Henrix Startet 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2011 Jeg får ikke opp AIS signalet til plottere? Jeg har montert en VHF med AIS type Høcom RO4800 og en Garmin 720 plotter. Jeg tror jeg har kobblet riktig. Jeg får opp gps koordinatene fra plotteren i displayet på vhf`en, så noe fungerer. Er det noen som har noen tips til hva jeg må sjekke/stille inn for å få ais signalet opp i plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 Husk at AIS sender NMEA ut med hastighet 38400 og at plotterporten dermed må være stilt på samme hastighet. Bruker du samme port for å sende posisjonsdata fra plotter til VHF så har du et problem da VHF vanligvis vil ha data med hastighet 4800. Det er ikke mulig å sette opp en port til å sende med en hastighet og motta med en annen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Du trenger en multiplexer, som du sender signalet inn på, og som fordeler det ut i forskellige hastigheter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
GeirT Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 (redigert) Du trenger ikke multiplexer.... Det er 2 NMEA 0183 porter på Garmin 720. Du kan kople port 1 til VHF'en og port 2 til AIS'en. Bildet under står i installasjons manualen's side 4 og viser hvilke ledere (farger) som har hva. Så må du gå inn i menyen å sette hvilket format de to portene skal ha. I owners manual - side 92 - finner du hvordan. Det viktige er at port 1 settes til NMEA std og port to til NMEA High Speed. Lykke til. Geir Redigert 11.Mai.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Henrix Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 Takk for svar. Skal sjekke koblingene og innstillingene når jeg er i båten nestegang. Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Heisan Var inne her i sommer, har Garmin 720 og Høcom RO4800 Ble veldig lykkelig når jeg leste tipsene her, gjorde som bruksanvisningen over viser, men fikk ikke ais signalene til plotteren da heller. men jeg får også opp gps koordinatene fra plotteren i displayet på vhf`en, så noe fungerer også her. Men tanken har slått meg, har jeg brukt feil kabel?? jeg kjøpte et par meter med "hengerkabel" ja den kabelen som styrer strøm til lys på tilhengere. tenkte den var grei å bruke siden den har nok ledninger:-) Kan ikke noe ang strøm så her er jeg helt "grønn" så visst noen kan tipse meg ang type kabel mellom plotter og VHF kan jeg muligens få signalene fram. ser etter søk på nett at det kan være en ide' å bruke en god nettverkskabel? Gammel tråd dette, men håper noen har et tips. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) Nettverkskabel er plenty god nok. Du får ikke AIS signaler frem til plotteren altså ? Sjekk at du har koplet til riktig sted på AIS'en og at den er koplet til riktig sted på plotteren. Det er to ledere (ledninger) og de må være riktig i begge ender. Prøv å bytte om i ene enden. Sjekk også at plotteren er satt opp til å motta AIS signal. Se teksten under bildet i forklaringen ovenfor. Geir Redigert 13.Februar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
kurthelg Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Jeg har koblet etter "boka" men som jeg nevnte så tror jeg mitt problem er det at jeg har brukt for kraftige ledninger, har ikke fått testet ut med nettverkkabel, får heller ikke gjort før jeg kommer meg hjem fra havet igjen:-) Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Söderberg Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hej se her: http://www.ctvservice.se/vmchk/AIS/AIS-mottagare/Radio-Ocean-RO-4800-VHF-med-inbyggd-AIS.html Anders Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Takk skal dere ha, får teste ut når jeg kommer hjem igjen, poster resultatet:-) Kurt Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Frisker opp emnet. Hvordan ser dere at AIS mottager virker på 720s når det ikke er noen sendere på i nærheten? Holder på å koble opp, men vet ikke om den virker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.