Jump to content

Kjøpt Skarpnes 30

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg ligger i en krangel med min far ang. at jeg har kjøpt meg en Skarpnes 30 fot ano 1981 mod. Jeg har betalt 325000 kroner for denne. Båten er bra og den er påkostet mye de senere år, samt at den er meget velholdt. Det er også meget godt utstyrt. Har jeg betalt for mye for denne Båten? Samt at jeg fikk med ei jolle med en ny påhengsmotor som jeg mener er på ca 8 - 9 hk.

I 30 foteren sitter det en ford/saab motor på 80 hk som har gått 400 timer etter overhaling i 2004. Det følger også aluminiums skjelettet til presenings overtrekk for vinterlagring samt preseningen. Det følger også med en god del annet som støttebukkene for lagring på land.

Håper på mange svar så jeg har en god del og gå ut i fra.

Redigert av Leon Latex (see edit history)

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Hei og gratulerer med ny båt! Kjøpte i fjor samme båt, 83 modell, i vår båt har de lirket ned en gammel 50 motor fra Volvo, denne er på 135 hk, men den er forholdsvis tung, men med normal last i båten marsjer den fint i 11-12 knop. Pris på båt som begynner å bli noen år gammel er jo veldig som å stikke fingern i lufta, det varierer veldig på vedlikehold og utstyr og tilstand på dette. Kan fortelle at jeg betalte nøyaktig samme pris som deg, kikket på flere til omtrent samme pris og kjøpte den jeg syns ga mest for pengene. Håper du har sikret deg et godt eksemplar, det er det som er viktigst! Etter min mening så bør i allefall båten være over gjennomsnittet bra stand og utstyrt til den prisen, men vil ikke spekulere i det. Håper bare du blir fornøyd med båten din!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hei, Leon Latex. og velkommen til forumet !

Det er nok umulig å utrope en seirende i denne krangelen :smiley: for jeg tørr å påstå at prisen på en slik legendarisk skute er 100% eksemplaravhengig !

Om båten er utstyrt med alt man behøver av utstyr, så er nok prisen ok. Av nødvendig ekstrautstyr ville jeg ha satt opp dieselvarmer, ankervinsj og baugpropell som vil være med på å gi deg god pris tilbake den dagen du eventuelt skal selge båten. Jeg har inntrykk av at Skarpnes 30-eiere ofte beholder båten sin i mange år !

Gratulerer med et godt valg av båt og lykke til !

I stedet for å krangle med din far bør du heller nyte båten da du er fornøyd selv. Motoren er vel bombesikker angående driftsikkerhet & gangtimer, så med godt stell så holder den leeenge.

Skarpnesen er forøvrig en romslig og fin 30 foter.

Til sammenligning får du en ny "ubrukelig" jalla rib på ca 20 fot til samme prisen

Hei, og gratulerer med fin båt! Jeg er enig med de som sier at prisen er eksemplaravhengig på en såpass gammel båt. Velutstyrt og velholdt - prisen virker ikke ille. Også enig i at ankervinsj og baugpropell er "nødvendig" (hermetegnene er helt bevisst brukt), spesielt om du bruker den alene eller kun sammen med admiralen.

Jeg har hatt min Skarpnes i 12 år nå, og er strålende fornøyd ut fra den bruken vi har (helger og kvelder vår og høst, og 4 uker på sommerferie). Den er bygd i 1983, og har en VP TAMD30 på 105 hk (totaloverhalt for 4 år siden). Har slått meg til ro med å marsje på ca 10 knop ferielastet. Det er fort nok! Har også vært ute i skikkelig ruskevær, og jeg gir meg LENGE før båten. Det er en god følelse å ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...