ovelaur Startet 9.Mai.2011 Del på Facebook Startet 9.Mai.2011 Hei Seilbåter kan ha foldepropell for å unngå at propell surrer rundt hele giret under seilas for seil. Dette for å unngå at gir mister smøring/kjøling etter hva jeg forstår. Eller man kan mekanisk låse i gir for å holde propell i ro (streker på farten...). Dette spørsmålet dukker jo også opp ved sleping av andre båter, eksempelvis etter motorhavari. Men hvilke typer gir og propellhylser er dette uten betydning. Jeg har ZF 63 gir, som jeg mener har plaskesmøring. Hylsen er vannkjølt slik at sjøvann fra motor gir vanngjennomstrømming i lager bakerst i akselgjennomføringen. Pakkboksen er ett eller annet talgstoff. Vil det være skadelig for meg å gå med en motor og la den andre surre med når jeg ønsker å holde en fart på 6-8 knop? Dette er fin fart for nydelige dager, og man gir en riktigere belastning på den motor som er i bruk vil jeg tro. Altså for å unngå nedsoting av to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Som du sier er det flere ting å ta hensyn til. Gear og evt hylse, smøring og temperatur. Noen gear har spesifisert i manualen om du kan la akslingen snurre fritt rundt eller du må ta forholdsregler. Gearene i gamlebåten (Borg Warner Velvet Drive) sier manualen kan svive rundt. Andre gear jeg har vært borti sier f.eks max antall timer eller max antall grader på gearet før motoren skal startes. Oljen brukes ikke bare til smøring men også til å lede bort varme. Har ikke så mye erfaring med om vannsmøring av hylse kan være et problem. Kan være at en frikoblet aksling roterer såpass sakte at det ikke blir noe varme snakke om. Kan evt. løses ved å ha et Y-ledd på sjøvannet fra hver motor til hver av hylsene? På den annen side finnes den en risiko for at du fyller den stillestående motoren med sjøvann med et slikt opplegg. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Kalle74 Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Hvis du er i tvil så sett den andre motoren i gir, da roterer den ikke. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Biscaya Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Det hjelper ikke i noe som helst på et hydraulisk gear. Gearvelgeren er i virkeligheten bare en hydraulikkventil. Du må ha motoren i gang for å drive hydraulikkpumpa som holder clutchene sammen Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Skipper Worse Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Å sette i gir hjelper bare med mekaniske gir. For hydrauliske må akslingen "surres". En metode er å strekke en lastestropp noen ganger rundt akslingen og feste den rundt et motorfeste. Da vil akslingen gå seg fast i stroppen når båten settes i gang. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ovelaur Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 I ZF manualen står det følgende: Dersom båten slepes eller er ankret opp, kan propellen rotere med vannstrømmen. Det innebærer ingen risiko for giret. På en båt med to motorer kan propellen til den motoren, som ikke er i bruk, gå fritt på tomgang. Når motoren er slått av, er det uvesentlig hvilken posisjon girvelgerarmen står i. Men den norske representanten gir i tillegg følgende begrensning/anbefaling: Det som er viktig å vite er att man har kontroll på temperaturen på giret under sleping. Hvis ikke motor er i gang vil ikke oljen få kjøling da sjøvannspumpe ikke sender vann gjennom oljekjøler for giret. Temp bør ikke overstige 70 grader, og max slepetid er 2 timer. Så det kan være greit å "bytte" motor hver time ved lange strekk der man ønsker å gå med såkalt skrogfart på en motor i en to-motors installasjon. Når det gjelder kjøling på hylselager så vil jeg også tro at den ikke "trenger" kjøling når aksel ikke går rundt med særlig omdreining. Også her vil eksempelvis bytte av motor hver time være forebyggende. Jeg skal prøve å få ett svar på maks turtall uten kjøling av hylseprodusent (sikkert optimistisk, men...). Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Å sette i gir hjelper bare med mekaniske gir. For hydrauliske må akslingen "surres". En metode er å strekke en lastestropp noen ganger rundt akslingen og feste den rundt et motorfeste. Da vil akslingen gå seg fast i stroppen når båten settes i gang. Det har jeg tenkt på. Men da må late meg helt ned i kjelleren for å ta av stroppen før manøvrering i trange havner osv. Det er nemlig ansett som tilnermet umulig med en propell ute på ene siden og en padleåre til ror ett godt stykke bak den... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) Vissa typer av hylselagringar får smörjning och kylning genom en avtappning från sjövattenkylsystemet. Då finns ju viss risk om en motor står stilla. Det går ju emellertid att göra en överkoppling så att varje hylselagring får smörjvatten från båda motorerna. Vissa hylselagringar är förberedda med en extra vatteningång för detta ändamål. För den som vill planera för mer systematisk 'singel engine operation' så kan det kanske vara klokt att se till att denna vatten överkoppling är i funktion. Redigert 11.Mai.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Jeg har anvendt metoden med å gå for en motor i sakte fart gjennom mange år, og har bare positive erfaringer. Mindre støy og lavere forbruk (30% besparelse med 41B motorer). Jeg tok opp problemstillingen med Volvo da jeg byttet til hydrauliske HS1 gear på min forrige båt. De sa at det eneste problemet måtte være ved slep av båt med hydraulisk gir, hvor slepefarten lå på maksfart eller over dette. Da kunne en risikere varmgang etter hvert. En kan tenke seg at redningsskøyta en travel dag sleper en seilbåt som vel har en 6-8kn som maxfart. For å bli ferdig med skiftet eller for å bistå neste i køen gir de på litt slik at propellhastigheten på seilbåten overstiger det gearkassa er beregnet på. For en planende båt som normalt har en maksfart på 25-30 kn er det ikke noen fare for varmgang når propellen henger med i 5-6 kn. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MajorAndy Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Hvordan er det med drev? Fx DPH-drev? Jeg forsøgte mig kortvarigt med at gå med den ene motor i neutral for nylig og kunne registrere markant reduktion i brændstof-forbruget. Men ulempen var, at når jeg gik med BB motor i neutral (og altså kun gik frem med SB motor) så reagerede båden ikke på kursændringer fra autopiloten. Virker som om hydraulikken i autopiloten på en eller anden måde er koblet til BB motor?? Andy Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Har gått med en motor i flere år. Kun 6-7 knop. Det er jo en fin fart når en nyter sjølivet.Veklslet på motorene jevnlig. På 63 gearboks er det ikke noe problem. Tok dette opp med Volvo og de viste til at det var ikke noe problem så lenge farten var lav. Heller ikke merket noen problemstilling vedr den vannsmurte hylsen.Sjekket nøye vedr varmgang til å begynne med, men det viste seg at det var ikke noe varmgang i denne farten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.