Jump to content

Påbud om båtførerbevis for alle.


DIYglenn

Båtførerbevis  

405 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kanskje litt lett for deg å si Bavaria 40 som har seilbåt som skjelden kommer over 10 kn for å være litt raus :giggle:

Veldig lett å si siden det faller ganske logisk, er vel ikke akkurat seilbåtulykker vi leser mest om i avisene? Selv er jeg i tvil om halvgamliser som meg selv (dvs. den typen som synes fart er et utmerket botemiddel på 40-årskrisa) burde slippes løs i RIB'er med 200hk på hekken sånn uten videre. Inbiller meg jo at jeg ville klare å kjenne min egen begrensning og ta det med ro når det er mørkt osv, men jeg er slett ikke sikker og generelt er det jo åpenbart at det behøves en holdningsendring. Jeg er også i tvil om dagens båtførerprøve, som jeg ikke har tatt forøvrig, er veien å gå. Tror også man trenger litt praktisk kjøreopplæring i sånne båter, mange som ikke skjønner hvilke krefter de rår over, men innser jo at det blir veldig ressurskrevende. Kanskje bransjen kunne tatt ansvar og tilby det som en del av «pakka» når man handler råtassbåt?

 

På MC-fronten har man de siste årene utvidet opplæringen ganske mye, med gode resultater. Et av de viktigste poengene er kanskje at man får innprentet at å få utdelt lappen på tung sykkel i bunn og grunn bare betyr at man nå er istand til å lære seg å kjøre på egenhånd. Såvidt. Man lærer en del viktige teknikker for unnamanøver, nødbrems osv., men bare såpass grunnleggende at man kan øve seg opp til bra nok nivå på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje vi skal enes om alle sammen, selv om det sitter langt inne for noen :giggle: at pinnebåtfolket på generelt grunnlag i 2011 er de med mest båterfaring. Det jeg bare ikke fatter er hvor satt endel "folk i båt" her ar blitt. Forbud, påbud, regler, akurat som det hjelper. Det er jo ingen som klarer å kontrollere de stakkars påbudene vi har pr i dag. Hva hjelper da noen ekstra påbud ? Ekstra skatter og avgifter som går til NSB :lol: Skjep dere, dere formynder folk har blitt hjernevasket av den rød/grønne fare :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

folk har blitt hjernevasket av den rød/grønne fare :giggle:

Nei da. En oppegående båtfører som har satt seg litt inn i tingene klarer fint å manøvrere slik at den rød/grønne fare ikke er utgjør noen trussel. Den rød/grønne fare kalles lateralmerker, og de kan sikkert virke litt skremmende når man ikke forstår betydningen. Tar man båtførerbevis er man nesten garantert å få i seg et snev av kunnskap om den rød/grønne fare.

 

150px-IALA_red_mark.png150px-IALA_green_mark.png

Link to post
Share on other sites

Man blir ikke bedre til å kjøre båt i 60 knop++ av å ha båtførerprøven, båter som klarer denne farten blir mere og mere vanlig og førerne har liten eller null erfaring med å kjøre slik type båt. Her hjelper det ikke med en innføring i navigasjon. Blir det samme som å sende bilførere ut i trafikken så fort de har bestått teorieksamen! Raske båter er farlige, både for de ombord og de utenfor, det er en grunn til at de som kjører båtrace i faktisk lavere hastigheter enn de mest ekstreme fritidsbåtene benytter spesialvest og hjelm!!! Det holder ikke med selvoppblås og solbriller!!! I så høy fart holder det å trykke feil på powertrimmen og baugen tar tak, båten skjærer til siden og folk kan havne i sjøen. i 60 knop er det ikke usannsynlig å bli slått i svime når du treffer vannet!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Raske båter er farlige, både for de ombord og de utenfor, det er en grunn til at de som kjører båtrace i faktisk lavere hastigheter enn de mest ekstreme fritidsbåtene benytter spesialvest og hjelm!!! Det holder ikke med selvoppblås og solbriller!!! I så høy fart holder det å trykke feil på powertrimmen og baugen tar tak, båten skjærer til siden og folk kan havne i sjøen. i 60 knop er det ikke usannsynlig å bli slått i svime når du treffer vannet!!

 

Sant det , Offshorebåter har gjerne tak over cocpit og.

