Jump to content

Hjelp til å regne ut teoretisk toppfart, motor/propell?


Netics

Recommended Posts

Motoren er en Suzuki DT 30 fra 1993.

Båten er en Buster Sun 13.

 

Manufacturer: Suzuki

Model: "DT-30"

Year: 1991

Horsepower: 30.0

Cylinders: 3

Type: 2 stroke

Gear Ratio: 2.09:1

Min WOT RPM: 5000

Max WOT RPM: 5600

 

Propellen er 3 bladet med mål 10" x 14".

 

 

Er det ut fra disse fakta mulighet å regne ut toppfart på båten?

Da tatt i betraktning "normal" slipp på propell og at motoren faktisk greier å dra båten.

 

 

 

Stor takk om noen greier å regne seg fram til teoretisk toppfart på både 5000rpm og 5600rpm! :cheers:

 

Mvh :smiley:

Link to post

28 knop ved 5600 rpm og ca 10% slipp.

Nøyaktigheten, evt. misvisningen til turtelleren må man først sjekke, og så evt. finne en bedre/større propell dersom turtallet overstiger 5600.

Ved 5000 rpm er farta 25 knop med 10% slipp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Original propell var 10 1/4" x 13", og siden båten motoren skal på nå er en del lettere så bestillte jeg 10" x 14", dette var den største propellen jeg fant til min motor.

 

Noen som har meninger om den kanskje også er for liten? Eller er dette noe som man må prøve seg frem på?

 

Hva er "normal" slipp % på slik propell/motor?

Link to post

Først må du få en korrekt turtallsmåling med 14" propellen før man kan si om den er for liten.

Større enn 14" finnes nok, men muligens kun i stål.

Her er en 14" cuppet stål som bringer farten opp og turtallet ned http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9631/power_tech_tlr3_stainless_propeller_suzuki.html

og her er 15" men blir jo noen kroner selv med lav dollarkurs http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9635/power_tech_sra3_stainless_propeller_suzuki.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Marsjfart blir vel 500-1000 rpm under max turtall som du får, forutsatt at max turtall er innenfor 5000-5600.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

http://store.brownspoint.com/suzukiprops06.asp

Her står det at Suzuki har levert 15" til den motoren i både alu og stål.

Men de prisene var jo ikke så hyggelige så bedre å lete andre steder :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...