Jump to content

Påbud om båtførerbevis for alle.


DIYglenn

Båtførerbevis  

405 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg mener en stor svakhet med båtførerbeviset idag er at man lukker øynene for at "båt" er et svært vidt begrep.

 

Den kunnskapen og ferdigheten som er nødvendig for å føre en hurtiggående RIB er ikke nødvendigvis like relevant for en som har seilbåt eller en 20 fots tresjekte, og omvendt.

Skal båtførerprøven i fremtiden omfatte alle og også inneholde en praktisk prøve kan jeg ikke forstå annet enn at man må endre båtføreropplæringen og beviset til å gjelde spesifikke båttyper. Eller skal eiere av motorbåter tvinges til å lære å seile og alle,- uansett egen båts hastighetspotensiale tvinges til å lære å kjøre motorbåt i høy hastighet?

 

Hvorfor ikke heller innføre et eget (praktisk) kurs og båtførerbevis for de som ønsker å føre motorbåter med et hastighetspotensiale over en viss hastighet? Det er vel i første rekke denne typen båtførere som utmerker seg på avisenes nyhetssider og som har størst potensiale til å skade andre? Jeg vet at dette har vært diskutert i Sverige og foreslått av bl.a Svenska Kryssarklubben..

 

Det er også et tankekors at statistikken i mange år har vist at en stor andel av de som omkommer i ulykker relatert til sjø/ innsjø ferdes i fartøyer som idag ikke krever båtførerbevis. (Kano/kajakk og åpne landstedsbåter)

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Den kunnskapen og ferdigheten som er nødvendig for å føre en hurtiggående RIB er ikke nødvendigvis like relevant for en som har seilbåt eller en 20 fots tresjekte, og omvendt.

 

Det er også et tankekors at statistikken i mange år har vist at en stor andel av de som omkommer i ulykker relatert til sjø/ innsjø ferdes i fartøyer som idag ikke krever båtførerbevis.

 

Min erfaring er at de fleste ulykker skjer ikke i åpent farvann, påkjørsler er svært uvanlig. Det som oftes legges merke til er manglende kompetanse til å manøvrere båten ved tillegging og der tror jeg nesten treskjekter,snekker generelt, ligger i tetskiktet for manglende styring av båten, kanskje nettopp fordi den båttypen har dårligst manøvreringsegenskaper. De er etter min mening de første som brude ha praktisk prøve. :yesnod:

 

Ellers er det slik at det er personene født før 1980 som trenger båtførerbevis, ikke fartøyene. Hvilken statistikk viser du til ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Manglende kompetanse ved tillegging er vel ikke noe problem. Hastigheten der er meget lav, det som da eventuelt tar skade er litt gelcoat og stoltheten til skipper`n, ikke noe annet. Det er folk som lever av å reparere slikt :giggle:

Folk som må tvinges til å ta båtførerprøven er heller ikke motivert, disse vil nok neppe endre sine holdninger og adferd på sjøen etter en prøve heller. Skal sikkerheten på sjøen styrkes så er det kun mere politi som hjelper og kraftige bøter for uforsvarlig kjøring.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når noen begrunner obligatorisk båtførerprøve med at vi har hatt for mange ulykker i det siste, så sier jeg meg sterkt uenig om det er til dagens Båtførerprøve man sikter. Tror ingen av de siste tids ulykker ville vært unngått med obligatorisk båtførerprøve. Båtførerprøven er laget slik at alle skal kunne klare det, altså på lik linje med førekort, og derfor er det særdeles begrenset med hva man sitter igjen med informasjon, kunnskap og ferdigheter. Det er en fin innføring, men ikke noe mer.

 

Om båtførerprøven skulle inneholde en praktisk prøve. Hva skal det praktiske være?

Jeg spør, fordi jeg regner med dere som argumenterer for praktisk prøve, mener dette vil virke prevantivt på ulykkestatistikken.

Hvordan skal den praktiske prøven legges opp? Håndtering av 11 fots jolle, 45 fots seilbåt, 50 fots cabincruiser og 30 fots RIB, fartspotensialer fra ro-hastighet til 100 knop?

Alternativt, la praktiske prøver som bygger på den generelle båtførerprøven, klasse A, B, C, D, med x-antall delklasser? Må vel innføre sjøavgift for å skaffe penger til byråkratiet som skal styre dette? :rolleyes:

 

Personlig mener jeg vi skal forsøke å ta være på retten til å skade seg selv, og faktisk til en hvis grad andre(!) Egne vurderinger av kunnskap/evner, satt opp mot potensielle konsekvenser om noe skal gå galt, er det som skal/bør regulere vår adferd. Jeg vet at dette er helt tabu innen skolevesen/utdanning, samt dagens politiske klima, men altså...

 

Samtidlig, og nå prater jeg litt av egen erfaring, det kunne kanskje vært lagt opp til obligatorisk kurs/prøve for å føre båter som går over en viss hastighet, 30+ knop(?) At man faktisk må kunne dokumentere bestått kurs/prøve for både å få forsikring, samt kunne kjøpe/overta båter med større fartspotensiale.