Til sammenligning så er vel toppfarten for klassen røkke kjørte i omkring 270 km/t ca mens flere av nortech båtene gjør mere enn dette innredet som "turbåt"... sett en del på pokerun i statene der kjører de værste båtene rett under/over 300km/t med familien sittende i cokpit uten hjelm :rolleyes:

 

Skal ikke mere til enn å svinge krappt så kaster noen båter seg motsatt . to heftige utkastinger ...

 

 

Link to post
Share on other sites

Tar man båtførerbevis er man nesten garantert å få i seg et snev av kunnskap om den rød/grønne fare.

 

 

 

Ikke dumt , kanskje flere hadde lært seg å styre unna den rødgrønne fare ved å ta båtførerprøven... :thumbsup:

 

Snudd mitt syn på saken, innfør båtførerprøven asap.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Se her også!! Ingen forvarsel!!

 

Forsikringsselskapene burde forlange føreropplæring for å forsikre slike båter, men først må noen tilby hastighetstrening!

Kanskje en måte for båtsportklubbene å vise seg frem litt og spe på litt i klubbkassa??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

au au ! min forrige båt fikk blowout i fart over 55-60 knop , var som å kjøre bil på is og plutselig få full breisladd...

Måtte bygge om drev og proppe om for å fikse dette... dannet seg luftboble på ene side av drevet slik at det mistet feste...

Skvatt skikkelig første gang det skjedde, hadde jeg ikke vært trent/kjørt masse i høy hastighet med båt så kunne jeg fort dratt på land eller i andre båter når dette inntraff eller blitt kastet ut hvis båten nappet tak og vippet......

Alt må trenes på, jo raskere det går jo mindre marginer før uhell...

Link to post
Share on other sites

http://youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=bMLmmEVdDPU

 

Båter kan bygges sikrere. Skjærgårdskjeeper og flyteunderlag med motorfeste (RIB) fokuserer i veldig stor grad på fart og spenning og deter gjort lite kanskje mindre enn ingentigng for å ivareta passasjersikkerhet.

Moderne biler gir bra overlevelsesprosent ved fronkollisjoner opp til 70 km/t.

Noen som har forestilt seg en tilsvarende krasj i 35-50 km med egen båt? Ingen båt er konstruert for å krasje med. Jfr bilinteriør vs båtinteriør samt mangel på sikkerhetsbelte osv. I tillegg må man inkalkulere faktoren som innebærer å bli slått bevisdtløs og kastet til sjøs.

Mener å huske at man opplyste at et sammenstøt på 7 km/t er høyeste hastighet man kan ta seg for med armene. For en del år siden hadde vegvesenet en jigg man kunne teste ut en krasji 15 km. Mange ble forskrekket over hvor voldsomme ltefter man ble utsatt for. Dette i en kampanje for å få folk til å bruke bilbelte.

 

Jeg tror opplysning og holdningsskapning er veien å gå ikke en million pålegg og krav som er vanskelig å håndheve og det bør kanskje være lov å si i fra dersom åpenbar idiotkjøring eller oppførsel forekommer?

 

Det er vel knapt noen som kjører motorsykkel uten hjelm i dag? Tenkt på hvordan det er å bli kastet ut av en åpen båt og treffe et skjær med hode først i 35 km/t?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel knapt noen som kjører motorsykkel uten hjelm i dag?

 

Du har kanskje lest historien om en amerikansk motoryklist som ble drept nylig av hodeskader da han kjørte uten hjelm. Han var da på vei til et stevne hvor motorsykkelførere skulle protestere mot hjelmpåbudet! :yesnod:

 

Snakker om skjebnens ironi, men selv her på forumet er det jo en del som vil applaudere en slik opåførsel/protest siden dette jo er helt i tråd med retten til å velge selv om det medfører egen død. Har sett at noen også er villig til å sloss for denne retten selv om også andre blir skadet - ganske utrolig, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ha et obligatorisk kurs på nettet. Dette burde vært bygget op slik at i etterkant av hvert kapittel, var det test- spørsmål, du kommer ikke videre uten at du har min.feks.78% riktig.

Dersom du har bestått alle kapitlene, skulle en kunne fått bevis tilsendt.

 

Det viktigste med et båtførerbevis er til egnelse av kunnskap og ikke selve testen!

