Jump to content

Riks-tv, erfaringer og anbefalninger av utstyr

tom-ass

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg TV i båten, da med riks-tv. Regner med det er mange her på BP som har erfaring med dette.

Jeg ser for meg en 22-26 tommers TV (flatskjerm), 12 volt, bordstativ med innebygget mottager. Også må jeg ha antenne.

Noen som kan annbefale noen produkter? Utstyret skal være i en Nidelv 26, og ikke være fast montert. (derfor bordstativ).

Bygdetulling med båtførerbevis!

Du finner kanskje noen tips i denne tråden. Jeg har en 19" LED fra Finlux med innebygget DVD-spiller, USB-avspilling, og Riks-TV dekoder (mottar NRK gratis uten CAM). Denne modellen har blitt solgt de siste månedene for under 1.500,- kroner, bl.a. hos Coop og Smart Club. Jeg er veldig fornøyd med denne, spesielt med tanke på prisen.

Den finnes også i en 22" versjon som har vært solgt for under kr. 2.000,-. Jeg har ikke sett noen TV større enn 22" som går på 12v, men det er godt mulig at det finnes.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg har en Sovos flatskjerm med innebygd DVD og lomme for riks tv kortet !

Denne har ikke vært i bruk i vinter, og da mistet jeg alle kanaler unntatt NRK.

Ringte Riks tv, og la fram problemet, og det var i utgangspunktet ikke bare

Lett, da denne tv'en ikke er godkjent for riks tv. Jeg sa at de bare kunne åpne dem igjen, så får vi se hva som skjer, og

Et par timer etterpå var alle kanalene på plass!

Var ikke så vanskelig allikevel :-)

Stikk på Coop OBS og kjøpt Finlux 24 LED. Den har innebygd rikstv,Full HD, USB inngang, 12 volt, DVD. Har den å båten nå og er knallfornøyd. Kjøp et veggfeste fra BT + en antenne fra Maritim og kanskje et abonnement fra RiksTV. Billig var tv`n også. :thumbsup:

Denne, men den kostet 1899,- på Coop.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Bå vet jeg ikke hva du mener med "reise-TV antenne", men du trenger en antenne for UHF-båndet (kanal 21-69), og da er det greit med en rundtmottakende antenne slik at du slipper å rette antennen inn mot senderen. Da vil jeg anbefale den største Glomex "UFO" antennen. Du får den fra bla. Maritim.

9551-10.jpg

Lars H.

PS.! Hvordan kunne du vite Polarn at jeg akkurat holdt på med et innlegg om den antennen du nevner?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enkel matte. Strømforbruk på 19W med 12V spenning betyr strømforbruk på 1.58A (avrundes til 1.6 Amp). Strøm (A) = Effekt (Watt) / Spenning (V). Og dersom en strømkrets har et forbruk på 1 A, og står på i en time (h for hour), er forbrukt energi 1 Ah.

Et standard forbruksbatteri på 100Ah kan lades ned til ca 50Ah. Et lite kjøleskap ligger i området 45-50W når det går, eller ca 4.2 Amp. Men normalt går disse bare 25-33% av tiden, så sett over tid ligger effektivt forbruk på 1.05-1.4 Amp per time (eller Ah).

Ved worst-case har du følgende oppsett.

TV: 1.6Ah

Boks: 1.4Ah

Til sammen: 3Ah.

50Ah tilgjengelige kapasitet (50% av et 100Ah batteri) tilsvarer 16 timer.

Men som kommentar må jeg si at 19W var vedlig lavt. Har sett på to andre og de har 35W og 40W med 12V. Bruker du 35W som utgangspunkt får du et strømforbruk på ca 3 Amp, og tabellen blir da slik.

TV: 3.0Ah

Boks: 1.4Ah

Til sammen: 4.4Ah eller ca 11 1/2 times tv-titting når fryseboks er aktiv i tillegg.

Enkelt ?

Edit:

Jeg gjorde en dobbelsjekk. Finlux leverer såkalt grønne tv-er på 19 og 22 tommer, og med forbruk på 17W (eller 22W med DVD aktiv). Det var nytt for meg, og da får du 16+ timer TV titting. Burde holde i helgen ?

Redigert av hermansen (see edit history)

Det jeg tenkte med "reise-TV antenne" var noe som kunne tas bort og stues vekk når TV'n ikke er i bruk. Ingen fast innstallasjon altså.

Husker som guttunge at jeg hadde TV på gutterommet, med 2 pisker i V-form. Etterhvert fikk jeg også en antenne som lignet på en mini-parabol, som sto i vindusposten.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Dette må jo være en ok pris. Finlux 19"

Det er nok en fin pris på denne, for denne modellen er med USB-opptak. Kan du klare deg med kun USB-avspilling, kan du kjøpe den som jeg (og Arild81) har kjøpt til under 1.500,-. De er helt like ellers.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...