, det klistremerket kan du sikkert få kjøpt hos VP og sette på, bare å sette nullen på klistremerket der hvor streken er, forutsatt at diameteren på hjulet er like stor, noe jeg tror den er, i hvert fall veldig i nærheten.

Da startet jeg motoren idag.

Kun noen få drag på starteren og den drog igang. Siden jeg står på land lot jeg den ikke gå lenge, men den gikk pent og ryddig på tomgang, så truffet ganske godt med 0-punktet tydelig.

Nå blir det bare å vente noen uker til Mjøsa får fylt seg mer opp, blir tragisk sen sjøsetting i år.

Takk for alle småhint underveis Adeneo.

• 2 måneder senere...

Adeneo ett tilleggsspørsmål;

Siden det har vært flom og greier i Mjøsa fikk jeg ikke båten på vann før i dag.

Nå har jeg justert tenning og båten går bra virker det som. Kortsluttet og stilte den på 0 eller TDC på 1000rpm, men på 1600rpm i vanlig modus viser den da 8-9 grader ikke 19 som du nevnte. Kan det være at 9 grader er det riktige? Virker som motor ter seg topp nå.

Ellers skal du ha takk for god veiledning når det gjelder innsugsmanifold og slike ting, ikke en olje lekkasje, så dette ble virkelig bra, alltid spennende etter store ombygginger om det er tett når man kommer vannet. Kjørte i 3 timer i dag, variert men mye rolig kjøring, og dette har blitt ett flott resultat.

Takk fra Jori

Tja, det viktigste er at båten går slik den skal, og du merker som regel om du har alvorlig feiltenning, men det er vanligvis 19 grader ved 1600rpm som er det som er oppgitt for å teste at den elektroniske fortenningen fungerer som den skal.

Dette med tenning kan faktisk variere ganske mye, ting som bensin, slitasje, type plugger og en hel masse annet kan gjøre at motoren går best på en lavere fortenning enn det som er oppgitt av VP, faktisk så går ofte GM V motorene best på en litt lavere fortenning enn det som er oppgitt av VP etter min erfaring.

Har faktisk vært borti flere ganger at Delco fordelere ikke gir nok fortenning i forhold til hva som er oppgitt i manualen når de er justert til null i base mode, på noen fungerer det finfint, mens på andre så må det settes mer fortenning for at motoren skal gå skikkelig, og med skikkelig mener jeg optimalt, på en V8'ere kan man ta av alle fire pluggledningene på ene siden av motoren og de går som regel fremdeles, så det er ikke alltid at feiltenning som ikke fører til ulyder og problemer oppdages, men i lengden så kan de lage problemer med sotede plugger, lokal varmgang og det som verre er, så det er greit å bruke litt tid på å få det så riktig så mulig, da unngår man problemer senere.

Som sagt er 19 grader villedende fra VP, og det riktige er det som fungerer best, og i utgangspunktet er absolutt riktigste 0 grader i base mode, de andre tallene er kun for å sjekke at fortenningen fungerer, og som du ser av skjemaet nedenfor som kommer fra en annen manual jeg har som omhandler kun VP tenning og elektrisk, så varierer dette en god del for forskjellige typer bensin, så jeg ville ikke stresset for mye dersom båten går fint, og alt virker bra, i dette skjemaet er også fortenningen oppgitt lavere enn i service manualen for din motor.

Skjema for Delco EST fortenning på GM V8:

vptenning.gif

Takk Adeneo, da slår jeg meg til ro så lenge, så får jeg heller følge litt med.

Som sagt temp var jevn bra, oljetrykket var jevnt (etterhvert) gikk en time før det stabiliserte seg som det burde, motor svever på 600rpm på tomgang og orket ca, 4600rpm (skyldes jo propeller) på maks, ikke antydning til lugging eller ujevnhet i det hele tatt. Kan jo skru ut en plugg av og til å følge med på de. Det ante meg at jeg burde la base mode være styrende, og det andre var sjekk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...