Den gjør deg ikke til en bedre båtfører!

 

Å få til noen "sårt" tiltrengte arbeidsplasser i Kirkenes og dertil hørende avgifter, er vel det testen er til for.

 

De som holder kurs og som sikkert gjør en god jobb, de vil selvfølgelig " verne" om sitt og sine intekter.

Derfor ropes det ut at alle må ta båtførerbevis!

Hadde det vært mulig å ta kurs på nett,fulført kurs hadde gitt bevis, da tror jeg at flere hadde fått tilegnet seg denne kunskapen. Det trengs!

Ellers er jeg enig i at det må holdnings endringer til, og påbud om å bruke redningsvest, så lenge at båten, (uansett størrelse), er i drift!!

 

Nå vil vel de fleste tro at jeg selv ikke har båtførerbevis, men jeg tok dette på tidlig syttitallet. Ellers har jeg kjøpt teoribok, og sitter jevnlig å kikker i denne, mye er gått i glemmeboken.

Har aldri gått på grunn, og aldri vært innvolvert i episoder, dette fordi jeg har en jobb innen transport, hvor vi er opplært til å være ekstremt sikkerhets fokusert og fordi jeg har tilegnet meg kunnskap gjennom literatur og et langt båtliv, og selvfølgelig en god porsjon flaks, vil jeg tro!

.Jeg lever av mottoet: Er du i tvil, så er det ikke tvil!!!

Redigert av Stein Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes noen eldre menn på dette forum som mener ethvert problem kan løses med et forbud eller et påbud. Ganske utrolig, etter mitt syn. Et langt liv burde ha gitt dem nok erfaring og ballast til å vite at verden ikke er så enkel.

 

En grunnleggende frihet er frihet til selv å velge. Derfor er det forbundet med stort ansvar og nøye overveielser å innskrenke denne friheten. Noen ganger gjøres det og da er det fordi fordelene langt overgår ulempene og konsekvensene er store for fellesskapet eller tredjepart. Det kan nemlig ikke slik at man bare kan forby alt man mener folk ikke skal gjøre og påby alt man mener folk skal gjøre.

 

Grunnleggende demokratiske prinsipper er for viktige til at de kan herjes med av folk som burde vite bedre men i stedet viser med all tydelighet at de faktisk ikke vet bedre.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes noen eldre menn på dette forum som mener ethvert problem kan løses med et forbud eller et påbud. Ganske utrolig, etter mitt syn. Et langt liv burde ha gitt dem nok erfaring og ballast til å vite at verden ikke er så enkel.

 

Det kan nemlig ikke slik at man bare kan forby alt man mener folk ikke skal gjøre og påby alt man mener folk skal gjøre.

 

Grunnleggende demokratiske prinsipper er for viktige til at de kan herjes med av folk som burde vite bedre men i stedet viser med all tydelighet at de faktisk ikke vet bedre.

 

:thumbsup::smash:

Link to post
Share on other sites

Grunnleggende demokratiske prinsipper er for viktige til at de kan herjes med av folk som burde vite bedre men i stedet viser med all tydelighet at de faktisk ikke vet bedre.

 

Nå er vel dette et diskusjonsforum hvor alle skal få lov til å si sin mening, etter mitt syn, og så må den enkelte få lov til å være enig, eller ikke, i hva som blir sagt og hevdet. I en slik "prosess" så velger jeg å tro at noen og enhver av oss kan "risikere" å få noen nye tanker rundt de problemstillinger som er oppe til debatt. Jeg må nok innrømme at også jeg har til tider tenkt; ja, det var kanskje ikke så dumt, og slik har jeg gradvis fått en nytt eller noe mere nyansert inntrykk av hva som er "riktig". I ditt innlegg her kan det virke som om du hevder at du, og bare du og de som ser likt på ting som deg, har rett og skjønner hva det dreier seg om, hva som virker og hva som er riktig, men det mener du sikkert ikke (du heller)?