Tror ikke jeg hadde følt det negativt, om jeg måtte ta ett kurs før jeg begynte å bruke båten min, marsjhastighet rundt 50 knop. Nå har jeg kjørt mange tusen nautiske mil med den og føler jeg har rimelig kontroll på det meste, men ja, det var en læringsprosess involvert.

Link to post
Share on other sites

Ellers er det slik at det er personene født før 1980 som trenger båtførerbevis, ikke fartøyene. Hvilken statistikk viser du til ?

 

Kjenner ikke til at det er krav til verken alder eller båtførerbevis for å ferdes i kano, kajakk eller små åpne landstedsbåter.

Har heller ikke sett at det er fremkommet ønsker om at det skal bli det. Allikevel skjer en stor andel av drukningsulykkene fra slike fartøyer.

 

Norsk folkehjelp utgir hvert år en statistikk over alle omkomne ved drukning sortert etter alder, kjønn og årsak.

 

http://www.folkehjelp.no/drukning/

 

I 2009 var det som en illustrasjon 19 personer som druknet i ulykker fra kano/kajakk mot 11 som falt over bord fra "fritidsbåt"..

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener en stor svakhet med båtførerbeviset idag er at man lukker øynene for at "båt" er et svært vidt begrep.

....

 

I luftfart og -sport løses dette enkelt ved at "flylappen" er et grunnsertifikat.

 

Hvorfor ikke heller innføre et eget (praktisk) kurs og båtførerbevis for de som ønsker å føre motorbåter med et hastighetspotensiale over en viss hastighet? Det er vel i første rekke denne typen båtførere som utmerker seg på avisenes nyhetssider og som har størst potensiale til å skade andre? Jeg vet at dette har vært diskutert i Sverige og foreslått av bl.a Svenska Kryssarklubben..

...

Det var vel omtrent det samme som skjedde med båtførervbevisutvalgets innstilling når det ble innført her. "La oss pålegge alle andre enn oss plikt til å anskaffe båtførerbevis".

 

Det man kunne gjort i stedet var å si at alle må anskaffe båtførerbevis. Alle født før en viss dato kan søke dispensasjon fra kravet mot å doukumentere et passende antall års eierskap til båt som utløser båtførerbevisplikt (gjerne gjennom småbåtregisteret). Gebyret for utskriving av dispensert bevis settes likt gebyr for gjennomføring av test og utskriving av nytt bevis.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe poeng. Det finnes plenty med båtfolk som har hatt båt i mange år som enda ikke klarer å legge til bryggen uten å treffe nabobåter. Stort sett er dette folk som skryter på seg båtførerprøven og tror de er eksperter i båt. Det snodige er at de ikke forstår at det er reneste sirkuset når de legger til kai. :lipseal:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe poeng. Det finnes plenty med båtfolk som har hatt båt i mange år som enda ikke klarer å legge til bryggen uten å treffe nabobåter. Stort sett er dette folk som skryter på seg båtførerprøven og tror de er eksperter i båt. Det snodige er at de ikke forstår at det er reneste sirkuset når de legger til kai. :lipseal:

 

 

Det blir som med bil. folk har lappen men å kjøre kan de ikke... nærvøse som f... bare det er spådd snø eller regn... lager køer midt på dagen med tørr asfalt og nekter å slippe andre forbi.

rygger i biler da de skal parkere, kjører av veien ... :rolleyes:

 

Hjelper ikke med pålagt bevis da folk ikke prøver å rette opp feilene sine i praksisen... Det som trengs er en holdningsendring hvor folk enten jekker ned egoet sitt eller meninger om at de har "rett" til å kjøre slik de gjør...som er en inngrodd mening hos nordmenn.

Skal ikke lengere enn over grensen til sverige for å finne mer rett holdning til båt/bilkjøring

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir som med bil. folk har lappen men å kjøre kan de ikke...

 

Det som trengs er en holdningsendring hvor folk enten jekker ned egoet sitt eller meninger om at de har "rett" til å kjøre slik de gjør...

 

Enig. At det blir obligatorisk i pensumet til båtførerprøven med skikkelig fokus på faren med høy fart i mørket, høy fart i ukjent farvann, promillekjøring og ikke minst hensyn til andre på sjøen, tror jeg vil ha mye større effekt enn et krav om praktisk "kjøreprøve".

 

De aller mest ubrukelige sjåfører har jo klart å ta lappen på bil, og jeg vil påstå at det å kjøre bil er noe enklere enn å kjøre båt i høy fart eller finmanøvrere en snekke i en trang havn.

