Jump to content

Hvor kan drivstoff retur til tank settes?


Knut Baltic

Recommended Posts

Er dette en nyinnstallasjon av motor?

Du bør sjekke i manualen om det er meningen og føre dieselreturen tilbake til tank eller om det skal være slik det er koblet nå.

Hvis dieseltanken står lavere enn motoren risikerer du vel og få luft inn i filteret via returslangen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

På min motor har jeg retur fra dyse 4 tilbake på toppen av CAV filteret. På dyse 1 sitter et ekstra dieselrør/blindrør som er sammenklemt og loddet på tuppen (se på venstre side i bildet). Kan jeg bare kappe dette åpent og føre denne i retur til dieseltanken?

 

Ja, det vil jeg tro! :yesnod: Antagelig er det en restriksjon for automatisk utlufting/blødning fra CAV filteret som skal tilbake til tanken sammen med retur i fra dysene.

 

Slik det er koblet nå så vil automatisk utluftning fra CAV filteret ikke fungere. Du vil dessuten tilføre filteret lekkoljen fra dysene, hvilket ikke er hensikten!

 

Du har sikkert en lekkoljeretur fra HP-pumpen og for overskuddsolje fra br.olje fødesystemet som også skal gå i retur til tanken ??

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Retur fra både dyser og pumpe går tilbake til filteret og ingen retur til tanken. Jeg har som du sikkert skjønner problemer med å lufte særlig etter at systemet har vært tømt.

Det er ikke nyinstallasjon og anlegget er fra 1982 så det har jo fungert, men jeg kunne godt tenke meg en enklere luftehverdag. I tillegg sier mange at diesel bør tilbake til tanken slik at varm diesel får blandet seg med kald før den igjen sendes inn i pumpa. Går jo ut ifra at matepumpe leverer nok trykk. Jeg må imidlertid sjekke om tanken er lavere enn dysene. Det tror jeg den er så spørsmålet da er om det betyr at jeg ikke kan føre retur fra dyse nr.1 tilbake til tank.

 

Hva mener du Mateco med restriksjon for automatisk utlufting fra CAV filteret? Skulle returen vært tatt ved eller på filteret isteden?

Link to post

............

Jeg må imidlertid sjekke om tanken er lavere enn dysene. Det tror jeg den er så spørsmålet da er om det betyr at jeg ikke kan føre retur fra dyse nr.1 tilbake til tank.

 

Hva mener du Mateco med restriksjon for automatisk utlufting fra CAV filteret? Skulle returen vært tatt ved eller på filteret isteden?

 

Har her laget en forenklet skisse av et typiskt brennoljesystem:

 

brosyst.gif

 

Alle "returene" samles og føres tilbake til TOPPEN av tanken. Her skal det ikke være noen avstegningsventil! Nivået, eller plassering av tanken, i forhold til dysene har ingen betydning så lenge retur-stussen på toppen av tanken ikke stikker under væskeoverflaten !

 

Når det gjelder automatisk utlufting av CAV-filteret så har enkelte filterhus en ørliten restriksjon på toppen av filteret slik at evt. luft kan evakuere tilbake til tanken. Så lenge motoren er i drift så vil der alltid bløde litt diesel ut gjennom denne restriksjonen.

 

Håper dette hjalp litt !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

cav_fuel_system_with_lift_pump.jpg

 

Vedlagte skisse viser hvordan mitt system er lagt opp, med unntak av røret som går til tank. Slik du beskriver blødingen så betyr det i praksis at dieselen hos meg blir tvunget gjennom denne ventilen feil vei og inn i filteret istedet for ut, og at luften blir fanget inne i systemet? Det er jo også mulig at jeg ikke har noen restriksjon kanskje?

 

Super hjelp Mateco!

Link to post

Det ser ut for at overløpsventilen, som slipper overskuddsoljen tilbake til tanken, også ligger i filterhuset ditt.

 

Ser også at der er en egen lufte-skrue øverst på filterhuset, så det kan godt være at filteret ikke er "selvutluftende" slik jeg har nevnt tidligere.

 

Her er det jo bare å følge tegningen din og koble deg til toppen av dieseltanken! :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ser i dokumentasjonen til motoren at de kaller det en "constant bleeding pipe assembly". Lurer litt på om det kan/skal være en åpning i røret likevel? At de er blitt tettet da jeg lakket motoren eller er fullt av dritt? For jeg har ikke sett at det drypper noe derfra..

Link to post

Måtte ned i båten og sjekke i dag tidlig og den er helt tett. Da blir det et prøveprosjekt å åpne denne til tank og se om det blir en forbedring. Spørsmålet er da hvorfor er dette gjort slik for denne motoren når CAV selv anbefaler at denne skal blø tilbake til tank?

Link to post
Svart (redigert)

Etter ytterligere konsultasjon med serviceverksted for motoren i UK, er det bekreftet at dette blindrøret skal være åpent og føres tilbake til tank.

 

Frem med baufil og kutte av tuppen, og så ned i båten og koble til returslange. Start uten problem! Lurer på hvordan dette har overlevd motorens snart 30-årige historie.. :cheers_wine: Takk for hjelpen her på BP!

Redigert av kaglenna (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...