 

Forøvrig synes jeg det er en meget viktig diskusjon hva angår hvor individets interesser må vike for felleskapets beste, hva enn det betyr som vel er en diskusjon i seg selv(?), og den demokraktiske frihet som du nevner som enkelt individets interesser/rettigheter også når disse er av en destruktiv art. Kanskje en diskusjon som kunne opprettes i OT-forumet?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Venter på at lappen skal ramle i postkassa nu...Lærte jeg noe nytt? Nei jeg kan ikke si det. Har gått gradene fra jolle til snekke og den eneste forskjellen nå er at jeg kjører lovlig.

 

Kom nettopp hjem fra ei snau uke nedover svenskekysten, og opplevelsene når det gjelder idiotene er de samme som i fjor. Han som halvplanet 3meter forbi gjesteplassene i Havstensund, de som kjørte sikksakk i 20+ knop mellom båtene innaskjærs med noen 40 fots dråg hadde alle norskt flagg. Og de var alle i 40-50 års alderen. Altså de som bare kan kjøpe seg hvem båt de vil og ture avgårde. Vil et båtførerbevis kurere arroganse?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

http://www.tv2.no/2015/08/13/nyheter/bat/batliv/skader/7253997

 

 

 

Mye tyder på at det går på lykke og fromme når nordmenn er ute i båt på svenskekysten. Sjøredningen har sin fulle hyre med å bistå nordmenn på svenskekysten. Av alle oppdrag er 80% til nordmenn. Store båter, skjær i sjøen og utrente båtførere som ikke kjenner sin begrensning.

Link to post
Share on other sites

båtførerbevis, beviser ikke om du kan føre en båt, men kansje har lært forskjell på styrbord/babord,(høgre/venstre),

og rødt eller grønt lys, med bare teori er det vanskeligt å sei at en kan føre båt forsvarlig, det må nok en del PRAKTISK tid før en mestrer en båt, og før en kan det så er en ikke båtmann, men mann i båt.

litt på spissen: en kan ikke kjøre bil bare med å lese i boken, uten å ha tatt i et ratt, helst med en erfaren sjåfør ved siden av, det burde også vært til sjøss, må kunne bevise at en kan mestre båten i forskjellige situasjoner

Link to post
Share on other sites

jeg mener att størrelse på båt/motor burde tilsi hvorvidt om det holder med båtførerprøven, eller ei.

 

feks mener jeg att for båter som klasifiseres som joller og med under 10hk ikke bør underlegges noen krav.

båter i "mellomsjiktet" ala skjergårdsjeeper og daycruisere opp til for eksempel 20fot som kan kjøre i opp til 30knop bør ha krav om båtførerprøven.

 

alle over dette (cabincruisere)bør ha krav om fritidsbåtskipper sertifikat og fra 50fot (ala yacht) kystskippersertifikat.

 

mao. størrelse på båt og maksfart som avgjørende faktor.

 

når folk har råd til å kjøpe båt til 5mill, så har de vel råd til å koste på seg ett sertifikat og!!

 

har sett skremmende mange 50fotere som kjører halvplanende igjennom små sund i sommer, noe som representerer stort skade potensiale på brygger, småbåter og ikke minst til irritasjon for oss med snekke som putrer avgårde i 5knop.

 

selv har jeg både styrmann sertifikat og skipper eksamen, og kan kjøre det meste som flyter i ubegrenset farvann, så jeg vet litt om alle farer som lurer i skjærgården og hvilke konsekvenser dårlig sjømannskap og mangel på kunnskaper ved bruk av maritime navigasjons innretninger kan ha.

Link to post
Share on other sites

KYSTSKIPPER - DEKKSOFFISER D5

 

 

 

Sertifikatet gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord – og Østersjøfart.

 

 

 

For å få D5 sertifikat kreves det også ROC sertifikat>>

 

 

 

Det er i tillegg krav om sikkerhetskurs for sjøfolk på 50 timer eller 80 timer,

samt 40 timer medisinsk behandling.

 

 

 

 

 

FRITIDSSKIPPER (D5L)

 

 

 

Kurset fører frem til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter inntil 24 meters lengde i stor kystfart *) og inneholder følgende hovedemner:

 

 

 

Endring av rettigheter - Fritidsbåtskippersertifikat (50 b.t)

 

 

 

• navigasjon

• navigasjonsinstrumenter

• sjøveisregler m/radarobservasjon og brovakthold

• skipslære

• sikkerhetsopplæring D5L (førstehjelp og redning/brannvern) **)

• teknologi/motorlære

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...