Jump to content

Hvordan kjøre ferskvann igjenom innenbordsmotor ?

Lazy

Recommended Posts

Om du gjør som foreslått over, og får koblet på en slange på sjøvannspumpa, sikkert helst før filteret og legger slangen ned i dette oljefatet....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

hvorfor skal du gi motoren mere vann enn det gardenaen gir? om du har en noenlunde grei vannføring i slangen så holder det nok i massevis til kjøring på land uten belastning. Jeg pleier og strupe litt ned så jeg er sikker på og få driftstemp på motor under opperasjonen. Viktigste er å ha nok til at impeller ikke går varm.

Livet er for kort for sightsing.

Har prøvd med en 10 liters bøtte som er full av vann og samtidig la vannslangen etterfylle i denne bøtta. Så satt jeg slangen fra pumpa ned i bøtta. Men det er jo imponerende hvor raskt motoren drar igjennom de 10 literene selv om hageslangen står på full pådrag og motor går på tomgang.)

Poenget mitt var egentlig at jeg skal kjøre motoren 15-20 minutter og ville helst ikke skadde impeleren

Jeg har samme problem som deg, Lazy. Jeg løser dette med å fylle 4-5 bøtter med vann som jeg setter oppi båten. Så heller jeg en bøtte når det går tomt i den som står

i bunn av vanninntaket i dørken (i tillegg til vann fra slangen så klart). Men jeg vet ikke om det er nødvendig å kjøre så lenge, da..? Jeg kjører i 5-6 minutter før jeg heller på frostvæska (vinteropplag)

Koster 10,- for bøtte på Europris, så det står vel neppe på det :-)

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg vil kjøre den såpass lenge fordi jeg har byttet drivstoff slanger og vil være sikker på at det ikke er luft i slangene før jeg setter den på land.

Har luftet systemet og stengt krana fra tankene før bytte av forfilter men vil være sikker på at det ikke en mer luft i slangene.

Da er det bedre å få gjennomført dette hjemme en ved ei travel brygge ved utsetting :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...