Link to post
Share on other sites

Still krav om båtfører/ kompetansebevis til alle som skal føre båter med fart over 20 knop . Det bør også være en praktisk del i i opplæringen på denne gruppen

Skal det forstås dithen at man ikke trenger hverken kompetansebevis eller praktisk opplæring for å tøffe rundt i en 49 foter som ikke gjør mer enn 15 knop. (eller 19 papirknop for den del)

Link to post
Share on other sites

disse båtførere som kjører uannsvarlig og egoistisk blir skjelden bedre i tenkemåte og oppførsel etter å ha gjennomgått båtførerprøven. hvorfor skulle dei kjøre bedre/mer ansvarlig i båt når det ikke får konsekvenser?politiet har ikke ressurser til å håndheve lovverket i klare brudd mot det båtførerene skal ha lært på båtførerkurset,så det er nesten fritt frem for folk som akter å gjøre som dei vil på sjøen. hadde politiet vert mye mer til stedet på sjøen og slått strengt ned på uaktsom og uforsvarlig kjøring så hadde det helt klart hatt stor virkning mot u ønskede hendelser av alle slag.

Link to post
Share on other sites

Enig. At det blir obligatorisk i pensumet til båtførerprøven med skikkelig fokus på faren med høy fart i mørket, høy fart i ukjent farvann, promillekjøring og ikke minst hensyn til andre på sjøen, tror jeg vil ha mye større effekt enn et krav om praktisk "kjøreprøve".

 

De aller mest ubrukelige sjåfører har jo klart å ta lappen på bil, og jeg vil påstå at det å kjøre bil er noe enklere enn å kjøre båt i høy fart eller finmanøvrere en snekke i en trang havn.

 

 

Ang fart har jeg vel litt slapp holdning til grensene på vannet som på land da de er max 25 knop her noe jeg og 90% av alle raskere båter i fjordene her driter langt i ...

'

Et båtbevis hadde ikke hjulpet på min holdning til dette desverre. lav grense ved land respekterer jeg på lik linje med 30,50 grense med bil da de er der av en viktig grunn som er myke traffikkanter. over disse grensene kjører jeg gjerne litt over... jeg har mistet lappen 3 ganger og måtte kjøre opp som ikke har hjulpet noe på min holdning her heller... er blitt voksen så kjører nå med hodet så er ikke en fare for omgivelsene lengere.

Eneste som hjelper på meg er faktisk mere kontroller noe jeg ikke er mest begeistret for i trafikken men gjerne på sjøen for å unngå andre strengere lover og pålegg...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Møtte en kar i sommerferien som aldri hadde vrt på sjøen, bortsett fra Tyrifjorden, som tok med seg hele fam'en, kone og 2 barn på 3ukers båtferie i en ikke helt egnet båt. Da jeg hjalp dem hadde de gått på grunn 3 ganger den dagen....trodde merkene pekte der skjærene er og kjørte derfor på andre sia.... :headbang:

 

Bestemte meg der og da for at all bør ha båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Møtte en kar i sommerferien som aldri hadde vrt på sjøen, bortsett fra Tyrifjorden, som tok med seg hele fam'en, kone og 2 barn på 3ukers båtferie i en ikke helt egnet båt. Da jeg hjalp dem hadde de gått på grunn 3 ganger den dagen....trodde merkene pekte der skjærene er og kjørte derfor på andre sia.... :headbang:

 

Bestemte meg der og da for at all bør ha båtførerprøven.

 

 

he he tviler ikke. kjørt selv alle år her her uten kart og navigering så det er jeg ikke en racer på selv men innehar noe grunnkunnskap så vet hvor jeg skal ferdes men føler meg litt kunnskapsløs på sjøen alikvel.

 

Båtførerprøven får ingen meg frivilligt til å ta da jeg ikke ser poenget med dette for meg.

 

Men som nevnt tidligere når seiler er på vannet så tar jeg kurs for navigering for dag og natt seilas noe ikke båtprøven gir meg grundiig kunnskap i...s

Hva annet enn litt enkel navigering båtførerprøven kan tilføre meg vet jeg strengttatt ikke da jeg generelt fører "båt" greit i snitt fra raske meget bra til andre typer uten videre erfaring. innehar ok med kunnskap om livreddning og kan lese kart og vet hvor jeg skal ferdes i forhold til sjømerker.

For å øke min viten utover dette tar jeg målrettet kursing og leser om emnet jeg vil ha mere viten om...

 

Å tvinge meg og andre med bedre erfaring med båt enn meg til å ta et minimumskurs er bare tull, heller ha mer bøtlegging for de som ikke innehar viten om det de bedriver osv...

 

I andre situasjoner må man ofte betale penger/bøter hvis man opptrer uaktsomt, å seile kysten rundt dag og natt uten å sette meg skikkelig inn i alle tegn og lære nattnavigering ville være sterkt uaktsomt noe jeg burde straffes for hvis jeg ikke hadde kompetanse for dette.

 

Å straffe mange med et pålegg om å ta et beviss for å hindre noen med "samme" teorikunskap som meg å ferdes på sjøen nattestid til eks. er meningsløst og idiotisk...

 

Min holdning er at jeg trenger skolering noe jeg skaffer meg, de som skipper dette har et holdningsproblem som ikke de kompetente skal straffes for.

 

Dette er et nytt melkesystem fra staten som ikke nødvendigvis har noe som helst effekt på de som allerede har ferdes på sjøen en stund...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...